بصراحة | 2 | الخلاص بين الإسلام والمسيحية (راديو)

[00:00:01]
(بصراحة برنامج “بصراحة” على الراديو يقدمه القس جون والأخ رشيد على الراديو باللغة العربية كل يوم أربعاء من الساعة 4 إلي 5 مساء بتوقيت ميشيغن يمكنكم متابعة البث مباشرة علي: )

 

[00:00:13]
أحبائي المستمعين أحييكم في اسم المسيح وأرحب بكم في برنامج بصراحة.

 

[00:00:19]
وهو برنامج خاص بالمقارنة بين الإسلام والمسيحية.

 

[00:00:23]
(الخلاص بين الإسلام والمسيحية بتاريخ 17 أبريل 2019 يمكنكم المشاركة معنا على الرقم التالي)

 

[00:00:24]
يقدمه لكم القس جون بشاي والاخ رشيد.

 

[00:00:28]
الأخ رشيد باحث في علم مقارنة الأديان. هذا البرنامج أسبوعي يأتيكم كل أربعاء من الساعة الرابعه عصرا وحتى الخامسة. نستقبل أسئلتكم بعد النصف ساعة الاولى على تليفون الاستوديو. 248. 55. 7. 3. 00. فأهلا ومرحبا بكم.

 

[00:01:03] القس جون:
أحبائي المستمعين برحب بيكم في برنامجكم برنامج بصراحة اهلا وسهلا بيكم.

 

[00:01:07]
سعداء تكونوا معنا في حلقة جديدة النهاردة بنتكلم فيها عن موضوع جديد. قبل ما نبدأ بتقديم الموضوع. وعندي بعض الاعلانات اللي حابب اقدمها عن الكنيسة. البرنامج ده يأتيكم من كنيسة النور والحياة. موقع الكنيسة هو في 45504 كاس افينيو في مدينة يوتيكا بنرحب بالجميع.

 

[00:01:28]
الاسبوع ده بمشيئة الرب هيكون عندنا الجمعة هذا الاسبوع الجمعة الجمعة العظيمة. هيكون عندنا احتفال الكنيسة بالجمعة العظيمة الساعة 7 مساء.

 

[00:01:37]
يوم السبت هيكون عندنا صوم وصلاة لاجل مرضى الكانسر في الكنيسة الساعة 11 صباحا. اذا عندك حد تحب تصلي له ممكن تتصل بنا على تليفون الكنيسة.

 

[00:01:53]
كمان بحب انبه عن مؤتمر بداية جديدة ومؤتمر بداية جديدة هيكون 3 ايام الجمعة [00:02:00] والسبت والاحد 26 و27 و28 ابريل نيسان.

 

[00:02:04]
الاسبوع المقبل بمشيئة الرب هيكون معانا المرنم الاخ نزار فارس. والمتكلم هو مفاجأة اخ بيحبه الجميع. الاجتماعات هتكون في الجمعة والسبت والاحد الساعة 7 مساء. وزي ما قلت عنوان الكنيسة هو 4504 افينيو في مدينة يوتيكا. التليفون مرة تانية للي حابب يتصل عشان ياخد العنوان او يحضر معانا. وعنده حد يحب يصلي له عن مرضى مرض الكانسر هيكون عندنا يعني صلاة خاصة للمرضى بالكانسر يوم السبت اللي جاي بمشيئة الرب الساعة 11 صباحا تقدر تتصل على التليفون.

 

[00:02:43]
برحب النهارده بأخويا الحبيب. الاخ رشيد. اهلا وسهلا بيك اخ رشيد.

 

[00:02:49] الأخ رشيد:
اهلا وسهلا بيك قس جون واهلا وسهلا بمستمعينا الكرام اينما كانوا.

 

[00:02:54] القس جون:
امين. موضوع النهارده هو عن الخلاص الخلاف بين الاسلام والمسيحية. في البداية حابب اسألك ليه احنا بنناقش الموضوعات دي؟ يعني المرة اللي فاتت كان عندنا اخر اتصال من الاخ عبد الله اعتقد. وكان يعني مش عاجبه ان احنا بنتكلم في الموضوعات دي. فلو في عجالة تدينا قبل ما نبدأ بالأسئلة في الموضوع. موضوع الخلاص بين الاسلام والمسيحية تقول لنا ليه؟ الهدف يعني ان احنا بنقدم الموضوعات دي.

 

[00:03:21] الأخ رشيد:
هو اولا الهدف انه كويس انه الواحد يناقش اي موضوع. مفيش اي مشكلة. احنا احرار والله خلقنا احرار. وطالما انه مبنسبش ولا بنشتم ولا نحتقر الانسان.

 

[00:03:36]
طالما انه بناقش افكار وموضوعات وباحترام وبمهنية عالية. فمفيش اي مشكلة. ده واحد.

 

[00:03:43]
اتنين حتى الانسان يعرف لانه مفيش اي طريقة للمعرفة الا لو ناقشنا وقارننا الفكرة بالفكرة والعقيدة بالعقيدة حتى يبان ايهما افضل. فمينفعش كل واحد يقول كل على دينه الله يعينه لانه ده مثل [00:04:00] باطل اصلا لانه مفروض انه في طريق واحد في حق واحد وفي حقيقة واحدة مطلقة. فلازم نبحث عنها بكل مجهودنا وبكل طرقنا وبكل الوسائل المتاحة. احد هذه الوسائل. الوسائل المتاحة هي. نقارن ونناقش الافكار ونشوف ايهما اصح.

 

[00:04:18] القس جون:
نعم شكرا لك لاجل التوضيح. احنا بنحترم الكل وبنحب الكل والانسان محترم ومقدر. وبرضو العقائد محترمة ومقدرة بس لازم تتناقش. مفيش مشكلة في اننا نناقش وزي ما البعض بيسمح بنقاش المسيحية وعقائدها. احنا كمان من حقنا ان احنا نناقش العقائد الاخرى.

 

[00:04:38]
السؤال الاول ما هو تعريف الخلاص؟ ازاي نشرح لشخص مسلم يعني ايه هو الخلاص؟

 

[00:04:45] الأخ رشيد:
هو الخلاص كلمة تستخدم من المسيحيين كثيرا لكن هي غير مفهومة عند المسلمين. لان المسلمين معندهمش حاجة في القرآن ولا في الحديث ولا في كل التشريعات الاسلامية. اسمها خلاص فالخلاص لغويا هو الإنقاذ. يعني لما تقوم عملية انقاذ نسميه الخلاص. لما يحصل لي خلاص من شيء يعني انه انقذت. لكن في المسيحية معناه الانقاذ من هلاك محقق.

 

[00:05:16]
فالانسان هو الهلاك الأبدي. الانسان بطبعه ميال للشر وده بنسميها الخطية.

 

[00:05:26] الأخ رشيد:
وبطبعه غير قادر على انقاذ نفسه. فالله دبر طريقة لانقاذه ابديا ولازم فقط يقبل هذه الطريقة او هذا الطريق الذي هو يسوع المسيح. فاذن الخلاص بكل سهولة. المقابل عند المسلم هو دخول الجنة. يعني يدخل الجنة ده اقرب مقابل لكن ليس هو. نعم يقول المسلم انه سيدخل الجنة.

 

[00:05:55]
بما معناه انه حصل له خلاص من العذاب الابدي. لكن [00:06:00] في المسيحية هي اشمل وأعم واعمق من مجرد دخول الجنة هو الخلاص والإنقاذ من هلاك محقق للأبد.

 

[00:06:09] القس جون:
نعم ايه الفروقات بين مفهوم الخلاص في المسيحية والخلاص في الاسلام؟

 

[00:06:17] الأخ رشيد:
هناك فروقات كثيرة. لان الخلاص في المسيحية مثلا قام به الله نفسه. فالله هو الذي دبر عملية الخلاص. لماذا؟ لان الانسان عاجز ولا يستطيع ان ينقذ نفسه اصلا. الانسان وفي كل العصور منذ القرن اللي ابتدأت فيه المسيحية الى اليوم بعد 2000 سنة لازلنا نشوف تعاسة الانسان انه يعوم ويغرق في الشر. قتل في كل مكان وحروب في كل مكان سرقة. يعني فساد اخلاقي. فساد في كل شيء.

 

[00:06:59]
حتى في الدول المتقدمه جدا في هذه الامور. يعني شر الانسان لا يخلو منه اي بلد ولا يخلو منه اي مجتمع. فاذا الذي قام. الذي دبر الخلاص هو الله نفسه. لان الله هو الوحيد الذي يستطيع ان ينقذ الانسان.

 

[00:07:16]
بينما الخلاص في الاسلام يقوم به الانسان نفسه. فالانسان يخلص نفسه وهذه احدى الاشياء التي تضعف مفهوم الخلاص في الإسلام. اذا كان هناك … كما قلت والخير بتاعه هو دخول الجنة. ومن يدخل الجنة ومن يدخل الجنة هو الانسان نفسه بأعماله الصالحة بقيامه بالعمل الصالح وهانشوفه بالتفصيل.

 

[00:07:42]
الفرق الثاني. الخلاص في المسيحية هو هبة مجانية من الله. الله اعطاها لنا مجانا. ما علينا. مبذلناش أي مجهود. لا نستحقها. هي اعطيت من الله لنا.

