[00:00:01]
(بصراحة برنامج “بصراحة” على الراديو يقدمه القس جون والأخ رشيد على الراديو باللغة العربية كل يوم أربعاء من الساعة 4 إلي 5 مساء بتوقيت ميشيغن يمكنكم متابعة البث مباشرة علي: )
[00:00:07] القس جون بشاي:
أحبائي المستمعين. برحب بيكم في حلقة جديدة من برنامجكم برنامج بصراحة اهلا وسهلا بيكم. يسعدنا اللقاء معاكم في هذا المساء وبنصلي ان الرب يدينا وقت طيب. معانا الاخ رشيد على التليفون والنهاردة هنحكي في موضوع من الموضوعات المهمه
[00:00:25]
(الطهارة بين الاسلام والمسيحية بتاريخ 15 مايو 2019)
[00:00:25]
وزي ما انتم عارفين ان برنامجنا هو برنامج مقارنه فعلشان كده بنقارن ما بين الموضوعات معينة ما بين الإسلام وما بين المسيحيه، النهارده هنتكلم عن موضوع الطهارة برحب بالأخ رشيد اخ رشيد اهلا وسهلا بيك.
[00:00:41] الأخ رشيد:
أهلا وسهلا بيك قس جون وأهلا وسهلا بمستمعينا الكرام حيثما كانوا.
[00:00:46] القس جون بشاي:
النهارده هنتكلم في موضوع مهم وهو الطهارة بين الاسلام والمسيحية. بشوف طبعا احنا اتربينا في مجتمع اسلامي وحضرتك كنت مسلم سابق بنشوف المسلمين يتوضأ أو يغتسلوا قبل الصلاة ويسموه وضوء. السؤال هو لماذا يتوضأ المسلم قبل الصلاة؟
[00:01:09] الأخ رشيد:
لأنه الوضوء قبل الصلاة أمر في القرآن واجب على المسلم وكل التبريرات الأخرى لا معنى لها. الأمر هذا الأمر جاء في القرآن في سورة المائدة الآية 6. “يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ” فالأمر هنا واضح “فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ ۚ وَإِن كُنتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا ۚ وَإِن كُنتُم مَّرْضَىٰ أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِّنكُم مِّنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُم مِّنْهُ ۚ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَٰكِن يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ”
[00:01:58]
يعني غاية الموضوع [00:02:00] هو الطهارة. في نفس الآية جاء التيمم الذي هو في حالة غياب الماء ينبغي ان نستخدم التراب أو الحجر. ولذلك إذا غاب الماء يقوم المسلم بنفس تقريبا مش نفس الحركات لكن ما يقرب منها فإذا هو طقس لأنه إذا كان الغرض منه هو النظافة لماذا نتيمم بالتراب؟ ولماذا نتيمم بالحجر؟ هو مجرد طقس فرض ولا أعتقد أنه فيه أي فائدة تطهيرية للجسم، يعني لا يطهر الجسم مثلما نفعل بالدش أو بالحمام مثلا، لما نذهب نغسل كل جسمنا بالصابون فالوضوء لا يقوم بهذا الدور انما هو طقس قبل الصلاة، ولذلك على المسلم أن يتوضأ قبل كل صلاة إذا تم نقض وضوئه، فإذا انتقض وضوءه ينبغي أن يعيد حتى لو كان توضأ منذ دقائق. إذا عمل بعض واحد من نواقض الوضوء فعليه أن يعيد، وإذا عمله بعد ذلك حتى لو بعشر ثواني فعليه أن يعيد، فالغاية ليست هي النظافة، إنما هو طقس مأمور به المسلم وينفذه دون أن يعرف السبب.
[00:03:27] القس جون بشاي:
أوكي. يعني ممكن يستخدم المية، ممكن يستخدم التراب، ممكن يستخدم الحجر، ولازم في..
[00:03:34] الأخ رشيد:
حالة غياب الماء شرط أن يكون الماء. إذا كان الماء متعذر الوصول إليه لسبب أو لأخر فيتيمم المسلم. وهذه هي المشكلة. أنه بعض المسلمين بيحاولوا يجدوا تبريرات بصراحة. وأنا لما كنت مسلم كنت أحاول أجد تبريرات لأن الله يريدنا ان نكون على نظافة. طيب على نظافة. ما [00:04:00] هو كل انسان يأخذ دش وتأخذ وتذهب. احنا في المغرب عندنا مثل ما يشبه الحمام التركي نذهب الى الحمام ويعني تتطهر كليا. لكن رغم ذلك وانت لسه خارج من الحمام التركي عليك ان تتوضأ لتصلي حتى لو غسلت جسمك بأفضل الصابونات الموجودة في العالم. حتى لو فركت جسمك من الرأس إلى أخمص القدمين، عليك أن تتوضأ بعد ذلك لممارسة الصلاة. فإذا لو كانت الغاية هي النظافة خلاص الدش يكفي، والحمام التركي الذي يغسل جسمك كله يكفي. لكن مع ذلك..
[00:04:42] القس جون بشاي:
يعني هو لو طالع لو طالع من الشاور مثلا ومستحمي واخذ حمام لازم يعمل الوضوء.
[00:04:49] الأخ رشيد:
لازم لان الوضوء لازم يتعمل وفق شروط معينة انك بترتيب معين.
[00:04:57] القس جون بشاي:
اوكي أنا قريت حتى اذا عملت حاجة قبل حاجة او في وقت بين عضو وغسلته وبعد التاني بشوية لازم ترجع. واذا نشف العضو السابق.
[00:05:11] الأخ رشيد:
لا يصح لا يصح وضوئك.
[00:05:13] القس جون بشاي:
اوكي اوكي.
[00:05:14] الأخ رشيد:
إذا هو طقس.
[00:05:15] القس جون بشاي:
طقس اوكي يعني مش هدف منه الطهارة لكن مجرد طقس.
[00:05:20] الأخ رشيد:
المسلمون يدعون إن الهدف الطهارة لكن إذا تأملت فيه تجد أنه ليس الهدف منه الطهارة. لأنك حتى لو كنت طالع وانت طاهر بالمعنى الجسمي المادي عليك أن تتوضأ.
[00:05:34] القس جون بشاي:
أوكي. طيب. بعض المسلمين بيقولوا اذا انت حابب تقابل ملك يعني لازم تستحم وتتطهر وتلبس احسن وأفخم الثياب اللي عندك. فكم بالحري مقابلة الله في الصلاة. يعني ازاي ترد على الحجة دي؟
[00:05:51] الأخ رشيد:
طيب الله كما نعلم من المسيحية وكما نعلم نحن جميعا مؤمنون بالله. ان [00:06:00] الله ليس مادة والمسيحية تخبرنا ان الله روح والذين يسجدون له فبالروح.
[00:06:10] القس جون بشاي:
والحق ينبغي أن يسجدوا.
[00:06:11] الأخ رشيد:
يعني هل الأهم هو الروح أو الأمور التي نسميها الأمور القلبية؟ يعني الأمور العميقة المختصة بنفس الإنسان وداخل الإنسان أم شكل الإنسان؟ الحجة التي يسوقها الناس الذين يقولون عليك مثل ما تقابل الملك؟ لا، الملك ليس هو الله لأنه الملك إنسان. نعم، والبشر مهما كانوا ومهما كانت مناصبهم بيركزوا على المظاهر. نعم حتى لو كان ملك كل الناس تركز على المظاهر لأنه لا تستطيع الاطلاع على داخل الإنسان بينما الله لأنه مختلف عننا فلا يركز على المظهر، إنما يركز على داخل الإنسان، فإذا القياس فاسد، في هذه الحالة هذا المثل غير لائق.
[00:07:05]
لأن الله مش بشر. الله يركز على داخل الإنسان وليس على خارجه لأنه يعرف كل شيء عنه، فلا. لا يمكن أن تغشه بثياب أحسن الثياب ولبس أحسن اللباس وذاهب عنده، لا هو يعرف داخلك، فالأهم عند الله هو أن تتطهر قلبيا وليس جسديا، وهذا لا يعني أن نكون متسخين. طبعا كل المسيحيين لما يذهبوا للكنيسة بيكونوا لابسين لبس كويس. نعم، وكل الناس لما بيروحوا للعبادة بيلبسوا فهذا ليس شرطا إيمانيا. هذا شيء اجتماعي.
