[00:00:05]
(بصراحة برنامج “بصراحة” على الراديو يقدمه القس جون والأخ رشيد على الراديو باللغة العربية كل يوم أربعاء من الساعة 4 إلي 5 مساء بتوقيت ميشيغن يمكنكم متابعة البث مباشرة علي: )
[00:00:05] القس جون بشاي:
أحبائي المستمعين أحييكم في اسم المسيح وأرحب بكم في برنامج بصراحة وهو برنامج خاص بالمقارنة بين الإسلام والمسيحية. يقدمه لكم القس جون بشاي والاخ رشيد. الأخ رشيد باحث في علم مقارنة الأديان. هذا البرنامج أسبوعي يأتيكم كل أربعاء من الساعة الرابعة عصرا وحتى الخامسة. نستقبل أسئلتكم بعد النصف ساعة الاولى على تليفون الاستوديو 2485573300 فأهلا ومرحبا بكم.
[00:00:46]
(الصوم بين الإسلام والمسيحية بتاريخ 8 مايو 2019)
[00:01:00] القس جون بشاي:
أحبائي المستمعين اهلا وسهلا بكم في برنامجكم برنامج بصراحة نرحب بكم في هذا البرنامج وبننتظر ان الرب يدينا وقت طيب فيه نستمتع ببرنامج جديد وحلقة جديدة مع اخونا رشيد وهيكون معانا دلوقتي. الاخ رشيد حالا النهاردة هنتكلم هنتكلم عن موضوع مهم جدا وهو موضوع الصوم وهنقارن ما بين الصوم في الاسلام وفي المسيحية وهنشوف ايه الفرق ما بين الاثنين. وموضوعنا اليوم هو عن الصوم بين الاسلام والمسيحية. الاخ رشيد انت سامعني. هلو اخ رشيد اخ رشيد انت سامعني. احنا النهاردة بنجرب سكايب فعشان كده شوية بنبدأ مع الاخ رشيد مرة تانية. اخ رشيد. اوكي. [00:02:00] اوكي. طيب احبائي احنا هنتأمل النهاردة زي ما قلت برنامجنا هو على الهواء مباشره. وهنحاول نتصل مره تانيه. مع الأخ رشيد. ونشوف اذا نقدر نوصل له. الاخ رشيد انت سامعني؟.
[00:02:49]
اوكي اه برنامج زي ما قلت هو برنامج اسبوعي بيجي لكم من اذاعة دبليو Wnzk وممكن كمان على Wnzk.com. وممكن تسمع بعض البرامج الأخرى على راديو النور دوت كوم. اخ رشيد انت معانا.
[00:03:09] الأخ رشيد:
انا معاك.
[00:03:10] القس جون بشاي:
طيب كويس نجحت المحاولة المره دي. اه اهلا وسهلا بيك. نرحب بيك في برنامج بصراحة. وزي ما قولت النهارده هيكون موضوعنا عن الصوم بين الاسلام وبين المسيحيه. وعايزين نسأل عن الصوم بصفتك يعني مسلم سابق. ليه بيصوم المسلمون؟
[00:03:32] الأخ رشيد:
بداية ارحب بك القس جون واسف على التأخر في التواصل. مشكلات تقنية. وابارك للأخوة والأخوات المستمعين من المسلمين اينما كانوا وأبارك لهم وأتمنى لهم أيام مباركة وبمناسبة انهم صائمين ويريدون ان يرضوا الاله. وبحسب [00:04:00] المعرفة التي عندهم فانا اتمنى لهم كل البركه وكل الخير وكل السعادة في هذه الايام.
[00:04:08]
بالنسبة للصوم بمناسبة رمضان والناس الاخوة الاحباء المسلمون صايمين. نحب نتكلم عن السبب اللي يخلي الإنسان يصوم. فبالنسبة للمسلم مفروض عليه الصوم ده مش مش خيار. ده فريضة وطبعا من الاركان الخمسة.
[00:04:35] القس جون بشاي:
نعم.
[00:04:36] الأخ رشيد:
فإذا مصومتش فلا تكون مسلم. فالقرآن فرض هذا الامر. سورة البقرة 183. يقول. “يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ” في القرآن لما تلاقي كتب عليكم معناه فرض عليكم. “كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ” وهنا هناك وقفة في. في. بالنسبة لهذا لهذه الآية كما كتب على الذين من قبلكم. يعني وكأنه القرآن يقول لهم أيها المسلمون كتب عليكم الصيام كما كتب على اليهود والنصارى من قبلكم. طبعا هذا غير صحيح. هل حضرتك فرض عليكم الصوم مفروض عليكم في المسيحيه؟
[00:05:23] القس جون بشاي:
لا طبعا مفيش فرض في المسيحية. المسيح قال متى صمت يعني.
[00:05:27] الأخ رشيد:
فإذا هو يقول كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم. المعلومه غلط. ما فيش حد قبل المسلمين اتفرض عليه انه يصوم اجباري والا يطلع من المله وخلاص مالوش اي يعني يعاقب على هذا الامر. فحين تسأل الغريب انك حين تسأل اغلب المسلمين لماذا تصومون يقولون حتى نحس بالفقير واحد من الاجوبه. يقولون حتى نحس بالفقير. طيب إذا كنت تحس بالفقير لماذا يصوم الفقير المسلم؟ هو حاسس [00:06:00] بالجوع أصلا فلماذا لماذا يصوم؟ هل يعفى الفقير المسلم من الصيام؟ مفيش. احيانا يقولون الصيام صحة للبدن. طيب لو كان الصيام صحة لماذا لم يفرض السنة كلها؟
[00:06:17] القس جون بشاي:
نعم.
[00:06:18] الأخ رشيد:
وهل فعلا البلدان الاسلامية اكثر صحة من باقي البلدان في العالم؟ وده الاحصائيات تثبت عكس ذلك. يعني السعودية مثلا هي الاولى في العالم بمرض السكري وتبعها والخمس دول الاولى على فكرة اسلامية. السعودية في المركز الاول والكويت في المركز الثاني. وقطر في المركز الثالث. والإمارات في الرابع. ومصر في الخامس. وهي ماشية كده فاذا احنا امام معضلة هل فعلا يصوم المسلم حتى يحس بالفقراء؟ هل يصوم المسلم حتى يصح؟ وهل بالعكس في رمضان هو أكثر الشهور غير صحي؟ لماذا؟ لانه تتغير العادات وبيصير الانسان بدل ياكل في النهار ياكل بالليل وينام. فاكثر مشكلات الهضم بتحصل في هذا الشهر.
[00:07:18]
بتجد اطباء الهضم. احنا عندنا في المغرب في وقت رمضان اطباء الجهاز الهضمي بيكون عليهم الدور لانه مشاكل لا حصر لها بالنسبة للهضم. فاذن لماذا يصوم المسلم؟ الجواب بكل بساطة يصوم لانه مفروض عليه اذا لم يصم سيعاقب سيحرق في جهنم اذا لم يقم بهذا الامر فهو ليس اختياري. ليس حبا في الله. ليس حبا في الصيام بل لانه مفروض عليه ولازم ينفذ وبعد ذلك يبرر. هو ينفذ ويبرر. يقول ربما لاجل الصحة. ربما لاجل [00:08:00] الفقراء. لكن هي كلها اسباب تبريرية. في الحقيقة هو يصوم مجبر على هذا الفعل.
[00:08:09] القس جون بشاي:
طيب واذا ما صامش يعني زي ما انت قلت في عقاب؟
[00:08:13] الأخ رشيد:
طبعا في عقاب اخروي وعقاب دنيوي. العقاب الأخروي انه يرمى في جهنم سيعاقب على هذا الامر. العقاب الدنيوي. بالنسبة للاخوة الشيعة قالوا يقوم بكفارة لازم يكفر عن الايام اللي فطرها. بالنسبة للاخوة السنة في عندهم القتل من افطر متعمدا يقتل يستتاب فإن لم يتب يقتل فعنده عقاب.