 

[00:07:56]
لكن في نفس الوقت ليست رخيصة. لانه احيانا نفهم [00:08:00] من المجاني انه رخيص. لانه تعودنا ان الاشياء التي تعطى لنا مجانا هي اشياء رخيصة. لكن الهبة المجانية التي اعطيت من الله هي ثمينة جدا غالية لانه كلف الثمن كبير جدا. وبالتالي الخلاص هو ثمين. وكنز كبير جدا اعطاه الله لنا دون اي مقابل ودون استحقاق، بينما الخلاص الاسلامي هو شيء تحصل عليه بمجهودك الشخصي.

 

[00:08:32]
يعني انت عملت عمل فمن يعمل مثقال ذرة خيرا يره ومن يعمل مثقال ذرة شرا يره.

 

[00:08:40] القس جون:
لكن الكلمة نفسها خلاص مش موجودة في الاسلام او موجودة؟

 

[00:08:44] الأخ رشيد:
لا الخلاص مش موجودة. احنا قلنا كل الكلام الذي سيكون هو عن المقابل الاسلامي اللي هو دخول الجنة مقابل فكرة الخلاص في المسيحية . قريب منها، لكن ليس بالضبط هي . لأن دخول الجنة هو شيء تحصل عليه بمجهودك الشخصي. يعني أنت قمت بمجهود واستحقيت الجنة. الله يجازيك في مجازاة يعطيك اياها تحصل عليها في الاخرة وهي دخول الجنة وهذا لا يوجد في المسيحية. يعني انت لا تدخل الملكوت بمجهودك الشخصي لا لأن ولا تستحق لأنه حتى لكي لا يفتخر أحد. نعم بالنعمة أنتم مخلصون بالإيمان وذلك ليس منكم. هو عطية الله ليس منكم لكي لا يفتخر أحد.

 

[00:09:42] القس جون:
نعم.

 

[00:09:44] الأخ رشيد:
فإذا ليس بالأعمال مش بالأعمال حتى لا يقول كل شخص انا بدراعي دخلت الجنة. او حصلت على الخلاص.

 

[00:09:55] القس جون:
لكن الخطية موجودة في في الاسلام. الخطية ومفهومها. [00:10:00] الخطية موجودة في الاسلام ومفهومها

 

[00:10:02] الأخ رشيد:
ممكن نعمل موضوع اخر اسمه الخطية بين الاسلام والمسيحية. لان الخطية بمفهومها المسيحي يقابلها الاثم والذنب في الاسلام. لكن ليس بنفس المعنى ايضا. لان الخطية في المسيحية نتكلم عن حالة نعم. لكن في الاسلام الإثم والذنب نتكلم على مجرد اعمال يرتكبها الانسان خاطئ. نعم فهي مش حالة، يعني لا توجد حالة يعيشها الانسان وبالتالي المفهوم مختلف تماما. احنا مبنتكلمش عن الخطايا الصغيرة الاثام والذنوب في المسيحية نتكلم عن الخطية نفسها. نعم اللي هي والخطايا هي نتيجة حالة الخطية اللي بيعيشها الانسان. لكن هذا ليس موجود في الاسلام اطلاقا.

 

[00:10:50] القس جون:
اوكي.

 

[00:10:52] الأخ رشيد:
في اذا انا قلت انه في الخلاص في الاسلام شيء تحصل عليه بمجهودك الشخصي او دخول الجنة. الخلاص في المسيحية لا ينبني على الاعمال كما قلت بل ينبني على الايمان والايمان. هنا افتح قوس لان بعض المسلمين كما سأوضح لاحقا مبيفهموش هذه القضية. مبني على الايمان لكن مش الايمان غير المثمر غير العامل بل الايمان الحي العامل.

 

[00:11:21] القس جون:
نعم.

 

[00:11:21] الأخ رشيد:
يعني الايمان اللي له ثمار ترى في الشخص مش مجرد كلمات. يقولها ويقول انا امنت. لا اريني ايمانك.

 

[00:11:32] القس جون:
باعمالك.

 

[00:11:33] الأخ رشيد:
باعمالك حتى اعرف انك مؤمن. نعم مش مجرد كلمة نرددها. نعم. وبالتالي الخلاص في المسيحية مبني على الايمان الحي العامل المثمر.

 

[00:11:49] القس جون:
المثمر نعم.

 

[00:11:50] الأخ رشيد:
اه. فحتى لا يفهمني اي شخص لانه في بعض المفاهيم الخاطئة الموجودة عند بعض الاخوة المسلمين بخصوص الخلاص ومفهومه [00:12:00] في المسيحية. نعم اذا هذه بعض الفروقات لكن طبعا في كثير منها انا ذكرت اهمها.

 

[00:12:12] القس جون:
الو.

 

[00:12:14] الأخ رشيد:
انا ذكرت اهم الفروقات.

 

[00:12:17] القس جون:
نعم هو راح الصوت شوية بعدين رجع تاني. طيب نروح للسؤال اللي بعده.

 

[00:12:24] الأخ رشيد:
انا متأسف الاتصال شوية ضعيف عندي اليوم لكن اتمنى يكون مستمر للنهاية. نعم.

 

[00:12:34] القس جون:
اوكي. طيب السؤال بعد كده هل النبي محمد نبي الاسلام يعتبر هو المخلص في الاسلام؟

 

[00:12:43] الأخ رشيد:
بطبيعة الحال مش هو المخلص. لماذا؟ لانه هو ايضا كان يحتاج الى الخلاص مثلا موجود في القرآن. ووجدك ضالا فهدى. فمحمد باعتراف القرآن كان ضال واحتاج للهداية. وطالما هناك انسان ضال يحتاج الى الهداية فهو لا يستطيع ان يكون مخلص. نعم هو يحتاج الى الخلاص. وهناك ايضا بعض الاحاديث التي قالها محمد تدل على هذا الامر. قال. لن يدخل أحد منكم عمله الجنة.

 

[00:13:21] الأخ رشيد:
قالوا ولا أنت يا رسول الله؟ قال ولا أنا إلا أن يتغمدني الله منه بفضل بفضل ورحمة. يعني انا لو مرحمنيش الله مش حدخل الجنة. بمعنى اخر انا لو مرحمنيش الله مش حقدر اخلص. اذن لا يستطيع ان يكون مخلص طالما هو.

 

[00:13:42] القس جون:
محتاج للخلاص.

 

[00:13:42] الأخ رشيد:
في هذه الحالة ومحتاج للمساعدة. فاذا هو يحتاج الى الخلاص. بينما في المسيحيه المسيح هو المخلص لا يحتاج الى خلاص.

 

[00:13:54] القس جون:
نعم.

 

[00:13:55] الأخ رشيد:
لا يحتاج الى. معندوش مش واقع في نفس المشكله اللي وقع فيها البشر. [00:14:00] نعم وهي الخطيه المفهوم اللي تكلمنا عنه. نعم. الحاله الخاطئه التي ولد فيها الانسان.

 

[00:14:09] القس جون:
نعم.

 

[00:14:10] الأخ رشيد:
الحاله الميالة للشر لم يولد فيها المسيح وبالتالي هو يستطيع ان يخلصنا. لكن محمد نجد اشياء كثيره. انه حتى هو كان يستغفر الله من الذنوب. وحتى هو كان يستعيذ يستعيذ بالله من عذاب القبر. وحتى هو كان يخاف من عذاب الله. فاذا الخائف المذنب الذي كان ضالا لا يستطيع ان يكون مخلصا لانه نحن ايضا نعيش نفس الحاله. نحن نخاف نحن نذنب. نحن نعيش في حالة خاطئة فاذا كلنا بشر لكن المسيح لانه خارج المنظومة البشرية استطاع ان يكون هو المخلص.

 

[00:14:57] القس جون:
نعم هو أيضا كابن الإنسان ليس فيه خطية ولم يعرف خطية ولم يفعل خطية. يعني ليست فيه، لم يعرفها، لم يفعلها. فهذا موقف المسيح بالنسبة للخطية. عشان كده هو المخلص الوحيد. يدعى اسمه يسوع لأنه يخلص شعبه من خطاياهم وليس اسم أخر قد أعطي بين الناس. به ينبغي أن نخلص إلا اسم الرب يسوع له كل المجد.

 

[00:15:22] الأخ رشيد:
نعم.

 

[00:15:23] القس جون:
امين. ازاي يحصل الانسان على الخلاص في الاسلام؟

 

[00:15:29] الأخ رشيد:
الخلاص في الاسلام واحد من الاشياء المعقدة جدا لانك تجد الشيء ونقيضه. نعم ودي دي دي هي المشكلة. فمثلا كما قلت سابقا. الاعمال يركز عليها الاسلام فمن يعمل مثقال ذرة خيرا يره ومن يعمل مثقال ذرة شرا يره. يعني عملت القليل عملت اي شي من الخير ستجده عملت اي شي من الشر ستجده. وهناك ميزان يضع [00:16:00] الله فيه يوم القيامة الحسنات والسيئات. فاذا غلبت كفة الحسنات ومالت مال الميزان لصالح كفة الحسنات على حساب كفة السيئات. خلاص دخلت الجنه.