[00:07:52] الأخ رشيد:
ليس شرطا إيمانيا لأن الفرق بين الشرط الإيماني حتى يقبلنا الله، وفرق بين ما هو انا لو ذاهب لعرس [00:08:00] بلبس أحسن الثياب، هل هذا يجعلني اني شخص كويس؟ ولو ذاهب إلى اجتماع مثلا في الشغل بلبس أحسن ثياب، لكن هل هذا يجعلني شخص كويس؟ لا.
[00:08:13]
مع الله الأمر مختلف، احنا مش ذاهبين لاجتماع شغل ولا ذاهبين لمقابلة رئيس. عايزين نظهر أمامه ونغشه بمظهرنا. لا إحنا ذاهبين لمقابلة الذي يعرف أسرارنا، الذي يعرف قلوبنا، الذي يعرف كل صغيرة وكبيرة عننا فا مش هنغشه باي اشتري أحسن سوت أحسن بدلة في العالم. ده لن يغير في القلب أي شيء. ولذلك الإنجيل يقول طوبى لأنقياء القلب مش لأنقياء الجسد لأنقياء القلب لأنهم يعاينون الله. الذي سيقابل الله هو من ينقي قلبه.
[00:08:59] القس جون بشاي:
نعم.
[00:09:00] الأخ رشيد:
اما اذا لم تنقي قلبك لا ينفعك لا صابون ولا شامبو ولا كتوم ولا سوت ولا أي شيء تلبسه. لن ينفع. نعم وانا اكرر ليس معناه ان المسيحيين مش نظيفين. كل الناس بتاخد شاور. على فكرة موضوع النظافة ما جاش به الاسلام. لان في ناس فاكرين ان النظافة جاء بها الاسلام. لا النظافة موجودة قبل الاسلام بالاف السنين.
[00:09:29] القس جون بشاي:
نعم.
[00:09:32] الأخ رشيد:
البابليون اخترعوا الصابون 4000 سنة قبل قبل الميلاد. نعم 4000 سنة. الرومان كان عندهم حمامات. نعم بالاف السنين. قبل. قبل مجيء الاسلام. فإذا كيف كيف نقول انه يعني الاسلام هو اللي جاب النظافة؟ بالعكس لو قرأت النصوص الاسلامية ستجد [00:10:00] انه كانت متأخرة عن عن باقي الشعوب. أنا كما قلت الرومان على فكرة ببضع يعني في خليني أقول بضع مئات قبل مجيء الإسلام كان عندهم حتى المية السخنة والمية الباردة في. في الحمام نتكلم عن. عن حوالي دلوقتي أكثر من ألفين حوالي ألفين سنة من الان. نعم يعني وكان عندهم هذا الأمر مش إنه ال. ال. العرب هم الذين علموا العالم النظافة. لا النظافة موجودة في العالم قبل وجود الاسلام والانسان كل انسان. هل. هل المسلمون أنظف مثلا من الأوروبيين في فرنسا أو الأمريكان ما كلهم كل الناس بتذهب تاخد شاور وكل الناس بتغسل كويس، وكل الناس بتلبس كويس إلا اللي معندوش فلوس أو في ظروف قاهرة.
[00:10:59] القس جون بشاي:
نعم.
[00:11:00] الأخ رشيد:
لكن هل كل الناس يستطيعوا أن يكونوا أنقياء القلب؟ لا.
[00:11:05] القس جون بشاي:
نعم. طيب إيه هي مبطلات الوضوء عند المسلم إذا؟ يعني إيه الحاجات اللي بتعطل أو تبوظ او تخرب الوضوء بعد ما بيعملوا أو وهو بيعمله؟
[00:11:17] الأخ رشيد:
مبطلات الوضوء مختلفين عليها طبعا. لكن أنا سأقول ما اتفق عليه سواء سنة أو شيعة.
[00:11:27] الأخ رشيد:
يقولون ما يخرج من السبيلين. السبيلين هي كلمة لطيفة للدلالة على يعني القبل والدبر عفوا على الكلمة. لكن كما يقولون لا حياء في الدين. احنا بنتكلم في أمور دينية فما. يعني ما يخرج من قبل الإنسان أو من دبره هو مبطل للوضوء. هذا يدخل فيه البول والغائط والريح، وحتى في [00:12:00] حال المجامعة يخرج سوائل. فهي أيضا تبطل يعني في حال. في هذه الحال ينبغي أن تعيد الوضوء. فما يخرج من السبيلين يسمى ناقض من نواقض الوضوء. ما يغلب على العقل. يعني لو واحد سكر وزال عقله عليه. لما يستفيق ويستعيد عقله ان يعيد الوضوء. لو نام نومة. أخذته نومة. يعني غرق في النوم مش النوم الخفيف اللي ممكن تسمع الناس ولسا اللي هو بيكون بيني وبين لا النوم. اللي بيسموه النوم الثقيل. ثقيل. نعم هذا الذي ينبغي أن تتوضأ بعد الاستيقاظ من النوم. حصل إغماء مثلا، حصل جنون لفترة معينة، بعد الرجوع من الجنون عليك ان تتوضأ وهذه تطرح يعني بعض ال بعض الأمور التي. سنتحدث عنها بعد يمكن بعد قليل. لكن على العموم هذه هي مبطلات الوضوء. لو قمت بواحد من هذه في أمور أخرى لكن مختلف عليها. أنا ذكرت الأساسية المبطلات الأساسية التي يتفق عليها السنة والشيعة وميجيش أي متصل ويقول لا هذه مش عندنا هي عند الاخرين لا هي عند الكل.
[00:13:30] القس جون بشاي:
نعم.
[00:13:32] الأخ رشيد:
يعني ممكن تتوضأ الان وبعد دقيقة عفوا عفوا على الكلمة يخرج الريح من الانسان لازم يعيد الوضوء.
[00:13:41] القس جون بشاي:
مرة اخرى.
[00:13:42] الأخ رشيد:
مرة أخرى. ومثلا ممكن أنا توضيت وخلاص. ورحت كنت تعبان مستني في المسجد الصلاة أخذتني نومة. نعم لو صحيت لازم أطلع برا وأعيد الوضوء مرة ثانية. فهذه هي مبطلات [00:14:00] الوضوء.
[00:14:02] القس جون بشاي:
نعم. ايه المشكلات التي بتطرحها فكرة الوضوء؟ يعني.
[00:14:09] الأخ رشيد:
فكرة الوضوء بتطرح عندنا مشكلات كثيرة. ده معناه إن الإسلام يركز على المظاهر وليس على عمق المشكلة، ولا يحل أي مشكلة في النظافة كما قلت.
[00:14:26] القس جون بشاي:
نعم.
[00:14:28] الأخ رشيد:
مثلا أنا لو بتعرف إنه الإنسان يعرق كثيرا. نعم وخصوصا إذا كنا في أشغال شاقة. الإسلام لا يطلب منك أن تنظف تحت الإبطين مثلا في الوضوء؟ طيب أنا اشتغلت اليوم كله في حقل جاي جاي أصلي في المسجد، طبعا ريحة العرق بتكون تزكم الأنف، ومع ذلك بإمكاني أن أصلي فقط أن أغسل يدي ووجهي واليدين الى المرفقين ويمسح الرأس والرجلين. خلاص انا توضيت أنا الان جاهز للصلاة لكن ممكن ريحة الريحة لا زالت لأني لم أغسل الإبطين وما تحت الإبطين. فإذا أنا ممكن أزكم أنف كل من في المسجد ومع ذلك صلاتي جائزة. فإذا الغاية التي يقولها المسلم هي النظافة لا ليست النظافة. وأنا كنت أصلي في المسجد وأحيانا اللي جنبي ريحته تقتلك من شدة العرق. ومع ذلك صلاته جائزة ووضوء جائز. وهذه مشكلات صحية. أنا لسا ما بتكلمش عن المشكلات الروحية. نعم المشكلات الصحية أيضا. إنه كثير من البكتيريا بتجتمع في مناطق البلل.
