[00:00:00] الاخ رشيد:
أربعة عشر قرنا من القوانين المذلة للأقليات الدينية.
[00:00:09]
أربعة عشر قرنا من العنصرية والاحتقار.
[00:00:13]
أربعة عشر قرنا عاش فيها اليهود والمسيحيون كل أنواع الإذلال تحت غطاء اسمه أحكام أهل الذمة.
[00:00:23]
فما معنى أهل الذمة؟ ومن هو الذمي؟ وما هي الذمية؟ تعالوا نشوف الموضوع وبكل وضوح.
[00:00:37]
[00:01:00] الاخ رشيد:
مشاهدينا الكرام أرحب بكم في حلقة جديدة من حلقات بكل وضوح. معكم رشيد. أرحب بكم على قناة الكرمة وعلى مواقع التواصل الاجتماعي.
[00:01:11]
احكام اهل الذمة اسم يطلق على مجموعة من الأحكام الجائرة التي تنظم تواجد اليهود والمسيحيين تحت حكم الدولة الإسلامية.
[00:01:24]
احكام تنظم نوعية لباسهم مثلا كيف يحلق شعرهم او كيف يحلقون شعورا. الشعر.
[00:01:34]
ماذا يركبون الالوان التي يتميزون بها؟ ما شكلها؟ عباداتهم؟ اماكنهم المقدسة، رموزهم المقدسة، طريقة السلام عليهم. كل شيء متعلق بحياتهم.
[00:01:50]
عاش اليهود والمسيحيون أذلاء تحت الحكم الإسلامي والخلافة الإسلامية التي امتدت حتى بداية القرن الماضي لم [00:02:00] ينقذ المسيحيين واليهود من هذا الذل سوى الدول الغربيه.
[00:02:06]
مفهوم الدولة الحديثة والمواطنة جاء من الغرب الى الشرق.
[00:02:11]
مفهوم المساواة بين المواطنين في الحقوق والواجبات هو الذي أنقذ المسيحيين واليهود من احكام اهل الذمه.
[00:02:20]
حتى بداية القرن الماضي كان المسيحيون واليهود لا زالوا يعيشون كل انواع الذل والاهانة المقدسة. كانوا يعاملون باحتقار واذلال في كل نواحي الحياة.
[00:02:36]
انتهت احكام اهل الذمة باحدى هذه الطرق الثلاثة.
[00:02:41]
اما بتأثير من الدول الغربية. اما بضغط من الدول الغربية. اما تحت الاستعمار ووضع القوانين الغربية.
[00:02:50]
انتهت الخلافة العثمانية مع بداية القرن الماضي وبإنتهائها تحرر اليهود والمسيحيون من تلك الاحكام. ولو بقيت الخلافه الاسلاميه الى اليوم لبقيت احكام اهل الذمه الى اليوم.
[00:03:06]
تعالوا في هذه الحلقه نتمعن في تلك الاحكام ونراها ونفضحها بكل وضوح.
[00:03:15]
قبل بدايه الحلقه طبعا وانا اجهز للحلقه سمعت خبرا عظيما في هذا اليوم السابع عشر من اكتوبر تقريبا سنه وعشره ايام على السابع من اكتوبر وهو مقتل يحيى السنوار زعيم حركه حماس مهندس ما يسمى بطوفان الاقصى.
[00:03:39] الاخ رشيد:
اليوم اعلن عن مقتله نهايه مرحله من الدمار التي جلبها على نفسه وعلى الاخرين.
[00:03:47]
يقول الكتاب المقدس بخير الصديقين تفرح المدينه وبهلاك لكل الاشرار هتاف.
[00:03:57]
اليوم اهتف وافرح [00:04:00] مع الجميع بمقتل يحيى السنوار.
[00:04:06]
الذين مثلي لا يتفقون مع الجماعات الإسلامية. يحاربون فكرها. يعارضونها. ينتقدونها. يحاولون التصدي لأفكارها مثل الإخوان المسلمين وحماس وحزب الله. هؤلاء اليوم يوم عيد لهم.
[00:04:29]
أما الذين يتفقون مع حزب الله وحماس وبيحبوهم أقول لهم البقيه في حياتكم.
[00:04:36]
اذن لنبدأ الحلقة اهل الذمة. اربعة عشر قرنا من الذل. اربعة عشر قرنا من الذل.
[00:04:47]
خلينا نبدأ في البداية. ما معنى ذمي؟ ناس كثيرة مش عارفة معنى ذمي. خلينا نشرحها.
[00:04:54]
الذمية او الذمة بحسب لسان العرب قالك بحسب المسلمين هي الامان. انا اعطيك الامان على ذمتي على ذمة الله ورسوله. ولهذا سمي المعاهد. اعطيك عهد يسمى ذميا. انت في عهد مع المسلمين. لانه اعطي الامان على ذمة الجزية التي تؤخذ منه.
[00:05:23]
فبما انك خاضع لأحكامنا. هكذا يقول المسلمون. بما انك خاضع لأحكامنا. وتعطي الجزية عن يد وانت صاغر. فانت في ذمة الله ورسوله.
[00:05:38]
وسمي اهل الذمة ذمة لدخولهم في عهد المسلمين وامانهم. يعني اللي يحميك وسيدك. واللي مديك الامان بشرط هو المسلم ولذلك تسمى ذمية. ده التعريف في لسان [00:06:00] العرب.