[00:08:43] القس جون بشاي:
ده حديث ولا ايه قرانية؟
[00:08:46] الأخ رشيد:
لا دي اجتهادات الفقهاء.
[00:08:49] القس جون بشاي:
المفسرين. اوكي
[00:08:51] الأخ رشيد:
بناء على انه مرتد. لانه انت. انت اركان الاسلام خمسه. لو وقفت الصلاة تقتل. لو وقفت الصيام عمدا يعني معندكش اي عذر. مش مريض مش مسافر. لانه في بعض الحالات الاستثنائية التي يجوز للمسلم ان يفطر فيها ويرد ويرد الدين يعني لانه وده من الاشياء اللي ايضا ممكن اقول عنها بعض الشيء. انه مثلا في سورة البقرة يقول شهر رمضان الذي انزل فيه القرآن هدى للناس وبينات من الهدى والفرقان فمن شهد منكم الشهر فليصمه. أمر ومن كان مريضا أو على سفر فعدة من أيام أخر. يعني لو كنت مريض بتفطر الايام التي انت مريض فيها. لكن على اساس لو فطرت مثلا يومين بعد ما تصح بعد ما ينتهي رمضان ترد الدين اللي عليك.
[00:09:50] القس جون بشاي:
تصوم يومين.
[00:09:51] الأخ رشيد:
اللي هما اليومين.
[00:09:52] القس جون بشاي:
بعد رمضان.
[00:09:55] الأخ رشيد:
بعد رمضان. وحتى المرأة حين يأتيها دم الحيض [00:10:00] فالعادة الشهرية هي تعفى أثناء لو جاءت العادة الشهرية أثناء الشهر، لكن بعد انقضاء الشهر ترد الدين لأنه دين عليها.
[00:10:12] القس جون بشاي:
طيب ازاي بيصوم المسلم؟
[00:10:14] الأخ رشيد:
يعني الصيام يبدأ من الفجر الى الليل وده معتمد على القرآن أيضا. يقول وكلوا واشربوا حتى يتبين لكم الخيط الأبيض من الخيط الأسود من الفجر ثم أتموا الصيام إلى الليل. فالقرآن بيحدد يقول انو لازم يصوموا من بداية من الوقت اللي يبتدي يتبين فيه الخيط الابيض من الخيط الاسود من الفجر الى الليل. وطبعا ده انقطاع تام عن الأكل والشرب وعن الجماع. يعني مفيش لا امور جنسيه ولا امور شرب ولا اكل والكيفيه. يعني الواحد يتساءل. طيب الناس اللي المشكلة انه ده غير عادل. في ناس مثلا في البلدان الاسكندنافية بيكون اليوم طويل جدا خصوصا في الصيف. فأحيانا الشمس تغرب عندهم بضع ساعات. يعني احيانا ثلاث ساعات اربع ساعات. فلازم يصوموا عشرين ساعة. تخيل. في حين انه واحد في منطقة ثانية يصوم ثمان ساعات او تسع ساعات.
[00:11:28] القس جون بشاي:
يعني ميقدرش يصوم 12 ساعه. لانه النهار 12 ساعه والليل 12 ساعه. ما يقدرش يعمل كده.
[00:11:35] الأخ رشيد:
لا. الان بيحاولوا يلاقوا لهم مخرج. هو اللي كتب القرآن. مكانش عارف انه في بلدان في في اسكندنافيا في شمال اقصى شمال الكرة الارضية مكانش عارف كده.
[00:11:48] القس جون بشاي:
وده يرجعنا لموضوع الحلقة اللي فاتت. ان القرآن ليس صالح لكل مكان وكل زمان. زي ما قلنا المرة اللي فاتت.
[00:11:57] الأخ رشيد:
ده صحيح فاذا هو مكانش يعرف انه [00:12:00] في ناس هتحتاج. يعني انت لو حددت الطريقة اللي نقوم بها هي من من. من الوقت الذي يتبين فيه الخيط الابيض من الخيط الاسود الى الليل. ففي السويد مثلا الوقت الذي يتحدد فيه الخيط الابيض بيبتدي من الساعة 2 صباحا وخصوصا في الصيف والليل بيبتدي عنهم. يعني الوقت اللي تغرب فيه الشمس تقريبا 10 بالليل. فيعملوا ايه يفطروا. أربع ساعات ويصوموا عشرين ساعة مثلا. صعب اشكالية. فصار بعض الشيوخ يفتوا لهم ويقولوا صوم بحسب السعودية. او كل واحد يصوم بحسب البلد الاصلي اللي جا جاء منه بيحاولوا يجدوا مخارج لكن هو القرآن اوقعهم في في في مشكلة.
[00:12:52]
الشيء الاخر انه صيام شكلي يعني مفيش. اي صيام عن كلام السوء مثلا مفيش صيام عن الاشياء الرديئة هو صيام شكلي من الظاهر فقط. فتجد الناس يعني العادات اللي بتصير في رمضان والاشياء اللي ترتكب في رمضان ميختلفش عن اي شهر اخر. هو فقط بيصير تعويض الليل بالنهار او تعويض النهار بالليل. عوض انه كان بياكل اليوم ثلاث وجبات بيصير ياكل بالليل ثلاث وجبات. وعوض انه كان بينام بالليل بيصير اغلب الناس بيسهروا وبيناموا اثناء النهار. فهو قلب الليل مع النهار ده الوصف السليم له.
[00:13:47] القس جون بشاي:
يعني تحويل النهار ليل والليل نهار. نعم.
[00:13:51] الأخ رشيد:
بس.
[00:13:52] القس جون بشاي:
نعم. اه. طيب السؤال اللي بعد كده احبائي المستمعين ان انتم بتسمعوا البرنامج بصراحة اللي بيتحدث [00:14:00] معنا هو. الاخ رشيد وتليفون الاستوديو هو 2485573300 متعودين ناخد اتصالاتكم بعد النصف ساعة الأولى وياريت اللي حابب يسأل ويتصل مينتظرش لاخر وقت يعني لان فيه ناس كتير بينتظروا للدقيقة الاخيرة ويتصلوا ويسألوا. فبمجرد ما نوصل للساعة 4 ونص بنرحب بمداخلاتكم واتصالاتكم واستفساراتكم. ايه هي اخ رشيد احوال المسلمين والبلاد الاسلامية في شهر رمضان. ايه الوضع بيكون ازاي يعني؟
[00:14:32] الأخ رشيد:
رمضان من اسوأ الشهور في البلدان الاسلامية. صحيح في له طابع اجتماعي خاص جميل ورائع انه بيجتمع فيه الاحبة او الاهل والاصحاب والاصدقاء ويكون في جو خاص. لكن من ناحية اخرى هو اسوأ الشهور مثلا في تجد الناس في الشارع غضب شديد بسبب انهم مش واكلين مش شاربين مش نايمين كويس. فتجد غضب شديد وخناقات يعني مشاجرات احيانا لاجل امور تافهة. الاكتظاظ في في المرور اثناء المرور يعني. خصوصا حين يقترب وقت الافطار تجد اكتظاظ غير عادي. ارتفاع معدلات الاستهلاك. المفروض انه الشهر ده يصوم فيه الانسان فيقل الاستهلاك هو اكثر الشهور استهلاكا في البلدان الاسلامية.
[00:15:36] القس جون بشاي:
المفروض يكون شهر التوفير.