[00:15:54] القس جون بشاي:
اه اوكي.
[00:15:55] الأخ رشيد:
الاشياء المبتلة. فتخيلوا واحد جاي برجله مبتلة وداخل المسجد [00:16:00] وعادة في سجاد فكل شخص جاي. وبعد هذا أنا أسجد وأحط أنفي على نفس المكان. تخيل كمية الأمراض التي نأخذها من وضع الأنف والجبهة على الأرض اللي داستها كل الأرجل المبتلة. نعم مش فقط اليوم وأمس فقط مبارح لكن الاسبوع كله. الاسبوع اللي قبله والأسبوع اللي قبله. فكمية لو عملنا مجهر وشفنا كمية البكتيريا التي نستنشقها من الأرض لكان كان الموضوع يعني يمكن يصيب الإنسان بالهلع. فإذا الإنسان الذي يقول لي الوضوء يجعلنا أنقياء. أنا سمعت بعض الناس حتى يتهكمون على المسيحيين بيقول له انا رجلي أنظف من وجهك. سمعتها من مسلمين، اتصلوا بي أحيانا ويقولون وجه رجل المسلم أنظف من وجهه من وجه المسيحي بسبب الوضوء. يعني بسبب كثرة.
[00:17:08] الأخ رشيد:
انا بغسلها خمس مرات وانت بتغسل وجهك مرة. وأنا دائما جوابي. كان رجلك ستبقى رجل ووجهي سيبقى وجه. لأن غسل الرجل خمس مرات لا يجعلها أنظف من الوجه؟ نعم سيبقى الوجه فوق والرجل تحت. نعم الرجل فيها بكتيريا والوجه أقل طبعا لأنه لا نستخدمه في المشي فالفكرة انه الفكرة مضحكة. هو يعتقد انه هذا جعله يعني نظيف. لا انت لو لو دققت في الامر لا نظيف ولا حاجة انت من الناحية الصحية. طيب الاشكاليات الاخرى نواقض الوضوء يعني لما سامعني؟
[00:17:59] القس جون بشاي:
نعم سامعك اخي رشيد. [00:18:00]
[00:18:01] الأخ رشيد:
لما الواحد يقول لي انه الغرض من الوضوء هو النظافة. طيب ما علاقة خروج الريح؟ ارجع تاني اتنظف هو الريح وسخنس؟ يعني لو الانسان بعد بعض الأكل بيخليك عندك غازات في كثير من الأكل اللي بيخلي الانسان عنده غازات. طيب لو أكلت نوع من هذا الأكل؟ أنا بطبيعة الحال ستخرج مني غازات كل اليوم كل مرة تخرج غاز وأنا أريد أصلي أروح أعيد الوضوء؟ طب إيه علاقة ده بالنظافة؟ هو غاز لا يوسخ الإنسان. طب والغريب العجيب انه بنغسل اطراف لا علاقة لها بخروج الريح مثلا؟ اتمضمض اعمل المضمضة. هو الريح طلعت من فمي. سوري على التعبير يعني. يعني الواحد مش عارف انه ايه علاقة ده بده. تخرج الريح. بتروح تعمل الاستنشاق والاستنثار ليه؟ يعني باغسل أنفي يعني. وإيه علاقة هذا بهذا؟ أو أو أو. مسح الرأس أو غسل الرجلين. هو هو. الريح طلعت من رجلي. مفيش أي لوجيك. مفيش أي منطق. وبعد هذا. المشكلة الأخرى هي الروحانيات.
[00:19:30] القس جون بشاي:
نعم.
[00:19:31] الأخ رشيد:
يعني هل انا ممكن أكون قلبي غير نظيف. وضوئي صحيح مئة بالمئة في الاسلام وصلاتي صحيحة لكن أنا غير نظيف القلب. نعم فهذا يبين انه دين يركز على المظاهر والطقوس ولا يركز على المشكلة الحقيقية وهي قلب الانسان داخل الانسان. الله لا يريد [00:20:00] ناس متوضيين. الله يريد ناس نظاف القلب. الله لا يريد ناس بس. أو خليني أقوله بصيغة ثانية. خروج الريح لا يجعلك نجس. ما يجعلك نجس. هو الافكار النجسة. هو هو الكراهية. هو الحقد. هو الحسد. هو الشر الموجود في داخل الانسان. ده اللي بينقض نظافتنا الحقيقية. أما خروج الريح فالله خلقنا بهذه الاشياء. خلق لنا جهاز هضمي بينتج هذه الغازات. فلماذا سيحاسبني على خروج هذه الغازات ويطلب مني اروح اغسل اعضاء ملهاش علاقة اصلا بخروج الغازات؟ طيب لو كان الله بيكره هذه الامور بيكره الغازات وبيكره خروج البول مننا وبيكره خروج الغائط من مننا؟ طيب ليه ما هو موجود في معدتنا.
[00:21:00] الأخ رشيد:
لما نصلي في المسجد هو موجود داخلنا في معدتنا والله بيراه. نعم نشيل المعدة نحطها لحد ما نخلص الصلاة في المسجد ونروح ناخدها تاني ولا نعمل ايه؟
[00:21:16] القس جون بشاي:
نعم. عشان كده المسيح المسيح قال من الداخل من قلوب الناس تخرج الأفكار الشريرة الزنى. القتل فالطهارة هي طهارة داخلية وليست خارجية.
[00:21:28] الأخ رشيد:
صحيح والبول موجود عندنا موجود ما هو عندنا ال. ال. داخلنا. في جسمنا.
[00:21:35] القس جون بشاي:
نعم. في المثانة.
[00:21:36] الأخ رشيد:
في المثانة. طيب. نروح نحط المثانة. و. لحد ما نخلص الصلاة. يعني حتى الأمور اللي فاكر نفسك أنك نظفت نفسك منها هي موجودة داخل جسمك.
[00:21:47] القس جون بشاي:
نعم نعم.
[00:21:48] الأخ رشيد:
فإذا لا لا لا يحل المشكلة الصحية. لا يحل المشكلة النظافة الجسدية. ولا يحل المشكلة الروحية. فايه لزمته؟ مجرد طقس. [00:22:00]
[00:22:00] القس جون بشاي:
نعم أوكي. أرحب الأحبة اللي يشاهدونا. وتابعونا على الفيسبوك. واللي بيطلبوا طلبة صلاة بنصلي من اجل الاحبة اللي عايزين طلبات صلاة لاجل اولادهم نصلي من اجلكم. كل اللي يشاهدونا على راديو النور دوت كوم اهلا وسهلا بكم وعلى الفيسبوك. اهلا وسهلا بكم. أنتم تستمعون إلى برنامج بصراحة القسيس جون بشاي والاخ رشيد بنقدم البرنامج معا. والنهاردة موضوعنا هو موضوع عن الطهارة بين الاسلام والمسيحية جاوبنا على بعض الأسئلة مثل. لماذا يتوضأ المسلم قبل الصلاة؟ بعض المسلمين بيقولوا انك اذا رايح تقابل ملك لازم تلبس احسن لبس وتتطهر. كيف لا يكون ذلك بالحري مع مقابلة الله؟ ما هي مبطلات الوضوء؟ المشكلات التي تطرحها فكره الوضوء. هل الوضوء بيجعل المسلم انظف من غيره؟ وهنتكلم في بعض الموضوعات وبعض الاسئلة الاخرى في نفس الموضوع. تليفون الاستوديو هو.2485573300 برحب بالمشاركات بعد 5 دقايق من دلوقتي. اخ رشيد احنا ايه اللي بيجعل؟ هل الوضوء بيجعل المسلم انظف او المسلمين انظف من غيرهم؟
[00:23:18] الأخ رشيد:
انا قلت ان بعض المسلمين بيعتقدوا هدا الامر بيعتقدوا انهم انظف من باقي الناس. حتى في مقولة بيقولوها وفاكرينها حديث وهي لا حاديث ولا حاجة يقولون النظافة من الايمان. تجدها دائما وده على فكرة حديث ضعيف يعني لا يعني لا أصل له أصلا غير موجود في الإسلام. نعم. فإذن. الفكرة إنه. هل الوضوء يجعل المسلمين أنظف من غيرهم؟ لا طبعا. طب خليني أنا. أنا أنا. وهذه الأمور ليس القصد منها التحقير ولا..