 

[00:16:19] القس جون:
نعم.

 

[00:16:19] الأخ رشيد:
لكن اذا مالت كفة السيئات تدخل النار هذا المبدأ العام. لكن بعد هذا المبدأ العام نجد تفاصيل احيانا تناقض المبدأ العام. مثلا الحديث الذي قلته سابقا لن يدخل احد منكم عمله الجنة. طيب ما هو أنت تقول لنا من يعمل مثقال ذرة خيرا يره. يعني لو عمل أي شيء من الخير سيجده في ميزان حسنه في ميزان يوم…

 

[00:16:52] القس جون:
هلو. الأخ الرشيد. الصوت راح. هلو هلو. اخ رشيد طيب احبائي احنا بننتظر اتصال الاخ رشيد مرة تانية انقطع الاتصال، بنتكلم النهاردة عن موضوع الخلاص بين الاسلام والمسيحية وبنتكلم ازاي يحصل الانسان على الخلاص في الاسلام. والاخ رشيد بيشرح لنا انه موضوع الاعمال بين المدح وبين. يعني بين القبول وبين الرفض ممكن تيجي بالخلاص بالاعمال وبعد كده ممكن متخدش ايضا الخلاص بالاعمال رجع تاني الاخ رشيد معنا اتفضل حضرتك.

 

[00:17:29] الأخ رشيد:
انا اسف انا اسف الخط عندي صعب قوي لكن استحملوني.

 

[00:17:34] القس جون:
لا مفيش مشكلة اتفضل.

 

[00:17:36] الأخ رشيد:
فقلت انه المبدأ العام هو الخلاص عن طريق الاعمال

 

[00:17:40] القس جون:
نعم.

 

[00:17:40] الأخ رشيد:
لكن بعد المبدأ العام نجد حتى بعض الاحاديث تعارض المبدأ العام. لن يدخل احد منكم عمله الجنة. نعم ما انت قلت لنا انه يدخل أحدكم عمله الجنة.

 

[00:17:54]
فكيف انك تناقض؟ بعد هذا تجد حاجة غريبة جدا. انه دخول الجنة [00:18:00] والنار بناء على القدر. القضاء والقدر مكتوب. تعرف في بلداننا يقول مكتوب اي شيء يحصل يقولون مكتوب.

 

[00:18:10] القس جون:
يا مكتوب على الجبين.

 

[00:18:12] الأخ رشيد:
مكتوب على الجبين. يعني حتى الجنة والنار مكتوبة على الجبين. مهو في حديث مشهور رواه البخاري ومسلم مثلا يقول فان الرجل منكم ليعمل حتى ما يكون بينه وبين الجنة الا… فيسبق عليه كتابه فيعمل بعمل اهل النار. يعني يسبق علي المكتوب على الجبين مكتوب في الكتاب فيعمل بعمل اهل النار فيروح عامل بعمل اهل النار ويدخل حتى ويدخل النار. لكن العكس ايضا. الرجل يعمل عمل اهل النار حتى لا يبقى بينه وبينها إلا ذراع فيسبق عليه الكتاب فيعمل بعمل اهل الجنة ويدخل الجنة. يعني ممكن يعمل حياته كلها شر. ولانه مكتوب عليه يدخل الجنة في اخر حياته. يعمل عملين أو ثلاثة او شوية اعمال تدخل الجنة ويدخل الجنة. فاذا مبنية ايضا على القضاء والقدر. طيب طالما انه هناك قضاء وقدر ايه يدور الاعمال؟ فهذه هي التناقضات اللي ملهاش حل ملهاش حل. يعني الخلاص هو بناء على الاعمال. الخلاص بناء على القضاء والقدر واحيانا بناء على اعمال الاخرين. يعني لو مت ممكن يدعيلي ابني وتوصلني رحمته.

 

[00:19:32] القس جون:
نعم بالدعاء.

 

[00:19:33] الأخ رشيد:
ممكن لو اه يعني اعمال الاخرين ممكن تزيد الى ميزان حسناتي واخلص. انا ممكن يحج بدالي. نعم يحج بدالي ويوصلني الاجر بتاعه. يعني الحسنات بتاع الحج بتاعه نعم. وممكن اعمل بير مثلا. وبعد موتي يشرب منه الناس وتوصلني الحسنات بتاع شرب الناس. وممكن اعمل [00:20:00] كتاب واموت وبعد ما اموت توصلني حسنات قراءة الناس لكتابي.

 

[00:20:06] القس جون:
طيب اذا هو مات يعني. يعني انت بتقصد انه كان بيعمل كويس طول حياته وبيعمل حسنات طول حياته. فالكتاب ده يضيف الحسنات له بعد مماته لكن مبيغير موقعه بعد الممات. اذا هو راح جهنم ميتنقلش من جهنم للجنة بسبب الكتاب.

 

[00:20:23] الأخ رشيد:
مهو ممكن يكون عنده سيئات اكثر من الحسنات. ممكن في حالة تانية عمل خير كتير لكن عمل شر كتير برضه. مثلا عمل عمل. خلينا نقول زنى وسرق وعمل اشياء كثيرة وضافت له في ميزان سيئاته. لكن كتب كتاب.

 

[00:20:43] القس جون:
فهذه بتضيع الكتاب ده وحسناته بتضيع كل السيئات اللي عملها.

 

[00:20:49] الأخ رشيد:
ايوه الحسنات يذهبن السيئات.

 

[00:20:52] القس جون:
نعم.

 

[00:20:53] الأخ رشيد:
فاذا تعمل الحسنات ممكن يمحو السيئات. الخلاص. ايضا عندنا شيء اسمه كانوا ممحاة. بتعرف الممحاة اللي بتمحي بها القلم؟ نعم الخلاص بالممحاة انا بسميه يعني تروح للحج يمحي كل عمرك ترجع على الزيرو كل السيئات بتاع العمر بترجع وكانه متعملتش. تروح تصلي الجمعة. الجمعة تمسح ما بين الجمعتين. نعم فكل. رمضان ايضا يغفر الذنوب جميعا.

 

[00:21:29] القس جون:
نعم.

 

[00:21:30] الأخ رشيد:
اه اذا في في في الاسلام متفهمش في طرق كثيرة للخلاص واحيانا يعارض بعضها الاخر.

 

[00:21:41] القس جون:
نعم طيب ليه بتعتبر يعني ليه احنا بنرفض فكرة الخلاص بالاعمال ليه هي مرفوضة؟

 

[00:21:48] الأخ رشيد:
ما هو الانجيل يقول. ليس من أعمال كيلا يفتخر أحد. نعم ليه؟ لانه اولا اعمالنا وحتى اللي بنعتقد انه خيره. [00:22:00]

 

[00:22:00] القس جون:
هي شر.

 

[00:22:01] الأخ رشيد:
اكيد فيها شر.

 

[00:22:02] القس جون:
نعم.

 

[00:22:04] الأخ رشيد:
حتى الخيرة. لانه احيانا بنعمل الخير. حتى انه نجيب شهرة لانفسنا.

 

[00:22:11] القس جون:
نعم.

 

[00:22:12] الأخ رشيد:
احيانا بنعمل الخير واحنا مش مش راضين عن عمله. واحنا مثلا مجبرين. احيانا نعمل الخير. يعني ضروري في شي نقص معين. نعم. وحتى لو خليني افترض يعني العكس. ما هو بنعمل بعدها ممكن. اه اغضب. ممكن أكذب ممكن أعمل أشياء حتى مع الخير هو مختلط بالشر.

 

[00:22:37] القس جون:
بالشر.

 

[00:22:38] الأخ رشيد:
وكأنه عندي عصير برتقال لكن فيه نقطة سم. نعم. فخلاص العصير صار كله سم حتى بوجود نقطة سم. فاذا وجود الخطية في الانسان وجود حالة الشر اللي بنعيشها حالة …

 

[00:23:00] القس جون:
نعم اخ رشيد الصوت اتقطع. انا دايما اقول انه الانسان هو مصنع فاسد. يعني قلبه مليان بالشر وبالخطية فازاي يطلع حاجة صالحة.

 

[00:23:10] الأخ رشيد:
نعم؟

 

[00:23:11] القس جون:
الصوت راح شوية بقول ان دايما الانسان مصنع فاسد فازاي يطلع صلاح. اذا هو من الاساس طبيعته ساقطة وطبيعته شريرة. ازاي يطلع اشياء صالحة. فحتى لو طلعت من المصنع الفاسد ده برضه هيكون يعني عليها علامات الشر والفساد ايضا.

 

[00:23:29] الأخ رشيد:
صحيح؟ نعم صحيح فاذا وجود وجود حالة الشر. بتخلي. بتخلي الاعمال اللي بيعملها الانسان مش كامله. نعم. مش كامله ابدا.

 

[00:23:46] القس جون:
نعم يعني زي مصنع الانتاج بتاعه فاسد. واحنا بنحاول نجمل العلبة اللي بيتحط فيها المنتج. ف مفيش فايده. يعني مفيش منفعه. طيب هل..

 

[00:23:56] الأخ رشيد:
صحيح.

 

[00:23:57] القس جون:
هل في الاسلام بيتأكد..