[00:15:37] الأخ رشيد:
يعني المفروض يوفروا فيه ويحسوا بالفقير. والانسان يعيش على قدر قليل من الاكل. هو أكثر الشهور استهلاكا. يعني والطبقية ايضا تكون موجودة في الذين يحس بالفقير. ما هو مائدة الفقير فقيرة ومائدة الغني غنية. مفيش [00:16:00] اي اي فرق حتى هو صايم ويفطر على شيء قليل. والغني يفطر على اشياء كثيرة. مفيش احساس بالفقير ولا اي شيء. وتجد الانتاج عجلة الانتاج تتوقف تقريبا في شهر رمضان. احنا عندنا في المغرب بيفتحوا متأخر جدا. يعني لو رحت الساعة 10 لمكتب حتى تقضي بعض الاوراق الادارية. الشخص اللي بيكون في المكتب يكون اصلا يعني مكفهر الوجه. انت جايني بدري في الصبح ليه؟ ولو جيت الساعة حوالي الساعة 2 ونص يقولك احنا قربنا نقفل يعني انت جاي متأخر ليه؟ لانه لازم يقفل باكرا حتى يذهب للبيت حتى يستريح في انتظار الافطار. فمعدل ساعات الشغل قليلة جدا ووتيرة الشغل بطيئة وكسل رهيب وكل المساوئ اللي ممكن تحصل تحصل في رمضان، فالغاية من الصيام صار مضر في هذه الحالة، يعني عوض البلد ينتج بتكاسل عوض انه نحل فيه مشكلات المادية ونساعد نتكافل مع الناس يتضاعف الاستهلاك ويصير فيه طبقية ايضا حتى في الصيام، فاذا الواحد يتساءل ما الذي حسنه هذا الشهر في المسلمين؟ هل صارت أحوالهم أحسن لما يصوموا. أم أحوالهم أسوأ. انا اقول ان أحوالهم بتسوء في رمضان فإذا هو شهر بيأتي بعكس النتائج التي يدعيها بعض الاخوة المسلمين. يعني المفروض انه هذه الامور الروحية تحسنا تحسن حالتنا. نصير في حال أفضل. شهر [00:18:00] رمضان بيخلي حالتنا أسوأ. لا احنا منتجين للعالم. لا احنا نشيطين. لا احنا وبنتخن اكثر ونستهلك اكثر ونمرض اكثر. فلا احنا استفدنا من جانب المادة ولا استفدنا من الجانب الروحي. بالإضافة الى انه السباب والشتيمة احيانا كثيرة. اللهم اني صائم يعني ابعد عني والا هضربك. اللهم اني صائم. يعني بغضب شديد خصوصا في الايام الاولى. لانه لسا الانسان متعود انه ياكل فيحمى دمه على اقل شي ويغضب الانسان من اخيه الانسان على اشياء تافهة كما قلت.
[00:18:45] القس جون بشاي:
نعم. سؤال شخصي يا اخ رشيد. انت كنت تصوم رمضان وانت مسلم.
[00:18:51] الأخ رشيد:
اه كنت بصوم كمسلم رغم انه مقضيتش سنوات كتيرة لكن حتى قبل. لان سن البلوغ مفروض في الاسلام حوالي 14 سنة الى 15 بيتراوح من شخص لاخر بيختلف. لكن انا مقضيتش فيه كتير لكن كانوا بيعلمونا نصوم واحنا صغار حتى من سبع سنين يدربونا باليوم باليومين والثلاثة وانت بتكبر بيزيدوا يعني يقول لك اسبوع اسبوعين لحد ما خلاص انت تكون قربت سن البلوغ وتكون قادر على صيام الشهر كله. انا ابتديت اصوم الشهر كله حتى قبل سن البلوغ.
[00:19:29] القس جون بشاي:
نعم نعم. ليه بيمنع الاكل العلني في رمضان في كثير من البلدان الاسلامية؟
[00:19:41] الأخ رشيد:
ده من الاشياء الغريبة. يعني مثلا في المغرب لو امسكك شرطي تاكل علنا. فيها سجن دي جريمة جريمة الاكل يعني ضمن من الجرائم المضحكة يعني. انت ايه جريمتك؟ امسكوني [00:20:00] اكل . يعني في وانت في. يعني أمسكوك في ذات الفعل. تأكل أثناء رمضان ليه؟ لان المسلم يستفز بأكل الاخرين. فلازم لازم يفرض وده شيء ده شيء غريب في الاسلام. نفرض نمطنا وتديننا على الاخرين. يعني عوض انو انا اللي صايم وانا اللي اخترت اتوقف عن الاكل واترك الناس في حالها. من يريد ان يصوم فليصم. ومن لا يريد الصيام فلا يصوم. مش شغلي أنا اللي اخترت فعلي أن أتحمل مسؤولية اختياري. لا لازم تجبر الناس اللي حواليك يكونوا مثلك. ده حتى المسيحيين معرفش عندكم في مصر. لكن سمعت عن المسيحيين في بلدان كثيرة بيجبروا علي انه ميكلوش علنا وتقفل الكثير من المطاعم. ايه ايه الوضع عندكم في مصر؟
[00:20:59] القس جون بشاي:
في مصر عندنا يعني انا بعتقد ان الناس المسيحيين بيقدروا لاخواتهم المسلمين فما مبيكلوش قدامهم. لكن لغاية ما طلعت من مصر مكنتش بشوف. يعني ان في ناس بتتحبس يمكن دلوقتي. لكن كان المسيحيين من نفسهم بيقدروا مشاعر إخواتهم المسلمين فمبيكلوش في العمل وكده عشان هما صايمين برضه اسلوب ونمط برضه من فرض فرض التدين على الاخرين او فرض المراسم الشكلية وكده على الناس اللي من ديانات اخرى.
[00:21:34] الأخ رشيد:
طب انا. انا اتساءل حتى فكرة إنه أنا. أنا سأصوم احتراما لمشاعرك دي. دي انا ضدها اصلا. دي احتراما لمشاعرك. يعني لما اكل أقل احترامي للاخرين. ماعرفش انا ليه؟
[00:21:50] القس جون بشاي:
ليه الشعور بالقلة يعني شعور بالقلة والصغر يعني لانه دوكها الشعور. يعني دوكها بياخد مركز القوة ففلان واخد مركز القوة [00:22:00] فالثاني. يعني هو مش بيصوم لكن هو مبياكلش قدامه بس.
[00:22:06] الأخ رشيد:
طب ليه لما المسيحيين بيصوموا في مصر مبيشعروش بالاستفزاز لما المسلمين بياكلوا جنبهم؟
[00:22:12] القس جون بشاي:
يعني ده سؤال.
[00:22:15] الأخ رشيد:
وليه المسلمين في امريكا وفي فرنسا وفي كل البلدان ميقدروش يجبروا الناس اللي جمبهم يصوموا لانه هم اقلية؟ نعم ف ليه ليه ميقولوش احنا نستفز خلاص نطلع من البلدان دي لانه نستفز اثناء أثناء شهر رمضان ومنقدرش نستحمل امريكا كلها تاكل وماكدونالدز فاتح والريستورنت فاتحين. فاحسن احنا احنا نروح نطلع من البلدان دي لانه مشاعرنا.. هما بيفرضوا في البلدان اللي هما فيها اغلبية اذلالا للاخر. بالضبط كده. ويعني حتى لاحظ صلاة الجمعة بتقفل الشوارع. طب انت عايز تريد ان تصلي ليه انا تمنعني من المرور؟ نعم بيقفلوا الشوارع ويفرضوا. طب لما يحب يصلي الفجر بيأذن ان شاء الله تصحى الناس كلها مش شغله.