[00:23:59] القس جون بشاي:
الازدراء.
[00:23:59] الأخ رشيد:
الجرح [00:24:00]ولا الازدراء. لكن القصد منها انه نستيقظ. لا نضحك على أنفسنا.
[00:24:08] الأخ رشيد:
ما أنا ما أنا بعتبر نفسي جزء من من الشعب الاسلامي ثقافة يعني. نعم رغم اني أنا أتغيرت وصرت مسيحي لكن لا زلت أعتبر نفسي أنتمي لهذه الأمة ثقافة وأنا ابنها. نعم. فننتقد من باب التغيير. ليس من باب انه نضحك على شيء. مهو اهالينا لا زالوا في نفس الثقافة وفي نفس الدوامة. منضحكش على انفسنا. طيب السؤال اللي بسأله. فاقد الشيء لا يعطيه. هل النظافة بنشوفها في بلداننا الاسلامية ولا في بلدان غيرنا؟ هل. هل النظافة مع مش يعني مش القصد التحقير مرة ثانية. هل هل باريس اللي انظف ولا مكة؟
[00:24:58] الأخ رشيد:
هل. كل البلدان الاسلامية حطها على بعض. انا لم اقصد بلد دون غيره. هل بغداد؟ هل الرباط في المغرب؟ هل القاهرة؟ هل عمان؟ هل دمشق؟ انظف ولا لندن؟ يعني لا طبعا. بلداننا ليست انظف من البلدان الاوروبية. وهل هل بلداننا أنظف من سنغافورة مثلا؟ اللي اللي لو رميت علكة علكة تعاقب عليها أعتقد بخمس مئة دولار. وتعد أنظف بلد في العالم ومع ذلك هي ليست بلد مسلم في النظافة تظهر علينا. سيبك من من شوية ح بعض الطقوس. لا لو احنا فعلا نضاف كانت ظهرت على شوارعنا، كانت ظهرت على. [00:26:00] على ممتلكاتنا ظهرت في كل شيء ليس فقط في شوية طقوس. لا طبعا الاسلام ليس المسلمون ليسوا أنظف من باقي الناس، ليسوا أنظف. وأنا لا أقول أن المسلمين متسخون. طبعا هم كباقي الناس فيهم اللي بينظف نفسه كويس وفيهم اللي بينظف نفسه زي أي شعب في العالم. نعم. لكن أنا أقول عامة عامة لو الوضوء بيخلي المسلمين أنضف من غيرهم كانت بانت علينا. نعم كان بين فرق كبير.
[00:26:36] القس جون بشاي:
في شوارعنا في حاجات كتيرة في سلوكياتنا. في نظافة كل حاجة يعني.
[00:26:43] الأخ رشيد:
اها
[00:26:43] القس جون بشاي:
نعم.
[00:26:44] الأخ رشيد:
لأن النظافة سلوك. نعم. يعني لما تجد واحد بيرمي. حتى لما يكون في أوربا بيرمي ازازة او بيرمي. مش واخد باله من الموضوع خالص ولا في باله أصلا.
[00:26:56] القس جون بشاي:
نعم.
[00:26:57] الأخ رشيد:
في حين في حين. في بلدان غربية بيعلموا الأطفال الصغار انه عيب انك ترمي شئ في الشارع. انه عيب مترميش في سلة المهملات او سلة الزبالة. فعيب بيعلموه انه عمل غير اخلاقي. نعم فبينما احنا بنتضايق احنا أنضف الشعوب. طيب هو الناس التانية مبتاخدش شاور؟ يعني هو احنا اللي اخترعنا لهم الشاور؟ واحنا اللي اخترعنا لهم الصابون والا بنشتري صابون الغرب؟ هو احنا اللي اخترعنا لهم شامبو ولا كل الماركات جاية من الغرب اللي بنسميه كافر؟ هو احنا اللي اخترعنا لهم كل المطهرات دي اللي بتقتل البكتيريا تسعة وتسعين فاصلة تسعة وتسعين. والا هم اللي اخترعوه.
[00:27:45] القس جون بشاي:
هم.
[00:27:47] الأخ رشيد:
مين اللي أنظف من التاني؟ مين اللي بيقول لك لازم تغسل ايديك لأنه في في في في بكتيريا ولازم تقتلها قبل الأكل. وكل المناديل دي اللي عليها المناديل [00:28:00] الرطبة دي هل هي صنع مكة والا صنع الخارج؟
[00:28:05] القس جون بشاي:
نعم.
[00:28:06] الأخ رشيد:
فاذا اذن فكرة ان الوضوء بيخلينا انظف الشعوب هي فكرة دعائية لا غير. هي مجرد دعاية كاذبة زي ما عندنا دعايات كاذبة. احنا خير امة اخرجت للناس. احنا كذا كذا كذا. والواقع يقول شيء اخر أخر مختلف لا علاقة له بما نقول. فنحن ندعي الطهارة في حين اننا أقل الشعوب نظافة في بلداننا. أنا أتكلم عن البلدان لكن لا أتكلم عن الاشخاص لان الاشخاص كما قلت فيهم هذا وفيهم ذاك.
[00:28:40] القس جون بشاي:
نعم. طيب بناخد اول اتصال هنكمل باقي الاسئلة. ناخد اول اتصال. ساندي اتفضلي انتي عالهوا.
[00:28:48] متصلة ساندي:
الو سلام المسيح معكم.
[00:28:50] القس جون بشاي:
سلام المسيح معكي اتفضلي.
[00:28:52] متصلة ساندي:
الاخ رشيد كما قال الرب يسوع لا ما يدخل يعني الاكل للمعدة وللقلب بس من يخرج من يخرج يعني من القلب نعم ولا غسل اليدين ولا هاي كلها غسل القلب الطهارة يعني احسن من كل شيء.
[00:29:12] القس جون بشاي:
نعم.
[00:29:13] متصلة ساندي:
شكرا.
[00:29:14] القس جون بشاي:
شكرا لكي شكرا لكي اخت ساندي انا برحب كمان بالاحبة اللي موجودين على الفيسبوك ويحبوا يشاركوا. اقدر اخذ اسئلتكم لو عندك اتصال او عندك سؤال ممكن تكتبه على الفيس بوك وانا اوصله للاخ رشيد هاقرا بسرعة كده بعض التعليقات اللي بتتقال على الفيس بوك. الطهارة هي طهارة القلب والعين والعقل. انجيلا والاخت شذى بتقول الرب يبارك خدمتكم. نبيل بيقول امين الرب يحفظكم وام مينا بتقول ربنا يبارككم ويستخدمكم لمجد اسمه. وكمان سوزان بتقول الرب يبارككم في طلبه صلاه من صوفي صبحي. نصلي من اجل اولادها. وكمان حد تاني بيقول توني بقول [00:30:00] الله يبارككم ويحفظكم. كلام رائع سويتر بتقول الصلاة تتطلب نظافة الروح وليس الجسد. لان الله روح والذين يسجدون له فبالروح والحق ينبغي أن يسجدوا. اميره بتقول الرب يبارك حياتكم ونطلب طلبة صلاة من اجل ليبيا. مش فاهم يعني ايه الشكر للرب على كل عطاياه. الرب يبارك كل الاحبة. اذا عندك سؤال زي ما قلت اكتبه. كمان بكرر مرة تانية. تليفون الاستوديو.2485573300 اي حد بيسمعنا في ديترويت او وينزر وعنده سؤال حول موضوع الطهارة بين الاسلام والمسيحية نرحب بمشاركاتكم وتساؤلاتكم. اخ رشيد ايه اللي علمه المسيح بالنسبه للطهارة؟
[00:30:42] الأخ رشيد:
اللي علمه السيد المسيح. بالنسبة للطهارة قلت البعض منه. القس جون وأنا سأقول يعني الكلمات بالتفصيل. يعني بعض شيوخ اليهود كان عندهم نفس الشي اللي قالوا. اللي بيقولوا المسلمون كانوا بيركزوا على الطقوس وناسين داخل الانسان خالص لا ينظروا اليه. فكانوا لاموا على السيد المسيح. إنه معلمش تلاميذه يغسلوا قبل. قبل ما يأكلوا الخبز.