 

[00:23:57] القس جون:
الصوت [00:24:00] بيروح ويجي. الو. هلو. هلو. ايوه اخ رشيد احنا مش سامعينك الحقيقة. طيب احبائي احنا بنتكلم عن موضوع الخلاص بين الاسلام والمسيحية. بعد دقائق هنفتح التليفونات. التليفون. الاستوديو هو 2485573300 التليفون مرة تانية. 2485573300. بعد خمس دقايق هنفتح الخطوط خطوط علشان تتصلوا. نستقبل اتصالاتكم. اذا حد عنده سؤال في الموضوع بنرحب باتصالات الجميع. اخ رشيد انت معانا.

 

[00:24:38] الأخ رشيد:
انا معاك.

 

[00:24:38] القس جون:
طب اتفضل حضرتك الجملة الاخيرة مسمعناهاش.

 

[00:24:41] الأخ رشيد:
قلت انه الخلاص بالاعمال مرفوض ليه؟ لانه احنا واصلا احنا بنخطئ في ذات الله. نعم مبنخطأش فقط في حق الناس بعضها البعض. نخطئ في حق ذات الله.

 

[00:24:57] القس جون:
نعم.

 

[00:24:57] الأخ رشيد:
وطبعا الجريمة مش ممكن اي عمل خير يمحيها. نعم مش ممكن مثلا انا قتلت واحد على سبيل المثال. يعني اجي تاني يوم اتصدق فالصدقة تمحي قتل الانسان. لا القتل سيبقى قتل. سيبقى جريمة في سجلي حتى لو عملت خير. كيف انه الحسنات يذهبن السيئات. كيف يعني؟ كيف انه عمل خير سيمحو سيئة عملتها انا. خليني اشيل القتل حتى السرقة مثلا. وحتى لو مكانش اساءه لانسان اخر. حتى لو كذبت. نعم. كيف عمل الخير سيمحو الكذب؟

 

[00:25:41] القس جون:
القضاء البشري لا يبرر الشخص اللي اخطأ في خطية معينة لانه عمل صالح او عمل حاجة كويسة. او قال انه ممكن يكفر عنها بعمل صالح سيدينه.

 

[00:25:53] الأخ رشيد:
مش ممكن تذهب الى قاضي وتقول له ما انا بتصدق وانا بعطي بساعد الناس خلاص ما حتى [00:26:00] لو زورت يعني ماشي لي عديها.

 

[00:26:03] القس جون:
لا طبعا لازم يعاقب على الخطية.

 

[00:26:05] الأخ رشيد:
لازم تعاقب على الخطأ اللي عملته.

 

[00:26:07] القس جون:
نعم.

 

[00:26:08] الأخ رشيد:
فاذا طالما الانسان بيخطئ. حتى لو عمل خير. حتى لو عمل خير كتير. مش ممكن اعماله تنجيه. لانه خلاص عمل جرائم لازم يؤدي عليها عقاب. نعم. طيب ولذلك فكرة الخلاص بالاعمال فكرة غير غير منطقية. نعم غير مقبوله حتى عقليا. وكيف ان الحسنات هل هي عملة او ما مقدار هذا العملة؟ يعني هل لما اتصدق بالف دولار مثلا هي حسنة؟ او لما اتصدق بعشرة؟ او لما اتصدق بالدولار؟ ايه مقدار العملة دي اللي بنسميها حسنة؟

 

[00:26:46] القس جون:
في قاموس الله بالنسبة لله هتساوي ايه يعني؟ كل اعمالنا كخرق بالية لا تساوي شيء.

 

[00:26:52] الأخ رشيد:
كخرق بالية صحيح صحيح هي كخرق بالية ملهاش اي قيمة. نعم. فاذا فكرة الخلاص بالاعمال مش مش مش فكرة جيدة اصلا في حد ذاتها.

 

[00:27:05] القس جون:
نعم. هل في الاسلام الانسان بيتأكد من خلاصه ولا بيعيش متردد كده ومش عارف انه خلاص رايح الجنة مش رايح.

 

[00:27:19] الأخ رشيد:
بصراحة..

 

[00:27:22] القس جون:
التليفون او الخط بيقطع.

 

[00:27:26] الأخ رشيد:
سامعني الان؟

 

[00:27:27] القس جون:
دلوقتي احسن شويه. اتفضل.

 

[00:27:30] الأخ رشيد:
اكثر المسلمين خائفون من. من. من. عقاب الله. من. من. خلاص. يعني من فكره دخول الجنه مش متأكدين.

 

[00:27:41] القس جون:
نعم.

 

[00:27:42] الأخ رشيد:
كل المسلمين غير متأكدين.

 

[00:27:45] القس جون:
نعم.

 

[00:27:46] الأخ رشيد:
ليه؟ لانه في ايات مثلا في القرآن. واحده من الايات تقول “وَإِنْ مِنْكُمْ إِلًّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَى رَبِّكَ حَتْمًا مَقْضِيًّا” يعني كل واحد من المسلمين سيدخل جهنم. حتى لو..

 

[00:28:01] القس جون:
طيب [00:28:00] ايه الفايده بالايمان او الايمان بالدين او الايمان بالله. مثلا اذا كل الناس رايحة جهنم؟

 

[00:28:08] الأخ رشيد:
يقولون انه حتى لو لفترة قصيرة. يعني ممكن تقعد فيها يوم يومين ثلاثه شهر شهرين سنة عشر سنوات. وتخرج بحسب اعمالك. يعني ضروري تشوفها حتى لو للحظه. نعم. لكن فا في ناس مش متاكدين حيطلعوا منها.

 

[00:28:33] القس جون:
اه اوكي.

 

[00:28:35] الأخ رشيد:
وفي ناس مش متأكدين انه كفة الحسنات هتغلب كفة السيئات لان مصلوش. الفرائض قصروا في واجبات كثيرة. فاذا مش متأكدين.

 

[00:28:50] القس جون:
فمفيش يقين خلاص ولا يقين الجنة.

 

[00:28:55] الأخ رشيد:
خلاص لن تجدوا. لانه حتى شروط الاسلام موفهاش كلها. وحتى اركان الاسلام معملهاش حتى الصلوات. وحتى الصوم مش عارف عمله بالطريقة الصحيحة ومقبول منه. ولا مش مقبول وصلاته مقبولة ولا مش مقبولة. ولذلك طلبوا منه لانه متاكد انه تقبل الله منه اصلا.

 

[00:29:22] القس جون:
هلو. الو..

 

[00:29:25] الأخ رشيد:
اذا … بيقين. فكرة غائبة في الاسلام.

 

[00:29:33] القس جون:
فكرة يقين الخلاص. فكرة غائبة في الاسلام.

 

[00:29:37] الأخ رشيد:
نعم.

 

[00:29:37] القس جون:
نعم. اوكي. طيب ليه بيرفض المسلمين فكرة الخلاص في المسيحية؟ قبل ما اجاوب احب بس اذكر احبائي المستمعين. انتم بتستمعوا لبرنامج بصراحة مع الاخ رشيد. بنناقش موضوع الخلاص بين الاسلام والمسيحية. اي حد عنده اتصال او تليفون. تليفون الاستوديو هو. 2485573300. [00:30:00] نستقبل اتصالاتكم على تليفون الاستوديو. اتفضل اخ رشيد.

 

[00:30:05] الأخ رشيد:
يرفض المسلمون فكرة الخلاص في المسيحية لانه بيعتقدوا انه المسيحي يقول انه المسيح عمل كل شيء من اجلي وانا حر الان اعمل ما اريد هي الفكرة اللي عندهم. يعني خلاص انا اعمل كل شيء اشرب اسكر ازني اسرق اعمل اي حاجة. خلاص. الخلاص مجاني واعطاه لي المسيح. هذه هي فكرة اغلب المسلمين اللي ناقشتهم فيقول لك ما هو خلاص انتم عمل المسيح كل شيء من اجلكم تروحوا خلاص. عيش حياتك يعني.

 

[00:30:42] القس جون:
طبعا الكلام ده مش مظبوط لانه ناقص كتابيا. لانه كلمة الله بتقول مخلوقين في المسيح يسوع لأعمال صالحة قد سبق الله فأعدها لكي نسلك فيها وفي ثمار الخلاص وفيه. يعني لازم نعيش بالقداسة ولازم نعيش في الكمال. تعليم المسيح كله. كونوا كاملين كما أن أباكم السماوي هو كامل. وتعاليم كتير عن الكمال في المسيحية والقداسة يعني.

 

[00:31:05] الأخ رشيد:
هل ده ايمان؟ يعني الواحد لما يقول لك انا امنت بالمسيح وخلاص حصلت على الخلاص اروح اعمل اللي انا عايزه. هل ده ايمان بيسمى ايمان اصلا؟

 

[00:31:14] القس جون:
لا طبعا.

 

[00:31:15] الأخ رشيد:
مش ايمان لانه زي ما قلت الايمان لازم يكون ينتج اعمال صالحة.

 

[00:31:19] القس جون:
نعم.