[00:23:15] القس جون بشاي:
نعم
[00:23:17] الأخ رشيد:
طب ليه المسيحي لما بيصلي ما بيفرضش عليك انك تصحى مبيصحكش بيروح يصلي من غير ما يزعجك انت لا في الاسلام كنت حاسس انه احنا لما نعمل شيء شي لازم نخلي الناس كلها تعمله معانا. لما نصوم نصوم كل الناس معنا. لما نصلي نصحي كل الناس معنا. لما نصلي صلاه الجمعه نخلي كل الناس توقف لاجل خاطرنا. وهو نوع من الاستعلاء. نوع من الاستبداد الديني. نعم المفروض انه العبادات هي امر شخصي بينك وبين الله متجبرش. عليها وملكش [00:24:00] اي دخل في الاخرين. ده اختيارك الشخصي وعلاقتك الشخصيه بينك وبين الله والمفروض انك تبقيها لنفسك.
[00:24:11] القس جون بشاي:
نعم امين احبائي تستمعون إلى برنامج بصراحة معنا الاخ رشيد وبنتكلم في موضوع الصوم بين الاسلام والمسيحيه، اخ رشيد هل فعلا شهر رمضان هو شهر البركة والغفران؟
[00:24:31] الأخ رشيد:
يقال كده يعني ده العنوان من الادعاءات التي تقال. رمضان كريم. رمضان شهر الغفران. رمضان شهر البركة. لكن لازم نشوف البركة في حياتنا لازم نشوفها في بلداننا.
[00:24:49] القس جون بشاي:
نعم.
[00:24:49] الأخ رشيد:
فين البركة في رمضان في البلدان الإسلامية. رمضان هو أكثر الشهور اللي نفذت فيه عمليات ارهابية. رمضان هو شهر الغزو منذ بدء الاسلام، فمعركة بدر تمت في رمضان فإذا هو الاحتفال بالغزو والقتال وهو شهر القتال فازاي يكون شهر البركة. وحتى اعلانات الجهاديين تتم في شهر رمضان يعني الكثير من الجهاديين يستلهموا الجهاد من شهر رمضان اللي يعتبر شهر الاستشهاد وشهر القتال وشهر الجهاد وشهر المعارك. المعارك الاسلامية تمت من اشهر المعارك الاسلامية تمت في رمضان. فاذا احنا امام .. ازاي يكون بركة فين البركة لما نغزو الاخرين. فين الغفران لما يكون هو شهر قتال. فين الغفران. انا [00:26:00] حابب اعرف فين الغفران في القتال. هو عكس المفروض ان الانسان لما يكون صايم يكون متذلل الى الله. متسامح خلاص. يعني هو الصيام واحنا جايين لمعناه الحقيقي هنتكلم عنه. فالصيام مفروض معناه انه انا خلاص اتذلل امام الله. انا ماليش اي رغبة في الامور المادية. انا وكاني. أبعد نفسي عن كل ما هو مادي. انا مركز فيما هو روحي. لكن بالعكس في رمضان التركيز على الماديات بشكل كبير جدا. وانا مثل ما قلت انه لمعدلات الاستهلاك. الرغبة في الاكل. الشراهة في الأكل مش حتى الرغبة في الاكل. شراهة في الأكل. تبذير شديد من الناس عدا المسلسلات والانتاج التلفزيوني. استهلاك من كل الانواع. استهلاك بصري. استهلاك سمعي. استهلاك طاقه في استهلاك الطاقه. كل شيء ففيي البركه. هل اثناء شهر رمضان بنعلن حبنا للعالم كله ولا في شهر رمضان بتصير التراويح وتصير الدروس في المسجد وندعو على الاخرين نعمل دعاء القنوت وندعو على الاخرين بالويل. ندعو على النصارى واليهود. اللهم يتم اطفالهم. اللهم رمل نساءهم. اللهم انصر المسلمين على الكفار. على القوم الكافرين. اللهم. اللهم في رمضان تكثر هذه الاشياء. ازاي يكون بركه. كيف باركنا العالم؟ كيف غفرنا للناس. ازاي يكون شهر الغفران. وحتى يقولون انه في شهر رمضان تقيد الشياطين. يعني الشياطين خلاص حطت عليها سلاسل واغلال [00:28:00] ولا تطلق من من سجنها الا في اخر رمضان. في ليلة القدر.
[00:28:08] القس جون بشاي:
كيف تقيد الشياطين ويتم قتل وجهاد في نفس الوقت يعني.
[00:28:12] الأخ رشيد:
وأنا أسأل نفس السؤال. هل يتوقف الزنى في رمضان؟ هل يتوقف الكذب في رمضان؟ هل تتوقف السرقة؟ هل يتوقف الظلم في رمضان. هل تتوقف.. ولا شيء يتوقف. بالعكس انا قلت انه عندي احصائيات للشجارات. مثلا في المغرب عدد المشاجرات في الايام الاولى لرمضان تزيد بشكل جنوني. فاذا كان الحال هكذا من غير شيطان فكيف سيكون الحال بالشيطان؟
[00:28:47] القس جون بشاي:
يعني نعم نعم.
[00:28:50] الأخ رشيد:
فاشياء لا هي ادعاءات. شعارات فارغة. رمضان شهر البركة. رمضان كريم. رمضان شهر الغفران. هي شعارات فارغة مالهاش اي اساس من الصحة ولا نراها على ارض الواقع. اذا كنت تدعي البركة لازم نشوف البركة على ارض الواقع. اذا كنت تدعي الغفران لازم نشوف الغفران على ارض الواقع. انا مش شايف غفران ومش شايف بركه. ولذلك على اي مسلم يسمع الان يسأل نفسه هل انا فعلا في رمضان ابارك واصير بركة للاخرين؟ هل انا فعلا في شهر رمضان؟ اغفر وأحصل على الغفران وأفكر في الغفران للاخرين ام تزداد تشنجا وتعصبا وتشددا في الدين؟ بالعكس كثير من الناس تتشدد اكثر في رمضان يصيروا متشددين ضد الاخرين وهذا. هذا ليس من البركة والغفران في شيء.
[00:29:47] القس جون بشاي:
امين. يا ريت. الاسئلة اللي احنا بنطرحها هذه كلها على اخوتنا المستمعين من المسلمين واحبائنا ياريت يفكروا ويا ريت يكون عندهم اجابات. ومش عيب اننا نشغل [00:30:00] عقلنا ونستوعب الي بيحصل حوالينا ونفكر في اللي احنا بنعمله. اذا هو صح او غلط او يرضي ربنا او لا بناخد اتصالاتكم احبائي على تليفون الاستوديو 2485573300 بنرحب بالاتصالات. ياريت يكون الاتصال مباشر وفي الموضوع ويا ريت تكون الاسئلة محددة علشان نقدر وندي وقت للاجابة. يعني عندك دقيقة تسال فيها السؤال وادي وقت لمحدثك انه يجاوب عليك ويرد عليك. الاخ رشيد ازاي بيختلف الصوم في الاسلام عن الصوم في المسيحية. اخ رشيد.
[00:30:38] الأخ رشيد:
الصوم في الإسلام فرض واجب، الصوم في المسيحية اختياري. مش واجب، الصوم في الاسلام تعاقب على ترك الصوم في المسيحية مفيش عقاب، لو مش عايز تصوم مش ح يعاقبك ربنا على هذه المسألة خالص. الصوم في الاسلام هو شكلي ظاهري بيركز على الاكل والشرب والجماع. الصوم في المسيحية هو داخلي باطني اكثر منه تركيز على الشكل الخارجي. نعم المفروض انه. ان تتم لو هو لاجل التوبة ان تتم توبة داخلية. لو هو لاجل التذلل والتضرع امام الله لازم يكون في فعلا انكسار حقيقي وتواضع حقيقي في القلب، والا فانه مجرد مظاهر ونفاق ورياء لا يريده الله بل بل يكرهه ويمقته. نعم الله بيكره العباده الزائفة.