[00:31:17] القس جون بشاي:
نعم.
[00:31:18] الأخ رشيد:
وطبعا ده مش عيب إنه نغسل. طبعا ده ده شيء كويس، لكن هم كانوا بيعتبروا هذا يغضب الله مش إنه مش كويس لصحتك.
[00:31:29] القس جون بشاي:
نعم
[00:31:30] الأخ رشيد:
لا كانوا يعتبروه داء يغضب الله بيفسد إيمانك ودي المشكلة. أنا لو جيت لعندي وقلت لي إنه النظافة كويسة للجسم وصحية أقول لك مية المية كلامك كويس.
[00:31:44] القس جون بشاي:
نعم.
[00:31:45] الأخ رشيد:
لكن أنت تقول لي إنه هذا الشرط حتى نقابل الله. أقول لك كلامك غير صحيح.
[00:31:51] القس جون بشاي:
نعم.
[00:31:51] الأخ رشيد:
فإذا هم اشترطوا إنه غسل الايدين كطهارة للقلب مثل ما بيفعل المسلمون مع الوضوء [00:32:00] بالضبط، نعم. فقال لهم يا مراؤون حسنا تنبأ عنكم إشعياء قائلا يقترب الي هذا الشعب بفمه ويكرمني بشفتيه وأما قلبه فمبتعد عني. نعم يعني أنتم تكرموني بالكلام بالأمور الظاهرية بالطقوس. الطقوس. أما القلب فالله يعلم ما موجود فيه. نعم بعيد جدا عن الله. ثم قال لهم بعد ذلك ليس ما يدخل الفم ينجس الإنسان بل ما يخرج من الفم. هذا ينجس الانسان. كل ما يدخل الفم. يمضي الى الجوف ويندفع الى المخرج فا مش. وتماما مثل المسلمين بيقولوا ما خرج من السبيلين. لا ده خلاص دخل من الفم وخرج من المخرج ده. لا لا. لا ينظف الانسان روحيا ولا ينجسه روحيا. ده ملوش علاقة بالروح خالص. ثم تطرق السيد المسيح الى ما له علاقة بداخل الانسان. أما ما يخرج من الفم فمن القلب يصدر وذاك ينجس الإنسان لأن من القلب تخرج أفكار شريرة. القتل موجود في القلب قبل أن ينفذ على الواقع. الزنى موجود في القلب قبل أن ينفذ على الواقع. الفسق موجود في القلب قبل أن ينفذ على الواقع. السرقة بتبدأ بالتخطيط الداخلي، شهادة الزور تبدأ تبدأ فكرة داخلية، تجديف بيبدأ فكرة داخلية، هذه هي التي تنجس الانسان، اما الاكل بأيدي غير مغسولة فلا ينجس الانسان. وانا اقول اما الصلاة من غير وضوء بدني فهذا لا ينجس الإنسان. ما ينجس الإنسان هو هذه الأفكار التي قالها السيد المسيح اللي هي أفكار شريرة. وتخيل قس جون انه بن لادن كان يتوضأ. هل هذا يجعله انسان طاهر؟ أبو بكر البغدادي كانوا يتوضأ. نعم بتوع داعش قبل ما كانوا يغتصبوا [00:34:00] الإيزيديات كانوا بيتوضوا ويصلوا هل هذا بيجعلهم أشخاص أطهار أنقياء؟
[00:34:08] القس جون بشاي:
لا طبعا.
[00:34:10] الأخ رشيد:
وضوئهم صحيح مئة بالمئة إسلاميا وصلاتهم صحيحة مائة بالمائة إسلامية؟
[00:34:17] القس جون بشاي:
نعم.
[00:34:18] الأخ رشيد:
لكن هل هم أنقياء؟ لا. لا وألف لا.
[00:34:23] القس جون بشاي:
نعم.
[00:34:24] الأخ رشيد:
لأنهم راعوا الشر في قلوبهم. هم طهروا. طهروا الخارج بوضوئهم. لكن لم يطهروا الداخل. ولذلك اغتصبوا وسبوا وقتلوا بضمير مرتاح.
[00:34:42] القس جون بشاي:
نعم. وسيلة التطهير عندنا في المسيحية. في أعمال 15 9. بيقول اذ طهرة بالإيمان قلوبهم. فالرب له كل المجد. بيطهر القلب بالإيمان. والوسيلة الأخرى هي دم الرب يسوع المسيح. يقول الرسول يوحنا انه إن سلكنا في النور كما هو في النور فلنا شركة بعضنا مع بعض. ودم يسوع المسيح ابنه يطهرنا من كل خطية. وبحسب الشريعة كل شيء تقريبا يتطهر حسب الناموس بالدم. وبدون سفك دم لا تحصل مغفرة. فطهارة القلب تأتي فقط بدم الرب يسوع المسيح ودم ايماننا. وده اللي نعلنه لكل شخص بيسمع النهاردة سواء مسيحي او مسلم او من اي دين. اذا عايز قلبك وفكرك وحياتك وروحك ونفسك وجسدك يتطهر. الوسيلة الوحيدة هي للتطهير هي دم الرب يسوع المسيح الذي يغسلك وينقيك ويقدسك فتصير انسان مقدس وطاهر ومغسول بالدم. واسمك مكتوب في سفر الحياة وضامن الحياة الابدية في المسيح يسوع. اخ رشيد.
[00:35:44] الأخ رشيد:
نعم اتفضل.
[00:35:45] القس جون بشاي:
اتفضل.
[00:35:46] القس جون بشاي:
معلش لانه الكلام اللي بتقوله قسيس هو صحيح كتابيا لكن هو غير مفهوم اسلاميا عند المسلمين. يعني لما تقول انه يتطهر بالدم في ناس ممكن متفهمش [00:36:00] كلامك.
[00:36:01] القس جون بشاي:
دم المسيح على الصليب.
[00:36:02] الأخ رشيد:
نعم هو فاهم انه الدم وكأنه سنغسل بالدم. نروح نكتب علينا دم ونعمل دم. لا لا هي هي كلام بيرمز إلى ما عمله المسيح من اجلنا يعني أنه ضحى من أجلنا. نعم انه فدانا. يعني هو قدم نفسه بديلا عننا. فهذا هو معنى الدم. انه نقبل بالإيمان نقبل عمله. ففي الكثير من المسلمين أنا عشان مجرب من نفسي لما كنت أسمع هذه الأشياء كمسلم مكنتش فاهم أي شيء. فكنت لما واحد يقول لي طهر نفسك بدم المسيح كنت فاكر انه لازم أجيب شوية دم. ورش عليا.
[00:36:46] القس جون بشاي:
ونرشهم علينا نعم. نعم.
[00:36:47] الأخ رشيد:
ونرشهم على نفسنا
[00:36:50] القس جون بشاي:
لا طبعا مقصدش
[00:36:51] الأخ رشيد:
ده غير لا علاقة له بالكلام اللي بتقصده.
[00:36:54] القس جون بشاي:
يعني. نعم نعم نعم. المقصود هو ان انا اقبل عمل المسيح ودمه اللي اتسفك من أجلي على الصليب عشان يغسلني وطهرني ويقدس لي وينقيني. ده الوسيلة الوحيدة اني اغتسل واتطهر بدم الرب يسوع. اللي اتسفك من 2000 سنة على تلة الجلجثة ما زال فعال ومازال زال له عمل وقوة بيغسل ويحرر ويطهر الضمير. بيقول الكتاب يطهر ضمائركم من أعمال ميتة لتخدموا الله الحي. أمين. سؤالنا اللي بعد كده أخ رشيد بذكر مرة تانية بتليفون الاستوديو. 2485573300 ممكن. هل ممكن نقارن ما بين المعمودية والوضوء الإسلامي أو في أي تشابه منهم؟
[00:37:38] الأخ رشيد:
لا مفيش أي مقارنة بين المعمودية في بعض المسلمين. بيعتقدوا كده ليه بتتعمد؟ أولا إحنا مبنتعمدش كل قبل كل صلاة يعني.