 

[00:31:21] الأخ رشيد:
فازاي نسميه ايمان؟ نعم الايمان بدون اعمال بيقول عنه الكتاب ميت. نعم خلاص روح ارميه لانه لا يصلح لاي شيء. لازم يعطي فينا ثمار. ترى في حياتنا لازم اعمل اعمال تليق بشخص المسيح. لانه انا لما اقبل خلاصه لازم اقبل تعاليمه ايضا.

 

[00:31:43] القس جون:
نعم. طيب احنا التليفونات بتاعتنا عندنا خطين بس وناس كتير بتنتظر كتير على التليفون. فممكن ناخد تليفون ونكمل.

 

[00:31:52] الأخ رشيد:
اتفضل اتفضل.

 

[00:31:53] القس جون:
معانا. الاخت مارجو اهلا وسهلا بيكي اخت مارجو.

 

[00:31:58] متصلة مارجو:
مرحبا شلونك؟

 

[00:31:59] القس جون:
اهلا وسهلا بيكي [00:32:00] اتفضلي.

 

[00:32:00] متصلة مارجو:
انا اريد اسأل اخ رشيد.

 

[00:32:03] القس جون:
اتفضلي.

 

[00:32:04] متصلة مارجو:
لمن يقول الاسلام يموتون يروحون للجنة وعندهم حوريات. لعد شلون هم منا يقولون يروحون للجنة وعندهم حوريات ومنا يقولون يعني راح يروحون يدخلون للجنة واللي يدخل لجهنم بعد ما يطلع منها مستحيل يطلع لعد ليش يروح لجهنم معناها غيره هو عنده سيئات. وبعدين النسوان هم لما يقولون احنا رحنا قعدنا حوريات لعد نسوان هم وين يروحون؟ هم لازم يقولوا لهم في مكان يجيبوا لهم هناك. حوريين ليش ما اعرف ايش يسموهم هم فاريد اخ رشيد يجاوبني.

 

[00:32:44] القس جون:
حاضر شكرا ليكي يا اخت مارجو ناخد تليفون تاني. اه يس هلو جيري.

 

[00:32:54] متصل جيري:
مرحبا. نعم نعم.

 

[00:32:55] القس جون:
اهلا وسهلا جيري اتفضل.

 

[00:32:56] متصل جيري:
مرحبا … جان ومرحبا اخ رشيد. تحيه الايمان. تحيه الايمان والانسانيه وبركة الرب تنزل عليكم وعلى جميع المستمعين الكرام.

 

[00:33:11] القس جون:
ربنا يباركك تفضل.

 

[00:33:12] متصل جيري:
عزيزي. سؤالي لك اخ رشيد سألك الاب جان في بداية الموضوع موضوع الخلاص. وقلت تريد أن تبين الفارق بين الخلاص عند المسيحيين ومقابله للخلاص عند الاخوة المسلمين. وطبعا انا كمسيحي اعرف ان خلاصي هو عن طريق ربي. السيد المسيح له كل المجد. تعقيبي على الخلاص عند الاخوة المسلمين. هذا هو برأيي الخاص وأرجو شرحك أنت. فكرتي هي ان الاخوة المسلمون يعترفون وهذه [00:34:00] حقيقة ان المهدي المنتظر الإمام المهدي المنتظر سوف يأتي مع مجيء السيد المسيح في نهاية العالم. فهل تعتقد يا اخ رشيد من وجهة نظرك ان المهدي المنتظر هو مخلص المسلمين. وشكرا. واسمعكم على المذياع.

 

[00:34:25] القس جون:
شكرا لك أخي جيري. اتفضل يا اخ رشيد.

 

[00:34:30] الأخ رشيد:
فكرة ذكية جدا من الاخ المتصل عن المهدي. نعم لانه انا. انا بجهز حلقة حعملها عن المهدي ويمكن نعملها حتى على الراديو. هعملها في برنامج بكل وضوح نعم. واللي مش عارف البرنامج استغل الفرصة.

 

[00:34:48] القس جون:
اتفضل اتفضل.

 

[00:34:49] الأخ رشيد:
باذنك يا قس جون

 

[00:34:50] القس جون:
لا اتفضل اتفضل.

 

[00:34:51] الأخ رشيد:
انه ممكن تتابعوا برنامجي الجديد ايضا على قناة الكرمة بكل وضوح وعلى الانترنت موجود على اليوتيوب موجود على الفيس بوك. وهعمل حلقة خاصة عن المهدي.

 

[00:35:06] القس جون:
امتى البرنامج يا اخ رشيد؟

 

[00:35:08] الأخ رشيد:
البرنامج بيكون كل يوم خميس الساعة التاسعة بتوقيت مصر وكل واحد يظبط توقيته.

 

[00:35:17] القس جون:
وبتوقيت كاليفورنيا الساعة كم؟

 

[00:35:19] الأخ رشيد:
توقيت كاليفورنيا الساعة 12. واعتقد ميشيغان يكون الساعة 3.

 

[00:35:24] القس جون:
نعم الساعة 3 العصر

 

[00:35:26] الأخ رشيد:
اذن الفكرة انه المهدي المنتظر. لاحظ انه الفكرة ما اتولدتش الا في العراق. نعم. بعد ما اضطهد الشيعة. اتولدت فكرة المهدي المنتظر. ليه؟ لانه شافوا المسيحيين. وفكرة المهدي المنتظر هي فكرة مستنسخة عن المسيح.

 

[00:35:50] القس جون:
نعم.

 

[00:35:50] الأخ رشيد:
يعني الغيبة الكبرى الان اللي هي غائب هي منسوخة طبق الاصل عن الغيبة المسيحية. المسيح ذاهب وسيعود. [00:36:00] نعم لكن ليس هو المخلص بالمعنى المسيحي. لماذا؟ لانه المهدي المنتظر ايضا مولود رغم انهم يقولون معصومين من الخطأ. لكن. لكن هو مولود بشري ومن البشر. ولا يمكن يسري عليه ما يسري على جميع البشر.

 

[00:36:25]
الوحيد الذي لا يسري عليه ما يسري على البشر هو السيد المسيح. نعم. فحتى لو حاولوا يعني هو نوعا ما تقليد لفكرة المسيح. ونوعا ما هو مخلص عندهم. لانه سيأتي عند الاخوة الشيعة بالاخص. نعم سيأتي لاقامة العدل وسيأتي لينقذ الامة. وكل هذا لكن ليس هو المخلص بالمعنى المسيحي.

 

[00:36:55]
بالنسبة للاخت اللي سألت عن الجنة وفيها حور عين وفيها هذه المسائل. طبعا هو شيء مخجل ان نعتقد ان الله عمل لنا جنة هناك فيها خمر وفيها حور عين. وفيها انهار من خمر وفيها يعني ممارسه ابدية للجنس. شيء مخجل. نعتقد ان الله يجازينا بالجنس

 

[00:37:27]
بينما في المسيحيه مفهوم الخلاص ابعد من هذا بكثير. هو خلاص للانسان حتى يصير في علاقة مع الله الى الابد. وهذه العلاقة طاهرة نقية مفيهاش اي شيء مما من الملذات اللي عندنا على الارض. حتى السيد المسيح قال عنا انه سنكون كملائكة. نعم لا يزوجون ولا يتزوجون. فمفيش اي شيء من هذه الامور.

 

[00:37:56]
بالنسبة للسيدة المسلمة ايه اللي حيكون عندها [00:38:00] مقابل بتاع الحور العين. لا معندهاش. هي حتكون كل ما ستعمله هي حتكون تاخذ دورها مع الحور العين بس.

 

[00:38:09] القس جون:
يعني تكون زوجة لزوجها. مع الحور العين.

 

[00:38:12] الأخ رشيد:
مع الحور العين.

 

[00:38:13] القس جون:
نعم اوكي هي كان سؤالها كمان انه ازاي انت قلت من ضمن الحاجات ان هو المسلم معندوش يقين الذهاب للجنه ولازم يورد على جهنم هيروح جهنم. والبعض منهم يمكن ميطلعش من جهنم. ده اللي انت قلته فهي بتقول ازاي يكون الاتنين مع بعض. ازاي يكون هو في احتمال انه يدخل جهنم ويفضل فيها على طول وفي نفس الوقت في المكافاه بانه في حور عين وانه بيدخل الجنه فالاثنين مش ماشيين مع بعض. دي كانت وجهة نظر الاخت مارجو.

 

[00:38:50]
هالو. هالو. طيب احب اذكر مرة تانيه بتليفون الاستوديو. 2485573300 بنتكلم النهارده عن الخلاص بين الاسلام والمسيحية ونجاوب على اسئلتكم. حد عنده اي سؤال في الموضوع اتفضلوا. الاخ رشيد انت معنا. هالو. طيب بننتظر عودة. الاخ رشيد على التليفون مرة تانية لانه الظاهر فقدنا الاتصال.

 

[00:38:50]
بنبه مرة تانية عن الاعلانات. اعلانات الكنيسة. كنيسة النور والحياة بتعلن عن احتفال الجمعة العظيمة الساعة 7 مساء. الكنيسة اللي شرفني الرب برعايتها.

 

[00:39:25]
ويوم الاحد الساعة 11 صباحا هو احد قيامة المسيح. يوم السبت بمشيئة الرب هيكون عندنا صوم وصلاة لاجل مرضى الكانسر. السبت المقبل الساعة 11 صباحا. اذا عندك حد مريض كانسر وتحب تصلي له ياريت تتصل بنا على تليفون الكنيسة. 0.