[00:31:47] القس جون بشاي:
الشكلية نعم.
[00:31:47] الأخ رشيد:
العباده الشكلية اللي ملهاش اي تاثير ده.
[00:31:53] القس جون بشاي:
نعم.
[00:31:55] الأخ رشيد:
اللي الغرض منها ابهار الناس او [00:32:00] التأثير شكليا في الناس لكن مش تأثير داخلي. فالصوم في المسيحيه هو يتعلق بالقلب اكتر منه تعلق بالاكل والشرب. اه بيصوموا عن الاكل والشرب وباختلاف الطاقه الانسان مافيش أكثر من طاقة الانسان في الاسلام. يعني خصوصا في الصيف لما يكون في شهر 8. تخيل 8 والحراره 40.
[00:32:30] القس جون بشاي:
أم.
[00:32:31] الأخ رشيد:
الناس يعني الماء والماء ضروري لجسم الانسان.
[00:32:37] القس جون بشاي:
نعم.
[00:32:37] الأخ رشيد:
يعني ازاي تتوقف لمدة ساعات طويلة ويتأخر الغروب في فصل الصيف في بلداننا؟ ازاي لمدة ساعات طويلة وجسمك يحتاج الى الماء ان نغامر بصحتنا لهذه الدرجة. لدرجة انه في ناس توفت في ناس فقدت. انا اعرف شخصيا أناس توفوا اثناء رمضان. اه ممكن واحد مسلم يقول لك لا لو كان مش قادر الله اعطاه رخصة. لا لكن هو مكانش عارف انه ممكن يموت. هو كان بيعتقد انه هو قادر لكنه توفى لان جسمه .. يعني مفيش سوائل. اه مفيش ماء نشف. خصوصا في ناس عندها بعض مثلا شوية قلب او شويه ضغط او شوية كذا. شوية كذا. فاذا بيتم ليه. هل. هل الله ييسر اننا نعذب انفسنا؟ الله يسر بعذاب الانسان يعني ولا هي الغاية روحية. فالاسلام يركز على الشكل الخارجي ولذلك المسيحي الصوم في المسيحية مختلف تماما عن الصوم في الاسلام.
[00:33:48] القس جون بشاي:
نعم ايه اهم بذكر مره تانيه بتليفون الاستوديو. 2485573300 نرحب باتصالاتكم [00:34:00] ومداخلاتكم. اي حد عنده سؤال يقدر يتصل على التليفون. ايه اهم تعاليم. علمنا المسيح اياها عن الصوم.
[00:34:12] الأخ رشيد:
السيد المسيح لما كان بيتكلم عن الصوم رغم انه كان قبل الاسلام وكأنه كان بيتكلم عن الصوم الاسلامي وكأنه كان بيصف الحالة الاسلامية. وده دليل على ان التدين الظاهري الشكلي موجود في اديان كتير. نعم موجود عند الانسان بغض النظر عن انتمائه للاسلام او حتى للمسيحية او اليهودية. في كتير من من المرائين في المسيحية ايضا.
[00:34:41] القس جون بشاي:
نعم.
[00:34:41] الأخ رشيد:
وكتير كتير من المتدينين شكليين في المسيحية ايضا. نعم حتى نكون منصفين هي هي ليست مقتصرة على الاسلام فقط. نعم كثير من المسيحيين متدينون ظاهري شكلي. اذا السيد المسيح قال ومتى في انجيل متى الاصحاح السادس ايه 16 الى 18 ومتى صمتم وحلوة. حضرتك اشرت لها قلت ان المسيح قال ومتى صمتم. يعني الامر اختياري مش اجباري. متى صمتم. يعني هو يتوقع انك تصوم لكن ده راجع لك ومتى صمتم فلا تكونوا عابسين كالمرائين. يعني متكونش تحاول تفهم الناس انك صايم وما أكثر العابسين في شهر رمضان. ما أكثر الوجوه العابسة ومتى صمتم فلا تكونوا عابسين كالمرائين. بل بالعكس في رمضان اللهم اني صائم بيعلن قدام الناس كلها. اللهم اني صائم. يعني شوفوا يا ناس. أنا صايم. وده هو الرياء اللي تكلم عنه السيد المسيح كالمرائين اللي بيوروا الناس الرياء من ارى يري. يعني بتحاول توري الاخرين انك متعبد [00:36:00] لله كالمرائين فإنهم يغيرون وجوههم لكي يظهروا للناس صائمين. غيروا شكل بيقطبوا شكل الجبهه وشكل الوجه حتى يبان انه عابس. شوف انا صايم. قال السيد المسيح الحق أقول لكم إنهم قد استوفوا أجرهم طالما أنهم كانوا حابين يشوفوهم الناس. اهو الناس شافوهم. اذا الاجر اللي كنت بتدور عليه. اخذته
[00:36:29] القس جون بشاي:
اخذته يس.
[00:36:31] الأخ رشيد:
فخلاص انت اخدت اللي كنت بتدور عليه. اما انت. اما انت ايها المؤمن اللي فعلا بتدور على الحقيقة وبتدور على معرفة الله. لا انت لازم يكون وضعك مختلف. خلي الناس اللي بيحبوا الرياء بيحبوا. يعني يوروا الناس انهم صايمين دول لوحدهم. اما انت فمتى صمت. ادهن رأسك.
[00:36:57] القس جون بشاي:
واغسل وجهك.
[00:36:58] الأخ رشيد:
حاول متبينش للناس. نعم خلي الامر بينك وبين ربنا واغسل وجهك. حاول يبان وجهك بشوش وراسك مفيش أي علامات تدل على انك صايم لانك لا تريد مدح الناس. نعم أنت تريد أن تكون أمام الناس عادي جدا مثل الايام الاخرى. ولذلك الكثير من المسيحيين بيكونوا صايمين ومتعرفش انه صايم. نعم ليه؟ لانه لا يعلن. أنا حضرت مع ناس حتى كانوا يخجلوا يقولوا انهم صايمين حتى اثناء نعزمهم على الاكل بيعتذر بلباقة وميقولش. وأحيانا بعد اصرار شديد بيضطر انه يصرح.
[00:37:47] القس جون بشاي:
نعم.
[00:37:49] الأخ رشيد:
فده ده مختلف تماما عن اللي بيجيك من بعيد. اللهم اني صائم. خلي بالك انا ممكن ازعل واضربك. اللهم اني صائم. فقال [00:38:00] ادهن رأسك واغسل وجهك لكي لا تظهر للناس صائما حتى ميبانش عليك الصيام بل لأبيك الذي في الخفاء. ولاحظ هنا الكلمات التي استخدمها السيد المسيح لأبيك. هو اصلا مش مش سيد ولا يفرض عليك وانت مثل العبد بل لابيك. يعني العلاقة هي علاقة محبة. انا صايم بناء على المحبة مش بناء على الفرض مش على الاجبار. ده والدي ده ابويا الذي في الخفاء وهو علاقتي به مش ظاهرية. نعم علاقتي به خفية. علاقتي به روحية.
[00:38:43] القس جون بشاي:
أم.
[00:38:43] الأخ رشيد:
وهو يرى ابوك الذي يرى في الخفاء سيجازيك علانية. هو شايف قلبك وشايف الامور الخفية؟ فاذا المسيحية تركز على الخفاء على ما يتم في القلب، على ما يتم في الروح. لا لا على ما يتم علانية.
[00:39:01] القس جون بشاي:
طيب ناخد تليفونين يا اخ رشيد معانا الو برنامج بصراحة. اتفضلوا انتوا عالهوا. هلو هلو. ألو.
[00:39:10] متصل ميلاد:
ألو. مرحبا.