[00:37:47] القس جون بشاي:
نعم.
[00:37:48] الأخ رشيد:
هي المعمودية مرة واحدة.
[00:37:49] القس جون بشاي:
نعم.
[00:37:51] الأخ رشيد:
يعني لو كان الغرض منها النظافة الجسمية يبقى إحنا. ننظف جسمنا مرة في العمر ونعيش كل عمرنا. [00:38:00] يعني مش نظاف يعني نعم. فملهاش علاقة بالوضوء. أنا قلت الوضوء قبل كل صلاة. أو اذا حصل ناقض من نواقض الوضوء. نعم ممكن احيانا تصلي صلاتين بنفس الوضوء إذا لم ترتكب أي ناقض من نواقض الوضوء. لكن المعمودية مفيش ناقض للمعمودية.
[00:38:23] القس جون بشاي:
نعم.
[00:38:24] الأخ رشيد:
يعني هي ما تنتقضش إلا لو طبعا أنكرت الإيمان وخرجت ما تنفعك لا معمودية ولا غيرها لأن الأصل في الشيئ هو الإيمان. طيب أنا هسأل حضرتك هل المعمودية في الإنجيل القصد منها طهارة جسديه؟
[00:38:45] القس جون بشاي:
لا، المعمودية في الإنجيل القصد منها إعلان عن قبول المسيح. فالكتاب بيقول من امن واعتمد خلص. فانا بصدق بان المسيح مات من أجلي على الصليب وبعد كده أعلن ده بالمعمودية مالهاش علاقة خالص بالتطهير أو التنقية أو غسل الجسم.
[00:39:04] الأخ رشيد:
تعلن قدام الناس يعني إيمانك اللي حصل في القلب وكأنك بتعمل علامة خارجية حتى تظهر للناس انك فعلا امنت تعلنها امام الناس ويشهدوا بهذا الايمان تماما. هذا واحد من معاني المعمودية. فمفيش اذن مفيش أي غرض جسمي او مادي انك تطهر جسمك. ده مش الغرض منه خالص.
[00:39:28] القس جون بشاي:
نعم.
[00:39:28] الأخ رشيد:
ولذلك اللي يقارن بينه وبين الوضوء لا مجال للمقارنة.
[00:39:34] القس جون بشاي:
نعم. اذن مفيش مجال للمقارنة. لان زي ما حضرتك قولت ان المعمودية للاعلان وكمان ليها رموز تانية اللي هي الدفن مع المسيح مدفونين معه بالمعمودية. ولما بنقوم بنقوم لجدة أو نخرج من المعمودية نخرج الى جدة الحياة او الحياة الجديدة. ايه هي الرسالة اللي عايز توصلها للمسلم كهدف من الموضوع ده؟
[00:40:00] الأخ رشيد:
الرسالة [00:40:00] كما قلت انه في بعض الناس زعلوا من الحلقات الماضية ويمكن كويس نرد على الموضوع ده. ناس شايفينا كأنه احنا حابين نثير الفتنة بين المسلمين والمسيحيين، وانه لازم نبقى فقط ساكتين ونقول كما يقول المثل كل واحد على دينه الله يعينه. يعني محدش ينتقد اي شيء، محدش يتكلم عن اي شيء وخلي الامور زي ما هي والمسيحيين والمسلمين اخوات ومفيش أي فرق وكلنا بنعبد نفس الله. ده كلام غير صحيح. والغرض طبعا مش هو إثارة حزازات ولا تحريض حد على حد ولا أي شيء. الغرض هو النقاش المحترم الجاد لهذه المواضيع. ليس كل من انتقد أي فكرة هو مثير للكراهية. هذه تهمة نريد اخافة الناس من النقاش. يعني اي واحد ناقش اي شيء بنحاول نسكته. بنلصق لتهمة العداء وتهمة الكراهية. عشان نرهبه عشان يسكت.
[00:41:16] القس جون بشاي:
نعم.
[00:41:17] الأخ رشيد:
لانه احنا لا نريد ان نناقش. لا نناقش واحترم رأيي واحترم رأيك. نعم لكن نناقش. لا تمنعني من النقاش ولا يمنعك من النقاش. بدليل انه نتوصل بمكالمات الاخوة المسلمين منمنعش حد مش هنقمع حد.
[00:41:36] القس جون بشاي:
نعم.
[00:41:37] الأخ رشيد:
فاذا الغرض مش هو اثارة الفتنة. والغرض مش هو اثارة الكراهية. الغرض هو ان نبدأ في نقد ذاتي ونبحث عن الصح من الغلط. ان نرث الايمان من ابائنا. وده كلام موجه للمسيحيين [00:42:00] والمسلمين. نعم ان نرث الدين من ابائنا ده لا وزن له. نعم مش حيعمل أي تغيير في قلوبنا. الدين مش شيء نرثه يعني ناخد من أبويا وأمي. لا لازم نتخذ قرار بأنفسنا. نطلع ونشوف ونسمع وناخد قرار. وده الغرض إنه الناس تفهم الناس تقارن ناس تسمع هذا الرأي و ذاك الرأي وتقارن وتاخد قرار لنفسها. متسمحش لأي حد ياخد قرار بدالها. لا شيخ ولا قسيس ياخد قرار بدلك. لا أبويا المسلم ولا أبويا المسيحي ياخد قرار بدالي. أنا باخد قراري. وحتى ناخد قرار صح لازم يكون عندي الجرأة. أطرح الأسئلة اللي اللي. اللي بيتجنبها الناس. ليه؟ لانه بطلعهم من الكومفورت زون بطلعهم من المكان اللي هم مستريحين فيه فكريا. وميحبوش النقاش. لأن النقاش بيزعج. النقاش بيخلينا نفكر. في ناس كتيرة مش حابة النقاش. لأنها هي مستريحة في مكان ما. وحابة الامور تستمر زي ما هي. نعم احنا محرضناش حد يحمل سيف ولا يحمل سكين على حد. بالعكس احنا اتباع المسيح بنحرض على المحبة بس. نعم احبوا جميع الناس مش بس طائفة معينة. احبوا جميع الناس. دي المحبة. الله محبة. فاذا احنا بنوصي على محبة الانسان لكن هذا لا علاقة له بالنقد. لازم ننتقد ولازم يكون عندنا حق ولازم نقارن. وفي الاخير بنخرج بنتيجة. اما السكوت على الوضع زي ما هو عليه مبيوصلش لنتيجة. يبقى المسلم هيستمر في اسلامه والمسيحي هيستمر في مسيحيته [00:44:00] والوثني يستمر في وثنيته. واللي بيعمل الشر بيستمر في الشر.
[00:44:07] القس جون بشاي:
امين يعني.
[00:44:10] الأخ رشيد:
متفق معايا ولا مختلف معايا؟
[00:44:12] القس جون بشاي:
لا مش مختلف معاك خالص بالعكس انا لسه هكمل كمان. يعني احنا في برنامجنا بنتعامل باحترام وبتقدير لكل الكلام اللي بيتقال لا عمرنا. قلنا كلمة بذيئة ولا اتهمنا حد بحاجة مش موجودة عنده. لكن كل الكلام اللي احنا بنقوله بنقوله بادله سواء. الاخ رشيد او انا بنقوله بايات من القران او احاديث صحيحة وبنجيب المراجع بتاعتنا لا عمرنا اتهمنا حد بابشع الاوصاف زي ما اتقال علينا او بنردد حاجة يعني كالبغبغاء بدون دراسة او وعي، بالعكس احنا بنشجع كل الناس على انهم يشغلوا اذهانهم وعقولهم علشان يفهموا. والهدف ان احنا مش بنزرع فتنة. بالعكس احنا المسيح علمنا اننا نكون صانعين سلام. والرب قال طوبى لصانعي السلام لأنهم أبناء الله يدعون. وكلمة الله بتعلمنا اننا نحب الجميع. الرب له كل المجد. المسيح له كل المجد علمنا. احبوا بعضكم بعضا كما أحببتكم انا. وبالنسبة للناس اللي من خارج قال احبوا اعدائكم. باركوا لاعنيكم. احسنوا الى مبغضيكم وصلوا لأجل الذين يسيئون إليكم ويطردونكم. الهدف من البرنامج هو اننا نفهمك. الحاجات اللي انت بتستند عليها في تكفير الاخر في تكفيرنا. ومن حقنا ان احنا نناقش اي فكرة وبالاخص لما تكون الفكرة دي خاصة بينا. يعني ايه الكتاب المقدس لم يذكر شيء عن الاسلام او عن نبي الاسلام. لكن الاسلام والقرآن ذكر اشياء كثيرة جدا عن المسيح وعن المسيحيين. فمش عيب ان احنا نناقش الاشياء دي ونقارنها ما بين اللي عندنا واللي عندك.