 

[00:39:46]
هيكون عندنا مؤتمر بدايه جديده 3 ايام الجمعه والسبت والاحد 26 و27 و28 ابريل نيسان. الاسبوع المقبل بمشيئة الرب. المرنم الاخ نزار فارس. والمتكلم هو مفاجاة اخ بيحبه الجميع. [00:40:00] الاجتماعات هتكون الساعه 7 مساء. عنوان الكنيسة 45504 كاس افينيو في مدينة يوتيكا على رود وفان دايك في مدينة يوتيكا. تليفون الكنيسة هو 0 بحب اعلن مرة تانية عن برنامج بكل وضوح. برنامج الاخ رشيد الخاص على قناة الكرمة. هيكون بيكون كل يوم خميس الساعة 3 عصرا بتوقيت بتوقيت ميشيجان. بنرحب مرة تانية بالاخ رشيد اتفضل هالو.

 

[00:40:30] متصل ناصر:
لا انا مش الاخ رشيد.

 

[00:40:32] القس جون:
اه مين معايا حضرتك اتفضل.

 

[00:40:33] متصل ناصر:
انا ناصر كلمتك قبل هالمرة يعني.

 

[00:40:35] القس جون:
اهلا بيك اخ ناصر اذا عندك سؤال. اتفضل وانا هوصل.

 

[00:40:38] متصل ناصر:
كل سنة وانتم طيبين.

 

[00:40:39] القس جون:
وانت طيب شكرا لك اخ ناصر.

 

[00:40:42] متصل ناصر:
انا كنت حاب اعلق. الاخ رشيد يعني المرة اللي فاتت انا تكلمت مع حضرته وحضرتك يعني على الراديو. نعم وكنا بنحكي عن موضوع انه ماذا يقول القرآن في المسيح عليه السلام وانا كنت راجعت الكتب وكان بيحكي عم بيقول طبعا انتم كنتم سألتوني انه هل المسيحيين كفار لما قال ان الذين قالوا المسيح ان الذين قالوا ان الذين قالوا ان الله هو المسيح ابن الله. لا بشرح بشرح تفسير القرآن يقول ان ربنا قصد ان الذين كفروا هم بني اسرائيل. اللي ادعوا اكاذيب على المسيح عليه السلام.

 

[00:41:31] القس جون:
طيب هو الاخ رشيد سامعك يا اخ ناصر.

 

[00:41:32] متصل ناصر:
اللي اتهموا سيدتنا العذراء مريم بالزنا وبالعهر عرفت كيف. حاشا لله ان تكون هذه العفيفة ان تكون زانية او تكون عاهرة بس انما يعني هو. الاخ رشيد الظاهر انه طريقة سرده للكلام بيسرد انه هذا القرآن مالوش اي تفسير ولا له تفاسير ولا له مفسرين ولا علماء [00:42:00] على اساس انه يخبر الاخوة الاحباب المسيحيين انه طلعوا هذا القرآن غامض ومالوش تفسير، اللي بده بيتكلم عن القرآن وتفسيره. والايات اللي ذكرت فيه يجب ان يكون قد تعلم القرآن وهو صغير.

 

[00:42:16] القس جون:
نعم. الاخ رشيد تعلم اخي ناصر.

 

[00:42:19] متصل ناصر:
الله يسلمه اذا كان هو مثل ما بيدعي انه كان مسلم.

 

[00:42:22] القس جون:
هو فعلا كان مسلم

 

[00:42:22] متصل ناصر:
وانا لا اعتقد هذا الكلام صحيح.

 

[00:42:24] القس جون:
ليه ليه ليه بتكذب؟ يعني هو كان مسلم وهو درس القرآن وهو بيرد عليك بموضوعات من..

 

[00:42:31] متصل ناصر:
والله صدقني من طريقة كلامه لا يوحي بهذا الكلام لانه اسمح لي يعني لا تؤاخذني. في عندك يهود في فلسطين بيتكلموا اللغة العربية واللغة اللي هي المحلية الفلسطينية بكل حرفية. ولا بتشك انه هم هذول. وهذا وبيتكلموا اشياء مثل هيك على القرآن القرآن. بس لو سمحت انا بدي اي انسان مسيحي حبيب على قلبي يذكر لي اذا كان القرآن يوم من الايام في اية او سورة بتشتم المسيح او امه. يتفضل يتصل على الراديو ويخبرني ما في المسيح. القرآن بيمدح في المسيح.

 

[00:43:12] القس جون:
طب والايات اللي بتقول كفر الذين قالوا ان الله ثالث ثلاثة؟

 

[00:43:16] متصل ناصر:
نعم اخي الكريم قلت لك الشرح تبع الاية في التفسير موجود للطبري بيقول. اي ان بني اسرائيل الذين قالوا ان المسيح تكملة الايه.

 

[00:43:30] القس جون:
نعم.

 

[00:43:31] متصل ناصر:
لم لم يذكر اي شيء عن المسيحيين. قال ان بني اي بني اسرائيل عم بيقصد بني اسرائيل. لانهم هم الذين اتهموا ستنا مريم عليها السلام بالزنى وبالاشياء اللي انت بتعرفها. وانت بتعرف يا سيدي ان في ايات في القرآن تذكر. كلام جميل جميل جميل عن ستنا مريم عليها السلام. لما كان سيدنا زكريا يجيها بالمحراب ويجد عندها رزقا ويقول [00:44:00] لها انا لكي هذا يا مريم تقول له ان الله يرزق من يشاء بغير حساب.

 

[00:44:06] القس جون:
اخي ناصر. الاخ رشيد معنا هو يرد عليك على الاسئله اللي سألتها.

 

[00:44:11] متصل ناصر:
اتفضل.

 

[00:44:11] القس جون:
اخ رشيد اتفضل.

 

[00:44:13] الأخ رشيد:
اولا الاخ انا مسمعتش كلامه كله.

 

[00:44:16] القس جون:
هو بيقول انه انت.

 

[00:44:18] الأخ رشيد:
الحتة اللي قال فيها انه. انه انا فسرت القرآن غلط انه هو بيتكلم يرد على بني اسرائيل اللي اتهموا مريم بالزنا.

 

[00:44:26] القس جون:
نعم.

 

[00:44:27] الأخ رشيد:
لكن هو ما بيردش على المسيحيين. لا يا اخي العزيز ناصر القرآن يقول. صراحة الاخ ناصر يقول. لقد كفر الذين قالوا ان الله هو المسيح ابن مريم اليهود.

 

[00:44:41] متصل ناصر:
هو يقصد بني اسرائيل هو يقصد بني اسرائيل.

 

[00:44:45] الأخ رشيد:
مفيش حد ببني اسرائيل يقول ان الله هو المسيح ابن مريم غير المسيحيين غير المسيحيين. مفيش حد غير المسيحيين. طيب هم لو اتهموا والدته بالزنا كما تقول كيف يقولون عنه انه هو الله؟ دي مبتناقض دي.

 

[00:45:02] متصل ناصر:
بني اسرائيل بني اسرائيل. اليهود هم من اتهموا ستنا مريم ليس المسيحيين.

 

[00:45:07] الأخ رشيد:
ماشي ماشي ماشي ماشي معاك بني اسرائيل اتهموا اليهود. خليني افترض معاك صحة ما تقول لكن كيف كيف هم في نفس الوقت اللي بيؤمنوا انه هو المسيح ابن الله او المسيح هو الله.

 

[00:45:26] متصل ناصر:
مدري من اللي يؤمن.

 

[00:45:28] الأخ رشيد:
ما هو القرآن؟ يقول لقد كفر الذين قالوا ان الله.

 

[00:45:32] متصل ناصر:
بني اسرائيل اليهود الذي مريم.

 

[00:45:38] القس جون:
اخي ناصر هو ركز في الكلام لو سمحت تفضل تفضل.

 

[00:45:41] الأخ رشيد:
ركز معي في ناس يقولون عن المسيح انه هو الله. القرآن قال عنهم كفرة. لقد كفر الذين قالوا ان الله هو المسيح ابن مريم. مين هم هالناس؟

 

[00:45:54] متصل ناصر:
اخي الكريم التفسير للطبري بيقول لك ان الذين ان بني اسرائيل [00:46:00] اي بني اسرائيل. الذين اي بني اسرائيل. الذين قالوا ان المسيح هو الله. كفروا اوكيه لانه.

 

[00:46:10] القس جون:
اخ ناصر احنا اللي بنقول ان المسيح ناصر. اسمعني احنا اللي بنقول ان المسيح هو الله. هل احنا كفرة؟ هذه الايه تعني ان احنا كفرة.

 

[00:46:17] متصل ناصر:
يا اخي الكريم انتم ليس بكافرين انتم اليهود اضلوكم. اليهود اضلوكم. والدليل على ذلك بسورة الفاتحة التي هي فاتحة القرآن. يقول. بسم الله الرحمن الرحيم. الحمد لله رب العالمين الرحمن الرحيم مالك يوم الدين اياك نعبد واياك نستعين اهدنا الصراط المستقيم صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم. اليهود. المقصود بالقرآن ولا الضالين الضالين اي المسيحيين الذين ضلوهم اليهود وقالوا لهم ان المسيح ابن الله. اخي الكريم ما في..