[00:39:11] القس جون بشاي:
مرحبا. تفضل. أنت على الهواء. مين معنا؟
[00:39:13] متصل ميلاد:
معك الأخ ميلاد من..
[00:39:15] القس جون بشاي:
أهلا أخ ميلاد اتفضل.
[00:39:17] متصل ميلاد:
كيفك وكيف الأخ رشيد. كيفكن اليوم؟
[00:39:20] الأخ رشيد:
أهلا وسهلا أخ ميلاد.
[00:39:22] متصل ميلاد:
بس كنت حابب أسأل سؤال. أنا أصلا من لبنان وكنت بعرف بالطوائف إللي عنا بلبنان. المسيحيين بس يصوموا مثلا بيصوموا على شهر أو أربعين يوم أو خمسين يوم وبيصوموا مثلا على شغلة محددة، مثلا يمتنعوا عن الشوكولاته او عن اللحومات او على فترة الصوم كلها. هل هل في الإسلام نفس الشيء؟ ولا بس كل واحد على ذوقه بيصوم؟ أوكي.
[00:39:53] القس جون بشاي:
شكرا لك. تفضل يا أخ رشيد ممكن ناخد التليفون التاني وبعد كده نرد معلش. اتفضلوا [00:40:00] انتوا عالهوا. مين معنا. هالو. هالو. هالو.
[00:40:10]
طيب فقدنا الاتصال ياريت الاخ اللي استنى ليه وقت يعاود الاتصال مرة تانية. طيب ناخد اتصال تاني…
[00:40:26] القس جون بشاي:
طيب. اتفضل انت عالهوا مين معنا.
[00:40:31] متصل فايق:
هلو.
[00:40:33] القس جون بشاي:
اتفضل. انت عالهوا. مين معانا.
[00:40:35] متصل فايق:
ياه فايق.
[00:40:36] القس جون بشاي:
اهلا بيك اخ فايق.
[00:40:38] متصل فايق:
هلا ومرحبا. اهلا بيك. بس ازيد معلوماتكم انا فد يوم كنت اداري في السجن. وكان شهر رمضان. وكان عندنا واحد رجال مريض يعني ما يقدر يصوم. فالسجناء اللي يمنا كلهم صائمين فهددوه وبعدين قتلوه. ذبحوه ذبحوه في اول يوم من رمضان. يعني هذا. هذا اللي يسموه الشهر الفضيل.
[00:41:06] الأخ رشيد:
في اي بلد هذا؟
[00:41:08] متصل فايق:
نعم؟
[00:41:10] الأخ رشيد:
في أي بلد كان الأمر؟
[00:41:12] متصل فايق:
في بغداد.
[00:41:14] الأخ رشيد:
بغداد.
[00:41:15] متصل فايق:
في جنوب. في جنوب العراق.
[00:41:18] الأخ رشيد:
وكان الشخص مسلم. والا كان مسيحي.
[00:41:21] متصل فايق:
كان مسلم. قاللهم يا معودين اني مريض. باخذ دوا. كان دوا. ما اقدر اتحمل. اصوم. اوكي. فتحملوا عليه. وبعدين قتلوه في في في الليل. ثاني يوم الصبح. عرفنا بانه هو مقتول مذبوح.
[00:41:38] القس جون بشاي:
في السجن.
[00:41:39] متصل فايق:
نعم نعم. يعني هو هاي الصيام مالتهم وحتى لما كنا في بغداد. انا مسيحي كان المطاعم كلها تنسد. اوكي في ذاك الوقت انا كنت اشرب جكاير. يعني اذا يشوفوني اشرب جكاير يجون يعني يهددوني. يعني هذا مو [00:42:00] شهر الفضيلة. يعني اذا انت صايم لازم تتحمل. تمام لا لا نعم هم غير شكل. يعني تشوف فيلم في تشانل تشانل عربية هناك قطعوه وطلعوا اذان اذان الفجر واذان المغرب واذان الفجر. يعني هالشي يعني مو معقول يعني هذا الشي مو انساني. هذا يفرضون على كل الاشياء اللي يريدوها. ثانكيو حبيبي ثانكيو.
[00:42:26] القس جون بشاي:
شكرا لك. طيب بناخذ اتصال تاني. اتفضلوا انتوا على الهوا. برنامج بصراحة. اتفضلوا على الهوا. برنامج بصراحة. مين معانا.
[00:42:36] متصل نجيب:
مرحبا. مساء الخير. اخوكم نجيب حبه.
[00:42:39] القس جون بشاي:
اهلا بيك يا اخي نجيب.
[00:42:40] متصل نجيب:
شكرا. اهلا وسهلا بيك. شكرا أخ رشيد. كيف الصحة.
[00:42:46] الأخ رشيد:
اهلا وسهلا.
[00:42:47] متصل نجيب:
اهلا ان شاء الله بخير. شكرا. الله يديمكم لنشر رسالة الحق والايمان. عزيزي اخ رشيد من الاحاديث النبوية. يعني عند الاخوة المسلمين يقولون. قال نبي الاسلام الاسلامي محمد بحق اهل الذمة الذين يعتبرونه هم من اهل الكتاب. يعني اتباع النبي موسى واتباع السيد المسيح من يهود ومسيحيين. قالها وتذكر بالاحاديث النبوية قول نبي الاسلام من خاصم ذميا بغير حق فسوف أخاصمه في يوم القيامة. حديث قاله نبي الاسلام محمد. سؤالي ما رأيكم بهذا الحديث؟ وماذا يقول هذا الحديث لبعض المتطرفين المسلمين الذين يضطهدون غير المسلمين؟ وشكرا.
[00:43:55] القس جون بشاي:
شكرا ليك يا اخ نجيب. طيب بذكر مرة تانية بتليفون الاستوديو. 2485573300 [00:44:00]. عندنا سؤالين. سؤال الاخ ميلاد وسؤال الاخ نجيب. اتفضل اخ رشيد.
[00:44:09] الأخ رشيد:
بالنسبة لسؤال الأخ ميلاد المسلم لما يصوم بيصوم صوم انقطاعي مفيش يعني صوم على شيء فقط واحد مثلا. خلينا نقول مثلا البنانة او الشوكولا زي ما قال او اه. يعني كل هذه الامور صوم انقطاعي تام. خلاص مفيش اي اي استثناءات. نعم الأكل والشرب والجماع.
[00:44:43] القس جون بشاي:
نعم.
[00:44:44] الأخ رشيد:
واليوم كله ابتداء من الفجر الى الليل. ده حتى في ده مش في الفرض فقط في النوافل ايضا لو زاد صيام ايام اخرى. في بعض الناس تصوم ست من شوال بيصوموا ايام اخرى مثل اه يعني اضافات من غير الفريضة اللي هي ال30 يوم بتاع رمضان. فيه اضافات بيعملوها ايضا بتكون صيام انقطاعي لانه يريدون المزيد من الأجر والمزيد من الثواب والمزيد من الحسنات. فا بيصوموا ايام اخرى ايضا وايضا حتى تكون مثل السنة. لان محمد صام ايام أخرى من غير رمضان. فاذا هم بيضيفوا صوم تلك الايام اقتداء بمحمد وحتى يحصلوا على مزيد من الاجر. لكن هو صوم انقطاعي في كل الاحوال. اما بالنسبة للاخ الاخ الذي ذكر الحديث. الحديث بيقول من اذى ذميا فقد اذاني. والبعض. ويكمل الحديث. ومن اذاني كنت خصمه يوم القيامه. نعم الحديث اصلا غير صحيح.
[00:45:57] القس جون بشاي:
نعم.