[00:45:52] القس جون بشاي:
والصح بعد كده المستمع له الحق انه يختار الصح. يختار هو اللي يقدر يقرر فين الغلط وفين [00:46:00] الصح. لكن انت هنا في امريكا او في اي مكان. متقدرش تعمل حجر على فكر الناس او على اقوال الناس يعني… وبعدين المستمع هو اللي من حقه يقرر ايه الصح فين والغلط فين. فاحنا بكل احترام وبكل تقدير بنتكلم ونوجه كلامنا للجميع سواء مسيحيين او مسلمين زي ما قال اخويا رشيد. البرنامج اسمه. بصراحة احنا بنتكلم بصراحة وبدون لف ولا التواء وبنقول الحق في الناحيتين. وانت من حقك تختار اختار اللي انت عايزه ولا نفرض عليك المسيحية ولا ولا حد زي ما قال الاخ رشيد. شغل عقلك شغل فكرك وشوف الحق فين واسعى وراء الحق والانسان اللي بيسعى بكل قلبه وراء الحق مش ممكن الله يسيبه في الضلال او في التيه لكن الله هيوصل له الحق ويوصل له النور واحنا بنصلي، ان نور المسيح اللي قال عن نفسه أنا هو نور العالم يوصل لكل قلب بيستمع لهذا البرنامج ويغير حياة ناس كتير عايشين في الظلام. ظلام فكري. ظلام الحقد وظلام الكراهيه وظلام الخوف. الله يحررك ويديك سلام حقيقي عن طريق عمل المسيح في داخل قلبك وتحرير المسيح. لانه هو الوحيد اللي قال ان حرركم الابن فبالحقيقة تكونون أحرارا. لسه عندنا عشر دقايق. اخ رشيد اذا عندك أي حاجة تحب تقولها اتفضل.
[00:47:29] الأخ رشيد:
في مقال ورد على دنيا الناس أعتقد في صدى الوطن
[00:47:35] القس جون بشاي:
صدى البلد. يا صدى الوطن
[00:47:36] الأخ رشيد:
لا صدى الوطن ورد في مكان اسمه دنيا الناس. يعني في حتة من صدى الوطن. وتكلم شخص بيذكر على..
[00:47:51] القس جون بشاي:
هي اخت يعني اسمها مريم شهاب.
[00:47:53] الأخ رشيد:
مريم.
[00:47:54] القس جون بشاي:
نعم.
[00:47:55] الأخ رشيد:
أيوا. مريم شهاب اتكلمت عن برنامج بصراحة. وقالت [00:48:00] إلى القس في ختام المقال قالت الي القس. وإلى رشيد وبصراحة أقولها. دعونا نتعايش في هذه البلاد بالسلام وبلا ضغينة وأحقاد. فمن العيب أن نسيء إلى بعضنا البعض هنا. وكما قال المسيح لماذا تنظر إلى القشة في عين أخيك ولا تلاحظ الخشبة في عينك أنت؟ نعم هو الرد على هذه وتتهمنا طبعا اتهامات لا حصر لها من المتنكرين بزي أتباع المسيح. يعني إحنا متنكرين بنلبس لباس المسيح. لكن جوانا مش مش مسيحيين. وهم أقرب إلى الجهل بالأديان من العلم بها. ليسوا سوى مأجورين ومجرد أبواق صدئة تستهدف الدين الحنيف لإفراغه من روحانيتيه، ثم بعد ذلك تقول هم أشبه بحمار يحمل أسفارا وببغاء حفظ عن ظهر قلب بعض الموروث الاسلامي الرديء من نصوص تكفيرية وإقصائية. طيب. أولا إحنا لا قلنا على حد إنه حمار. نعم ولا قلنا على حد إنه بغبغاء بوق بوق صدئ ولا ببغاء. نعم ولا قلنا يعني قول المسيح ينطبق على هذه الأخت أكثر ما ينطبق على أي شيء يعني لماذا تنظر إلى القش؟ أنت حاضر إحنا مثلا في برنامجنا بنثير الأحقاد كما تدعي. طيب على الأقل ردي بأدب مش يا حمير. يا أبواق. يا ببغاوات. يعني إنتي عايزة تعلمينا الأدب؟
[00:49:48] القس جون بشاي:
نعم.
[00:49:50] الأخ رشيد:
ما هو اللي عايز يعلم الأدب بيتكلم بأدب.
[00:49:52] القس جون بشاي:
نعم.
[00:49:54] الأخ رشيد:
إحنا حطي إحنا كم حلقة لان الان مع متكلمناش بهذا. ولا وصفنا واحد من المتصلين [00:50:00] بهذه الصفات اطلاقا. وحتى لو شتمنا احد بها لن نرد. نعم ويجرب اي حد مش حنرد. لان الهدف بتاعنا مش هو. ندخل في ال. ال. الأخت وكأنه تقول خلي الاسلام ينتقد العقيدة المسيحية. خلي الاسلام يسفه العقائد المسيحية. خلي الاسلام ينكر صلب المسيح. خلي الاسلام ينكر الوهية المسيح. خلي الاسلام يتهم المسيحيين بتحريف كتابهم. خلي الاسلام يعمل كل هذا وما تتكلموش عشان ما تثيروش الفتنة. نعم اقبلوه زي ما هو. خلونا نعيش بسلام والا مش حنعيش بسلام. هننعتكم بحمير وهننعتكم ببغبغانات وهنبتدي الحرب. يعني هو تهديد أكثر منه رغبة في النقاش.
[00:50:55] القس جون بشاي:
نعم.
[00:50:57] الأخ رشيد:
يعني اللي يحب يتحاور مبيخافش من النقاش. نعم يا اخت مريم احنا مش فاهمين الاسلام. تفضلي اتصلي ردي بالحجج. لا بيرددوا موروث اسلامي وايات. يعني نصوص ما انزل الله بها من سلطان. لا بتعتقدوا ان الله انزلها. يعني احنا جبنا ايات قرانية مش بس احاديث جيبنا ايات قرانية كثير.
[00:51:27] الأخ رشيد:
فإذا كانت نصوص تكفيرية وإقصائية فهي إذن تتهم القرءان بانه اقصائي وتكفيري. نعم هي ايات سورة التوبة حديث؟
[00:51:39] القس جون بشاي:
دي آية.
[00:51:42] الأخ رشيد:
نعم آيات. يعني اللي بتأمر بقتال اهل الكتاب حتى يعطوا الجزية عن يد وهم صاغرون. تؤمر بالقتل والقرآن صار أحاديث؟ والقرآن اللي بيشبه الناس بالحمار يحمل اسفارا [00:52:00] مش حديث. اللي أخذتي منه نفس الكلام هو بيتكلم عن اليهود على فكرة.
[00:52:06] القس جون بشاي:
نعم.
[00:52:06] الأخ رشيد:
مثل الذين حملوا التوراة كمثل الحمار يحمل أسفارا. بيتكلم عن اليهود بالضبط. هي رددت كلام القرآن وبتقول لك دي نصوص تكفيرية وإقصائية وانتي بترددي نصوص تكفيرية وإقصائية.
[00:52:18] القس جون بشاي:
نعم.