 

[00:47:03] القس جون:
ايه رأيك ان ايه رأيك ان اليهود لغايه النهاردة انت اسمعني اليهود لغايه النهارده ما بيؤمنوا ان المسيح هو ابن الله. اليهود لغاية اليوم ما بيؤمنوا ان المسيح هو ابن الله. اذا الكفر احنا المتهمين بيه مش اليهود.

 

[00:47:16]
حبيبي من زمان من ايام وجود المسيح على الارض. المسيح لما قال انا ابن الله رئيس الكهنه مزق ثيابه وقال ما حاجتنا بعد إلى شهود قد جدف. وعشان كده يعني لانه لانه قال انه هو ابن الله. اخي رشيد.

 

[00:47:32] متصل ناصر:
اخي رشيد بس اقول لك يا اخي الكريم الله يجزيك الخير. اللي بدي احكي لك اياه انه القرآن بيحترم المسيح وبيحترم امه ومقدسة.

 

[00:47:44] القس جون:
ألو.

 

[00:47:45] الأخ رشيد:
ألو.

 

[00:47:46] القس جون:
اتفضل اخي رشيد.

 

[00:47:48] الأخ رشيد:
ألو. أخ ناصر اسمعني.

 

[00:47:49] القس جون:
اسمعني … هلو.

 

[00:47:58] القس جون:
أخ رشيد

 

[00:47:59] الأخ رشيد:
طيب

 

[00:48:00] القس جون:
اتفضل. [00:48:00] اخ ناصر انت لسه معانا يا اخ ناصر. انت لسه معانا بس خليك دقيقه اسمع بس لو سمحت.

 

[00:48:06] الأخ رشيد:
يقول انه الطبري قال هو مثلا بني اسرائيل انا فتحت دلوقتي تفسير الطبري يقول لقد كفر الذين قالوا ان الله ثالث ثلاثة. هذا قول كان عليه جماهير النصارى. يعني اتكلم عن النصارى. فانت تغير حتى كلام الطبري.

 

[00:48:31] القس جون:
اخ ناصر لسه معانا لسه خليك معنا اخ ناصر. بس احنا هنسمعك دلوقتي. اتفضل اخ رشيد.

 

[00:48:37] الأخ رشيد:
اه يقول انه قول اه. لقد كفر الذين قالوا ان الله ثالث ثلاثة. هذا قول النصارى. وعلى قوله الذين قالوا ان الله هو المسيح ابن مريم يقول هذا قول اليعقوبية من النصارى عليهم غضب الله. يعني بيتكلم عن النصارى. نعم هذا في تفسير الطبري. انا فاتح الان امامي تفسير الطبري.

 

[00:49:03] القس جون:
هو بيقول ان الكلام ده قيل على اليهود مش على النصارى واحنا ضللنا اليهود. اليهود هم اللي ضللونا بانه عرفونا ان المسيح هو ابن الله. بينما اليهود اصلا في ايام وجود يسوع على الارض رفضوا فكرة انه المسيح هو ابن الله. وقالوا البنوة لله هي نعم البنوة لله هي المساواة لله. وقالوا ما حاجتنا بعد إلى شهود قد جدف. يعني في يوحنا 5 بيقول الكتاب انهم ارادوا قتل يسوع لانه قال انه ابن الله مساويا نفسه بالله. فالفكره واضحه يعني ان اليهود من البدايه رافضين فلما القرآن يكفر اللي بيقولوا ان المسيح هو ابن الله هو يكفرنا احنا مش بيكفر اليهود.

 

[00:49:43] الأخ رشيد:
لا بيفصل في اية اخرى. وقالت اليهود عزير ابن الله وقالت النصارى المسيح ابن الله بيفرق بينهم.

 

[00:49:52] القس جون:
نعم طيب الاخ ناصر لسه معانا ولا ناصر .. أوكي. [00:50:00] أوكي طيب ناخد نمير معنا. اتفضل اخ نمير.

 

[00:50:06] متصل نمير:
تحية لك أخ بشاي والاخ رشيد.

 

[00:50:09] القس جون:
اهلا بيك.

 

[00:50:10] متصل نمير:
سؤال عندي سؤالين رجاء. سؤالي الاول هو هل الخلاص بالايمان بالمسيح فقط ام بالايمان والاعمال حسب رسالة يعقوب؟ وسؤالي الثاني هو خارج عن الموضوع. بالاسلام يقولون اسألوا اهل الذكر او اهل الكتاب. يعني مو كلش.. بالعقيدة الاسلامية وهم بنفس الوقت يقولون الكتاب الانجيل محرف. شلون راح تصير؟ وين راح يكون موقع هاي الاية هسا بهذا الوقت؟ يعني ليش مبقيها هم هاي الاية؟ وشكرا.

 

[00:50:44] الأخ رشيد:
صحيح.

 

[00:50:45] القس جون:
طيب انا بس احب ارد على السؤال الاول. هل الخلاص بالايمان بالمسيح فقط ام بالايمان والاعمال؟ الخلاص هو بالايمان بالمسيح فقط اما الاعمال فهي ثمار لهذا الخلاص فرسالة يعقوب ورسالة رومية مش رسالتين متضادتين، كل واحدة بتتكلم عن موضوع عكس التاني. لكن رسالة رومية بتتكلم عن التبرير بالإيمان بالرب يسوع المسيح. الخلاص بالإيمان بالمسيح يسوع بال. إذ تبررنا بالإيمان فلنا سلام مع الله بربنا يسوع المسيح. الرسول يعقوب بيتكلم عن التبرير عن. عن الاعمال كثمار للخلاص والايمان بالرب يسوع المسيح. لكن لا الاعمال الاعمال لوحدها لا تخلصنا. لكن الايمان بالمسيح هو الذي يخلصنا. وهذا الايمان الذي يخلصنا له ثمار. زي ما قلنا من شوية مخلوقين ثانية في المسيح يسوع لأعمال صالحة قد سبق الله وأعدها لكي نسلك فيها. اتفضل اخي رشيد.

 

[00:51:40] الأخ رشيد:
نعم ويسمى الايمان الحي مش ممكن يكون فيه ايمان الا ان لم تكن له اعمال ظاهره.

 

[00:51:46] القس جون:
مظبوط.

 

[00:51:47] متصل نمير:
معنا..

 

[00:51:48] القس جون:
السؤال التاني هو اهل الذكر اتفضل.

 

[00:51:51] الأخ رشيد:
عن اهل الذكر. اه طبعا القرآن يقول فاسألوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون بعض المسلمين يحوروا اهل الذكر بيخلوها [00:52:00] اهل القرآن. يعني بيرجعوا اهل الذكر هم اهل القرآن. لكن اه طبعا اهل الذكر مقصود بها غير القرآن مقصود بها. “وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الأرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ” فالذكر مفروض انه شيء قبل قبل الزبور. حتى مش انه القرآن. والبعض قال الذكر هو التوراة. فاذا اسألوا اهل الذكر يسألوا اهل الكتاب اسألوا السابقين.

 

[00:52:32]
فكيف يوفقون بين هذا. طبعا هو القرآن في متناقضات. نعم لانه في فترة معينة كان محمد في الفترة المكية كان يريد ان يرضي اليهود والنصارى وكان يتودد إليهم. وفي الفترة المدنية كان معادي ليهم فتجد بعض المرات ايات اه يعني مسالمة معهم وفي احيان اخرى تجد ايات مضادة لهم. نعم.

 

[00:53:00] القس جون:
طيب احنا بقي عندنا يعني سؤالين في الموضوع. احنا قلنا ليه بيرفض المسلمين فكرة الخلاص في المسيحية؟ اه ليه في في نظرك يعني يحتاج المسلم الى الخلاص كما في المسيحية.

 

[00:53:13] الأخ رشيد:
لانه الاسلام لا يعطيه الخلاص. الاسلام بيعيشوا في في في عذاب. يا اخي جون انا بتكلم من كل قلبي. نعم انا عملت حلقة عن عذاب القبر لما كنت بعمل سؤال جريء. نعم. شافوها اكثر من مليون شخص قبل ما تتحذف المرة الاولى من يوتوب. وبعدين لما حطيتها تاني دلوقتي يمكن فيها حوالي 800 الف شخص شافوها. نعم فكل المسلمين خايفين من عذاب القبر. كل المسلمين خايفين من دخول جهنم وكيف يطلعوا منها. كل المسلمين خايفين من الصراط اللي بيمروا عليه يوم القيامة. فكما كان يقول والدي كان يقول انه الصراط هو أرق من السيف وأرق من الشعرة وأحد من السيف. يعني بيمروا [00:54:00] على طريق حاد ورقيق.

 

[00:54:03] القس جون:
نعم

 

[00:54:03] الأخ رشيد:
ولو سقط منه الواحد يسقط في قعر جهنم.