[00:45:59] الأخ رشيد:
فا [00:46:00] بيستخدموه الناس. لكن هو غير صحيح. الحديث الصحيح الموجود قريب منه. من قتل معاهدا لم يرح رائحة الجنة فلا يشم رائحة الجنة وإن ريحها توجد من مسيرة أربعين عاما. من قتل معاهدا أو معاهدا ليه؟ لكن لازم نعرف هو بيتكلم على مين؟ بيتكلم عن المسيحيين اللي خضعوا للذمة للشروط المذلة. وأزالوا الصلبان من على كنائسهم. وطبقوا كل ما يوجد في العهدة العمرية. هؤلاء بيصيروا معاهدين. يعني يعطوهم عهد على أن لا يقتلوهم لو قتلوا واحد قالوا. لم يرح رائحته رائحة الجنة وهي من أربعين عاما يعني. لكن العلماء قالوا في الأخير هيدخل الجنة وبس. مش هيشم لمدة أربعين عام.
[00:46:58] القس جون بشاي:
يعني يقتله بس يدخل الجنة بس مش هيشمها لمدة 40 عام. ده اللي انت بتقوله؟
[00:47:03] الأخ رشيد:
40 عام وهو لا يقدر على الدخول للجنة. لكن بعدها هيدخل قالوا لانه ليه؟ لانه في احاديث اخرى من قال لا اله الا الله ومحمد رسول الله حرم حرمه الله على النار فهو لازم يدخل الجنة.
[00:47:19] القس جون بشاي:
نعم. طيب
[00:47:19] الأخ رشيد:
ليه؟ لانه في يوم من الايام كان مسلم.
[00:47:23] القس جون بشاي:
نعم. بناخد تليفون تاني. برنامج بصراحة. اتفضلوا انتوا عالهوا.
[00:47:28] متصل نمير:
تحية الك القس بيشاي والاخ رشيد.
[00:47:30] القس جون بشاي:
أهلا بك أخ نمير.
[00:47:33] متصل نمير:
سؤالي هو بالنسبة للصوم حتى للصلاة. منين اجت هاي مثلا الاذان يستخدمون السماعات توصل. بالصوم بيطبلوا على تنكة ويصحوا العالم كله. من وين اجت هاي من القرآن او عادة هاي اول شي اوك. وعندي سؤال خارجي هو خارج الموضوع. من تسأل اي رجل دين مسلم على فد موضوع [00:48:00] او رد اية يقول لك اختلف المفسرون. زين اذا اختلف المفسرون شلون راح انقل الجواب يعني الاصح اسوي لا شسوي. وشكرا.
[00:48:12] القس جون بشاي:
شكرا لك. طيب الأخ رشيد هناخد اتصال تاني وبعد كده نجاوب على الأخ نمير. برنامج بصراحة تفضلوا أنتم على الهواء. أهلا بيكي. مين معانا؟
[00:48:20] متصلة:
الو.
[00:48:21] القس جون بشاي:
ايوه اتفضلي. انتي على الهوا. أهلا وسهلا بيكي. مين معانا؟
[00:48:24] متصلة:
أنا أختك في الإيمان. أهلا بيك يا اهلا بيك. أهلا. الأخ رشيد المبارك.
[00:48:31] الأخ رشيد:
أهلا وسهلا.
[00:48:31] متصلة:
الرب يباركه. نشكرك على هذا البرنامج اللي توعي وتثقف الناس من خلاله. أنا عراقية من العراق طبعا إحنا كنا بالعراق من كانوا يصومون كانوا انه تغلق المطاعم وتغلق كل شيء لحد وقت الفطور. يلا تفتح المطاعم واذا احد كان يأكل او يشرب يعني على الملأ فكانوا ياخدوه يسجنوه ويدفع غرامة. وبعدين يطلع هاي واحدة. اثنين كانوا يصعدون على المنابر خمسة اوقات كانوا يقولون يشتمون اليهود الكفرة النصارى الانجاس لا تشترون كل شي من عندهم. راح يجي يوم تاخذوها ببلاش. هاي واحدة اثنين كان يقول لهم انه من تشوفون مرأة سافرة يعني غير محجبة غير ملابس الربطة اتحرشوا بيهم. لان هذولا هم فاتحين نفسهم على مود الناس تتحرش بيهم. في حين الكتاب المقدس يقول طبيعة ارخاء المرأة لشعرها هو مفخرة لها لانه اعطي لها بمثابة حجاب. فهذه الامور كلها كانت تحدث عندنا في العراق وكانوا يعني خمسة اوقات يصومون يصلون في وقت الصوم والصلاة. هذه السب والشتم والكتاب المقدس يقول واضح يشتمون ويسبون ويقتلون ويكذبون [00:50:00] كلهم الى النار. فما فائدة هذا الصيام بالنسبة لهم؟ شكرا والرب يبارككم وإن شاء الله تستمرون.
[00:50:07] القس جون بشاي:
شكرا على المداخلة يا أختي. ناخد اتصال تاني. اتفضلوا انتوا عالهوا مين معنا؟
[00:50:12] متصلة ندى:
ألو.
[00:50:13] القس جون بشاي:
أهلا بيكي. مين معانا؟ أهلا بيك يا أخت ندى.
[00:50:18] متصلة ندى:
أنا بس حبيت أشكرك أخ جان من أجل هذا البرنامج. من أجل. بتخلينا نسمع أخ رشيد لأن أخ رشيد أخ مبارك. ويعني أكون أنا قبل كم حلقة. يعني حبوا يقولون كلمات حلوة ضده عن طريق الراديو. بس خلي يشوفون شلون متبع المسيح وشلون إنسان محب ومؤدب وأخ. أشكرك لأن مرات أنت تدعي للكنيسة ونحن نحب على طول تدعي حتى نجي نسمع منه. أخ مبارك ويا ربي الله يسيج حولك أخ رشيد ويحميك من كل شر. امين يا احلى اخ رشيد.
[00:51:00] القس جون بشاي:
بس ما تقوليش المواعيد على الهوا يا أخت ندى.
[00:51:02] متصلة ندى:
شكرا لك يا رب يحميه الرب يحميه الرب على طول. دائما معك.
[00:51:08] القس جون بشاي:
باسم يسوع.
[00:51:09] الأخ رشيد:
شكرا ليك.
[00:51:10] القس جون بشاي:
بذكر مره تانيه بتليفون الاستوديو 2485573300 عندنا سبع دقايق لو حابب يتصل. اخ رشيد اتفضل اسئله كتير جت لنا عندنا. الاخ نمير سأل سؤالين. سؤال عن الصوم والصلاة من اين اتت هذه الامور؟ ولو سأل رجل دين على موضوع معين بيقولوا اختلف المفسرين ازاي يختار بين الاختلافات المفسرين اتفضل حضرتك.
[00:51:34] الأخ رشيد:
هو بالنسبه للي بيطبل في السحور انا ما اعرفش اي تشريع لها. يعني لست مطلعا على اي نص ديني يشرع لهذا الامر. اعتقد هي عادة اكثر من تشريع. لكن بالنسبه للأذان الاذان طبعا تم تشريعه بطريقة غريبة هو الاذان. لا يوجد اي نص في القرآن يعني يصرح [00:52:00] بانه ينبغي ان يؤذن قبل الصلاة. كما تعلم هو. تم تشريع الاذان من خلال واحد من الصحابة حتى مش من طرف محمد. واحد اسمه عبد الله بن زيد بن عبد ربه. نعم حلم شاف رؤيا بيقولوا انه حد دله على كيف يؤذن. فحكى الرؤيا الصبح. فأقره محمد على هذا الامر فصار فصار تشريعا. وكان اول اذان اقيم فاذا واحد من الصحابة حلم بالامر شاف رؤيا وحكى لمحمد ومحمد اقروا عليها قال له خلاص نعمل كذا. اما في الاول كانوا حابين يعملوا ناقوس مثل المسيحيين.