[00:52:20] الأخ رشيد:
فإذا هل سؤالي هل نقد التكفير عيب؟ هل نقد الكراهية عيب؟
[00:52:32] القس جون بشاي:
نعم. بقينا احنا بقينا احنا دلوقتي اللي بنزرع الكراهية. يعني احنا بنرد على الآيات اللي بتعلم الكراهية يعني.
[00:52:42] الأخ رشيد:
بنرد على خطاب الكراهية.
[00:52:44] القس جون بشاي:
بالظبط على خطاب الكراهية. بس اصبحنا احنا اللي بنعلن الكراهية. واللي إحنا بنقول الكراهية.
[00:52:51] الأخ رشيد:
بتقول إنه إحنا. يعني تجار فتنة وكهنة باطل، تجار فتنة وكهنة باطل، واحنا نستهدف الدين الحنيف نستهدفه يعني وكأنه إحنا حاقدين علي وغيرانين من الاسلام. يا ستي انا تركت الاسلام لو كنت انا حاقد عليه او غيران منه كنت قعدت فيه. كنت بقيت مسلم. اه هل هل احنا ضد النصوص الاسلامية؟ طبعا
[00:53:21] القس جون بشاي:
نعم.
[00:53:22] الأخ رشيد:
هل ليه ليه ليه؟ انا ضد النصوص الاسلامية. ليه تركت الاسلام؟ اذا كان ضرب المرأة بالنسبة لك تدافعين عنه. انا سأنتقده و ضرب المرأة موجود في القرآن. نعم اذا كان ملك اليمين الحقد عليه بتلوميه انا حاقد على ملك اليمين. انا لا اريد ان امتلك اي امرأة. نعم وده موجود في القرآن. إذا كان قطع اليد شيفاه انه لا ينبغي ان نتكلم ضده. حتكلم [00:54:00] ضد قطع يد السارق وده نص في القرآن. إذا كان الجلد بالنسبة لكي لازم أسكت عليه. مش هسكت على الجلد والجلد موجود في القرآن. إذا كانت الكراهية خطاب الكراهية والجهاد بالنسبة لكي لا أسكت عنه. لا لا أنتقده. لا مش ح أسكت عنه. ح انتقده لانه الجهاد موجود في القرءان وموجود في الاسلام. ده مش حديث ايات قرأنية برضه. فاذا الذين يتهموننا بكرهه النصوص الاسلامية. اه في اشياء انا اكرهها. انا اكره ضرب المرأة واكره ملك اليمين وأكره قطع يد السارق وأكره الجلد وأكره الرجم. اكره هذه الامور ومفيش مشكلة انتقدها علانية. لو عندك مشكلة طبقيها في أمريكا وشوفي حيحصل لك ايه.
[00:54:50] القس جون بشاي:
نعم.
[00:54:52] الأخ رشيد:
لانه تخالف. تخالف. تخالف. الحس الإنساني. وتخالف. حقوق الإنسان. وتخالف الدستور الامريكي. فمتقوليش انه خلينا نتعايش. لا هذه الأمور مش بتاع التعايش. نعم هذه الامور بتاع. عدم التعايش.
[00:55:09] القس جون بشاي:
وحوار ونقاش. يعني عشان نوصل للصح فين والغلط فين هي فكره بفكره. نعم.
[00:55:16] الأخ رشيد:
وفي الأخير احنا نقول ونكرر. نحن نحب كل انسان.
[00:55:21] القس جون بشاي:
نعم.
[00:55:22] الأخ رشيد:
لا لا نحرض ضد أي انسان. لكن الأفكار متجبرنيش. أنا عشان أحب الانسان لازم أقبل أفكاره وعقيدته. لا.
[00:55:31] القس جون بشاي:
نعم.
[00:55:32] الأخ رشيد:
احنا حتى بنسامح الارهابيين. هل معناه نقبل ارهابهم؟
[00:55:36] القس جون بشاي:
نعم. لا طبعا. أمين. بعض الأحبة بيشوفوا على الفيسبوك وبيشكروا الرب على الخدمة. والبعض بيقول يعني بيكرروا نفس الحاجات اللي احنا قلناها تقريبا ليس سويتر بتقول ليس ما يدخل الفم ينجس الانسان بل ما يخرج من الفم ينجس الانسان. وبتقول كمان قلبا نقيا اخلق في يا الله وروحا مستقيما [00:56:00] جدد في داخلي. امين. الرب يخلق في قلوب الجميع قلب جديد ويغير حياة الناس. الاخت اللي معانا على التليفون ممكن ناخدها بس في دقيقة لو سمحتي لانه عندي دقيقتين بس. ونختم البرنامج. اتفضلي. اتفضلي حضرتك على الهوا بسرعة لو سمحتي. عندي دقيقة واحدة.
[00:56:19] متصلة:
الرب يباركك.
[00:56:20] القس جون بشاي:
ويباركك.
[00:56:21] متصلة:
بالنسبة للاخت اللي كتبت هاي صار الف واربعمية سنة وهي جاية من الشرق الاوسط. ليش ما كتبت هناك هذا الكلام على 1400 سنة من قتل اليهود والنصارى وتكفيرهم واخذ حقوقهم واغتصابهم. يعني هم يحرمون اللحم والاكل وبعض المشروبات ويحللون انه يقتلون انسان ويكفرون انسان ويتزوج مرتين وثلاثة ويتمتع بالنساء ويعطيهم شعورهم وترضع الكبير. هاي كلها هي راضية عليها وما قالت هناك نسوي تعايش على ما وصلت لهنا. تريد تسوي تعايش؟ ليش مو هناك تعايش؟ لان عندها يمكن اقاربها لو تشوف له شيخ لو شوف شنو راح يكون امام. لو ما اعرف شنو هي تتكلم. هذا الكلام الغير صحيح وهناك ناس يقتلون. والسيد المسيح قال كل من يقتل نفس ما يدخل الى الملكوت. فهذا القتل هاي الف واربعمائة سنة ما فد يوم فكرتوا وقلتوا هذا بشر الله خلقها هو نفس الله. انت اللي تعديه هم يعبدوها وهو خالقهم فشلون تحرمون عليهم وتحللون عليكم واغتصبتم النساء بسبب عدم الحجاب لانه بالدول العربية يعتبروها غير شريفة المو محجبة. هذا كانوا يصعدون على المنابر خمس اوقات ويقولون الغير محجبات يتحرشون بها لان هي كاشفة نفسها تريد واحد يتحرش بيها هذا هي تغطي راسها بس تفتح حلقها للسب والشتم وترضع الكبير يتمتعون بها ويعطوها عشرها وتقول احنا نريد تعايش اي تعايش هذا تعايش اول فقرة بالدستور في كل بلدان العالم توضع فقرة بالدستور. اي رجل دين، اي معلم شريعة يصعد على منبر يحث [00:58:00] طائفته على قتل وتهجير بقية الطوائف الموجودة بالبلد هو هذا الذي يقتل. هم مو عندهم اية يقولون وبشر القاتل بالقتل فهم من يحثون الناس على قتل اخرين هم يقتلون فنحن لا نريد ان نوصلها هالشكل هذا.
[00:58:15] القس جون بشاي:
لا لا احنا ما بنعلمش كده يا اختي احنا بنعلم المحبة. احنا بس بنلوم بنلوم على الكلام اللي مش مظبوط اللي بتقوله. شكرا ليكي خلينا ناخد اخر كلمة من الاخ رشيد لو عندك حاجة عشان عندي نص دقيقة اتفضل.
[00:58:28] الأخ رشيد:
ربنا يغير القلوب ويغير النفوس، احنا في الاخير ننتقد كل ما هو ضد الانسانية، كل ما هو خطاب كراهية، كل ما يعلم فقط المظهر الخارجي والطقس الخارجي وينسى الانسان، ربنا يغير داخل الانسان.
[00:58:44] القس جون بشاي:
شكرا لك يا اخ رشيد. أشكر أحبائي المستمعين. نلتقي بكم الاسبوع القادم بمشيئة الرب في برنامج بصراحة. إلى اللقاء والرب معكم.