 

[00:54:06] القس جون:
نعم

 

[00:54:07] الأخ رشيد:
فاذا هي خوف رهيب. فالمسلم يحتاج الى الخلاص. والمسيحية تقدم له سلام تقدم له خلاص من الخوف. نعم خلاص من هذا العذاب. لانه بعض المسلمين بيخافوا حتى من البول. لانه في ناس بتعذب عذاب القبر من البول من قطرات البول. نعم في فيه خوف رهيب في الاسلام. المسيح يقدم لك الخلاص مجانا. متحتاجش انك تعمل اي شيء. الايمان اللي فيك سيلد ثمار طبيعية تكون نتيجة طبيعية لايمانك. متحتاجش تبذل يعني تصلي حتى تجمع حسنات وتصلي نوافل حتى تجمع حسنات. لا الصلاة بتصير متعة. متعة مع الله شركة نستمتع فيها بمحضر الله غير مبالين بالحسنات اطلاقا. فالمسيحي لا يصلي حتى يجمع حسنات. ولا يصوم حتى يجمع حسنات. وانما يصلي حبا في الله.

 

[00:55:07] القس جون:
نعم ونحن من هنا بنقدم الدعوة لكل شخص. يعني بيسمع البرنامج انه يفتح قلبه للمسيح وياخد حياة جديدة في المسيح يسوع. لانه هو الوحيد اللي بيدي خلاص وتحرير من الخطية وراحة من عذاب الضمير وعذاب الابدي اللي ينتظر كل نفس بعيد عنه.

 

[00:55:24] الأخ رشيد:
نعم والمسيح هو الوحيد اللي بيقدم الخلاص. انا كما قلت محمد كان يحتاج الى خلاص هو نفسه. يبقى المسيح.. اتفضل

 

[00:55:31] القس جون:
نعم هناخد تليفون معانا.

 

[00:55:34] القس جون:
الاخت نسيت. ألو نسيت. اهلا وسهلا بيك. انت على الهوا.

 

[00:55:38] متصلة نسيت:
اهلا وسهلا فيك.

 

[00:55:40] القس جون:
اتفضلي.

 

[00:55:41] متصلة نسيت:
بس عندي كم نقطة اريد اقول لك اياها. اولا الايمان بدون أعمال ميتين والاعمال بدون ايمان ميت لازم اثنيناتهم يطبقونه. ثاني شيء شي يسوع هو مو الله هو ابن الله. كلمة الله المخلوق من الاب مباشرة مثل ما خلق ادم وحواء بدون [00:56:00] اب بس يسوع اجا هو ابن مريم العذراء. ثاني شي يقولون.

 

[00:56:06] القس جون:
دقيقه. دقيقه. واحده. دقيقه واحده. اخت. اخت. دقيقه. واحده. دقيقه واحده. انتي مسيحيه اختي نسيت؟

 

[00:56:12] متصلة نسيت:
طبعا مسيحية.

 

[00:56:13] القس جون:
اه بتؤمني ان المسيح. المسيح هو ابن الله مش الله.

 

[00:56:17] متصلة نسيت:
نعم نعم. ابن الله. نعم.

 

[00:56:19] متصل ناصر:
يعني هو مش الله .

 

[00:56:21] متصلة نسيت:
يقول طبعا لا هو اله اله. يوجد الهة كثيره بس الله الكلي.

 

[00:56:26] القس جون:
انتي شهود يهوه. انتي شهود يهوه؟

 

[00:56:28] متصلة نسيت:
بس رح اقول لك

 

[00:56:29] القس جون:
انتي شهود يهوه؟

 

[00:56:31] متصلة نسيت:
نعم بس.

 

[00:56:32] القس جون:
اه انتي شهود يهوه. اوكي اوكي.

 

[00:56:34] متصلة نسيت:
بس اريدك..

 

[00:56:35] القس جون:
معليش معليش معليش انا اقرا انا اقرا واشرح الكتاب المقدس وافهم الكتاب المقدس كويس اوي. واللي حضرتك بتعلميه مش مزبوط ومفيش مجال ليه انك تقوليه على الهواء الحقيقة. الايمان بدون أعمال ميت. دي نقطه احنا عارفينها بس انتي مش هتعرفينا مين هو المسيح. المسيح هو الله والكلمة الله واضحة. في البدء كان الكلمة. والكلمة كان عند الله وكان الكلمة الله. اللي انت في كتابك يعني بتحاولي تغيريها لاله ليس الهة كثيرة لكن هو اله واحد الاب والابن والروح القدس. انا في الاب والاب فيا من قد رأني فقد رأى الأب. فالمسيح هو ابن الله بمعنى هو الله. كلمة اخيرة اخ رشيد. لانه عندي دقيقة واحدة. اتفضل.

 

[00:57:17] الأخ رشيد:
كلمة اخيرة. انا اتوجه خاصة للاخوة المسلمين واللي انا كنت واحد مثلهم. يا ريت تبحثوا وتقرأوا الانجيل وتعطوا نفسكم فرصة حتى تشوفوا..

 

[00:57:32] القس جون:
هلو الصوت راح هلو. طيب. الاخ رشيد بيكلم الاخوة الاحباء المسلمين بانه بيقدم لهم الدعوة علشان نعرف المسيح دور في الكتاب القرآن ودور في واقرأ الكتاب المقدس وانت تعرف الخلاص بشخص الرب يسوع المسيح ليس اسم أخر قد أعطي بين الناس به ينبغي أن نخلص. والملاك بشر العذراء مريم ويوسف قائلا تدعو اسمه يسوع لأنه [00:58:00] يخلص شعبه من خطاياهم. فالمسيح هو الوحيد الذي بيحرر من سلطان الخطية، من سطوتها، من عقابها الأبدي.

 

[00:58:08]
المسيح هو اللي بيدي حياة ابدية. الرسول بولس بيقول انه احنا كنا ابناء الظلمة. ابناء الغضب. ابناء المعصية. لكن في المسيح يسوع صرنا خليقة جديدة. كل شخص بيقبل الرب يسوع المسيح مخلص شخصي لحياته. مسيحي مسلم بوذي. من اي جنس. من اي لون. من اي دين. الرب يسوع المسيح بيحرره وينقذه وبيعطي له حياة ابدية. بكده بيكون انتهى البرنامج بتاعنا. نرحب بكم في الاسابيع اللي جاية. مشيئة الرب. برنامجنا هو برنامج بصراحة كل يوم اربعاء من الساعة 4 للساعة 5. بنرحب فيكم في الكنيسة. اذا حد عنده اي سؤال تاني او استفسار يقدر يتصل على تليفون الكنيسة. 0 هنسمع خاتمة البرنامج. وإلى اللقاء في حلقة جديدة من برنامج بصراحة. والرب معكم.

 

[00:58:55]

 

[00:59:07] القس جون:
مستمعي الكرام. نشكركم لحسن استماعكم ومشاركاتكم. نلتقي بكم بمشيئة الله. الأربعاء المقبل. الساعة الرابعة عصرا. إذا كان لديكم اية اسئلة اتصلوا بنا على تليفون. 24887988. التليفون مرة اخرى.

 

[00:59:29] القس جون:
والى ان نلقاكم في الحلقة القادمة نترككم في حفظ القدير ورعايته. وسلام المسيح يكون معكم.

 

You may also like

بصراحة | 10 | المرأة بين الإسلام والمسيحية الجزء 2 (راديو)
  [00:00:12] (بصراحة برنامج "بصراحة" على الراديو يقدمه القس جون [...]
12 views
بصراحة | 9 | المرأة بين الإسلام والمسيحية الجزء 1 (راديو)
  [00:00:11] (بصراحة برنامج "بصراحة" على الراديو يقدمه القس جون [...]
16 views
بصراحة | 8 | الصلاة بين الإسلام والمسيحية (راديو)
  [00:00:09] (بصراحة برنامج "بصراحة" على الراديو يقدمه القس جون [...]
8 views
بصراحة | 6 | الطهارة بين الإسلام والمسيحية (راديو)
[00:00:01] (بصراحة برنامج "بصراحة" على الراديو يقدمه القس جون والأخ [...]
11 views
بصراحة | 5 | الصوم بين الإسلام والمسيحية (راديو)
  [00:00:05] (بصراحة برنامج "بصراحة" على الراديو يقدمه القس جون [...]
11 views
بصراحة | 4 | هل الإسلام صالح لكل زمان ومكان؟ (راديو)
  [00:00:10] (بصراحة برنامج "بصراحة" على الراديو يقدمه القس جون [...]
9 views
حوار خطير حول القرآن مع د. لوكسنبرغ
[00:00:10] (حوار مع الدكتور لوكسنبرغ صاحب كتاب: قراءة سريو-آرامية [...]
11 views
بصراحة | 3 | موقف الإسلام من المسيحيين (راديو)
[00:00:01] (بصراحة برنامج "بصراحة" على الراديو يقدمه القس جون والأخ [...]
7 views
سؤال جريء 543: هل هناك أخطاء في القرآن؟
  [00:00:11] الاخ رشيد: مشاهدينا الكرام أرحب بكم في حلقة جديدة من [...]
11 views
سؤال جريء 542: لماذا كفرت بالقرآن؟
  [00:00:21] الاخ رشيد: مشاهدينا الكرام مرحبا بكم في هذه الحلقة [...]
27 views

Page 1 of 18