[00:52:49] القس جون بشاي:
زي الجرس في الكنيسة.
[00:52:51] الأخ رشيد:
جرس لكن تم تغيير الفكرة الى الاذان بالصوت. وحتى الكلمات التي تقال في الاذان يقولون انه شافها. هذا الشخص في رؤيا اللي هو عبد الله بن زيد.
[00:53:06] القس جون بشاي:
كمان الاخ نمير سأل سؤال تاني بيقول اذا سئل رجل دين في مسألة معينة من رجل دين مسلم بيقول له اختلف المفسرون فازاي هو يعني سؤاله ازاي يختار ما بين اختلافات المفسرين في موضوعات مختلفة.
[00:53:20] الأخ رشيد:
هو غالبا بعض المفسرين بيرجحوا بيقول لك واكثر الاقوال والصواب هو كذا وأرجح القول كذا. لكن هي في الاخير اجتهادات. يعني احيانا ما لا ادري كيف الواحد سيختار. واحيانا القول ونقيضه فالاختيار مش مش سهل يعني مش هي أقوال متقاربة في احيان كثيرة بتكون اختلافات كبيرة بينها. لكن يتم ترجيح بناء على اجتهادات من المفسرين مش بناء على اي شيء يعني صلب.
[00:53:56] القس جون بشاي:
أمين. اه قبل ما اسالك [00:54:00] سؤال لان وقتنا خلاص قارب علي الانتهاء بحب اعلن عن بعض الامور. احبائي بنرحب بكم كل يوم اربعاء في برنامج بصراحة على المحطة دي. كل يوم اربعاء من الساعة 4 للساعة 5 احنا موجودين كل اربعاء مع الاخ رشيد من الساعة 4 للساعة 5 كمان. الاخ رشيد عنده برنامج تاني ده برنامج بصراحة برنامجنا كل اربع يوم الخميس في برنامج بكل وضوح وده برنامج كل خميس من الساعة 3 للساعة 4 على فضائية الكرمة بيقدمه. الاخ رشيد تقدر تشوف وتتابع البرنامج مفيد جدا وفي موضوعات قيمة وبناءة كمان تقدر تستمع الى برامج مسيحية وبرامج روحية بصفة مستمرة على دبليو دبليو دبليو دوت راديو النور دوت كوم، راديو النور دوت كوم تقدر تتابع البرامج الروحية وبناءا على هذا الويب سايت وكمان على الفيس بوك. اخ رشيد سؤال اخير. يا ترى انت كلمت كملت كل الحاجات عن اهم تعاليم علمنا اياها المسيح؟ وفي السؤال الاخير هو ايه هي الاسئلة اللي بنتركها مع المسلم في هذه الحلقة؟
[00:55:08] الأخ رشيد:
السيد المسيح تعاليمه كتيرة طبعا بالنسبة للعبادات وكيف تؤدى. لكن انا فقط اقتبست الاشياء اللي خاصة بالصوم في هذا الامر. المفروض انه يتم الامر داخليا وميكونش الهدف منه الناس ولا الاشخاص ويكون بين بينك وبين الله مش انه تعلنه امام الملأ فهذه هي الاساس. الاساس هو القلب. يعني خلينا نكون دقيقين جدا اذا لم يتغير القلب صم مئات الايام وصلي مئات الايام. لا تفيد الصلاة ولا الصوم. التغيير هو الأساس. تغيير القلب.
[00:55:51] القس جون بشاي:
نعم. أمين في بعض الأسئلة ممكن نتركها مع المسلم في هذه الحلقة؟
[00:55:59] الأخ رشيد:
نعم في [00:56:00] أسئلة كثيرة يعني أنا حابب يعني لازم أي واحد يسمع من المسلمين أنا ما شفتش مسلم اتصل اعتقد احيانا.
[00:56:08] القس جون بشاي:
في مسلم اتصل وكان يعني بيشتم وكده بس احنا كنا فاتحين مستنيينه الحقيقة بس هو بس هو يعني راح يعني فضلنا مستنيين عشان كنت بتتكلم وبعد كده لما فتحنا الخط عليه كان راح يعني فاحنا مسامحينه.
[00:56:24] الأخ رشيد:
هو بيشتم وفي شهر رمضان المفروض اللي هو شهر الغفران كيف نوفق بين هذا الامر؟ نعم يعني انت حابب تعلمنا احنا غلط واحنا مبنتكلمش صح. ما تعلمنا بتصرفك وتعلمنا بشيء بتعمله صح مش بالشتيمة وبالكلام السيء. طيب احنا بنشتم لا استخدمت لفظ غير لائق. لا قلت إنه بالعكس من هذا المنبر نعلن. وأنا شخصيا أعلن محبتي لكل مسلم وكل مسلم.
[00:56:55] الأخ رشيد:
وأنا أحب لهم الخير. أنا كنت مكانكم في يوم من الأيام كنت أفكر مثلكم. تعلمت نفس النصوص اللي تعلمتوها وكنت بصوم وكنت بعتبر انه بعمل شيء صح. لكن اكتشفت انه كل ده كان مجرد شكليات ملهاش أي علاقة بتغيير القلب. نعم المسيح هو اللي يغير قلبي. ومن منذ ذلك اليوم انا بحاول بحاول ارتقي في الطريق اللي حطني فيه السيد المسيح. لكن الصوم والصلاة الإسلامية مغيروش شيء فيا زي ما انا. زي ما يبتدي رمضان. زي ما بيخلص رمضان مع بعض الكيلوات الزائدة.
[00:57:33] القس جون بشاي:
نعم.
[00:57:34] الأخ رشيد:
بس يعني مفيش أي تغيير جوهري يحصل في القلب. فإذا السؤال هل تحتاج الجوع والعطش ام تحتاج تغيير؟
[00:57:46] القس جون بشاي:
نعم.
[00:57:47] الأخ رشيد:
هل مشكلتنا في الحياة هي نعم نستطيع أن نعالج مشكلة الشر، نستطيع أن نعالجها بالجوع والعطش ولا العلاج الحقيقي [00:58:00] لها أن يحصل تغيير جذري في حياتنا. نعم الحل الاسلامي هو عبادات وطقوس. نعم الحل المسيحي أن الله يغير قلبك. فانت تختار.
[00:58:16] القس جون بشاي:
امين.
[00:58:16] الأخ رشيد:
انت تختار.
[00:58:17] القس جون بشاي:
نعم بنقدم الدعوة دي لكل شخص يستمع للبرنامج. الرب يسوع المسيح هو المغير الوحيد اللي جاء علشان يغير الإنسان ويغير حياته ويعطي له قلب جديد وفكر جديد. الصلاة والصوم لوحديهم ما يقدروا يغيروا حياة الإنسان. بشكرك اخي رشيد وإلى هنا نكون انتهينا من برنامجنا. نلتقي بكم الأسبوع المقبل. احبائي نلتقي بكم في. نترككم في حفظ الله ورعايته. والرب معاكم.
[00:58:42] الأخ رشيد:
أشكرك قس جون وأشكركم مشاهدينا الكرام أينما كنتم.
[00:58:46] القس جون بشاي:
شكرا لك. الرب معك.
[00:59:00] القس جون بشاي:
مستمعي الكرام. نشكركم لحسن استماعكم ومشاركاتكم. نلتقي بكم بمشيئة الله. الأربعاء المقبل. الساعة الرابعة عصرا. إذا كان لديكم أية أسئلة اتصلوا بنا على تليفون 2485573300 والى ان نلقاكم في الحلقة القادمة نترككم في حفظ القدير ورعايته. وسلام المسيح يكون معكم.