[00:06:01]
القنصل البريطاني في الموصل سنة الف وتسعمائة وتسعة لما كان في العراق قال سجل ملاحظاته موقف المسلمين تجاه المسيحيين وقتها في العراق واليهود هو موقف السيد تجاه العبيد.
[00:06:21]
هذا كان الوضع ساري المفعول في كل مناطق الحكم الاسلامي الشرق الاوسط وشمال افريقيا دون استثناء. كل الشعوب عندها ماضي سيء.
[00:06:39]
عندها العبودية مثلا في اوربا وامريكا وحتى في العالم الاسلامي في اشياء مورست. الفرق الفرق بين هذه الشعوب والشعوب الإسلامية. إن هذه الشعوب تدرك خطأها. تصحح وتأخذ المبادرة. وتصير تنتقد هذا الشيء وتعمل قطيعة معه.
[00:07:05]
في العالم الاسلامي. احكام اهل الذمه شيء مشين ومعيب وعنصري ومحتقر للناس. والخ الخ. عوض ان يعملوا قطيعة معه وينتقدوه. بيفتخروا به.
[00:07:24]
ولو اتيحت الفرصة لاي جماعة اسلامية في الشرق الاوسط ان تحكم لرجعت احكام اهل الذمه رجعت مع داعش مثلا.
[00:07:37]
ولو الاخوان كانوا حكموا وعندهم القوة والقدرة لرجعوا لاحكام اهل الذمة.
[00:07:44]
ولو حماس حكمت سترجع احكام اهل الذمه.
[00:07:48]
ولو الشيعه حكموا سواء من طرف ايران او من طرف حزب الله وغيره سترجع احكام اهل الذمه.
[00:07:57]
لماذا؟ لانهم لم يقتنعوا [00:08:00] بانها خطا ولم يصححوها ولم يتراجعوا عنها ويعتبرونها الى اليوم انها جزء لا يتجزا من الاسلام.
[00:08:09]
احكام اهل الذمه كتاب اليوم مثلا يطبع دار الحديث في القاهره مثلا تلاقيه في معرض الكتاب. عيني عينك مافيش مشكله وده جزء من التراث الاسلامي اللي بيفتخروا بيه وبيطبعوه وبيدرسوه في الازهر وبيدرسوه في كل الجامعات في الجامعات الاسلاميه مفيش اي اشكال. احكام اهل الذمه.
[00:08:31]
في امريكا مثلا الفصل او في جنوب افريقيا الفصل العنصري بين السود والبيض خلاص انتهى والناس بتذمه عادي.
[00:08:40]
لا هنا بتجمعه في كتاب وندافع عنه بالسنه والحديث بالقرآن والحديث ونفتخر به، ويوما ما يوما ما نطمح بأن يعود ويكون هو الحاكم.
[00:08:57]
كاتب هذا الكتاب الذي سآخذ منه مقتطفات اليوم هو ابن قيم الجوزية.
[00:09:04]
ابن قيم الجوزية، هو تلميذ ابن تيمية، مولود في دمشق سوري. ابن قيم يعني كان هو ابن شخص اسمه أبو عبد الله الزرعي الدمشقي الحنبلي لكن هو كان ابن شخص كان هو قيم مدرسة مثل ناظر مدرسة فسموه ابن والمدرسة اسمها الجوزية.
[00:09:25]
فاسم ابن ناظر مدرسة الجوزية ابن قيم الجوزية.
[00:09:30] الاخ رشيد:
بس عشان نعرف الاسم لانه في ناس كثير بيرددوه ومش عارفين يعني ايه.
[00:09:35]
ولد بدمشق في القرن الثالث عشر، توفي في دمشق في القرن الرابع عشر الميلادي.
[00:09:41]
شيخه كما قلت هو ابن تيمية فانتم عارفين ذاك الشبل من ذاك الأسد.
[00:09:48]
سبب تأليفه لهذا الكتاب أن الناس سألوه عن الجزية يدفعها النصراني ازاي؟ يدفعها اليهودي؟ سئل شيخ الشيخ الإمام العالم [00:10:00] العلامة شمس الدين عن كيفية الجزية الموضوعة على أهل الذمة بالبلاد الإسلامية سبب وضعها. المقدار إلى آخره.
[00:10:09]
فهذا هو السبب. ألف هذا الكتاب حتى يشرح ما هي الذمية وما معناها، وإزاي يدفعوا الجزية لأن الجزية جزء من الذمية. دفع الجزية جزء من الذمية. واحد من الأحكام في أحكام كثيرة، حنشوفها في هذا في هذه الحلقة.
[00:10:29]
خليني أقول لكم شيء يعني اللي عاشوا في الشرق الأوسط خلينا الآن نخاطب المسيحيين.
[00:10:38]
جدك في الغالب جدك او أبو جدك واحد من الاثنين في الغالب عاش. الذمية في الشرق الاوسط هي الاجيال التي ولدت بعد دخول الاستعمار وقيام الدول الحديثة هي التي لم تعرف الذمية الى حد ما الى حد ما. لانه هشرح موضوع تاني. ما معنى الذمي الحديثة؟ فما عاشوا هذه القوانين لكن جدك او ابو جدك عاش هذه الاحكام.
[00:11:15]
لازم تتخيل وانت بتشوف هذه الحلقه ما هي المعاناه اللي كانوا عاشوها اربعة عشر قرن محصلش في تاريخ البشريه انه شعب استعبد شعب اخر اربعتاشر قرن الا في العالم الاسلامي استعبدوا المسيحيين واليهود.
[00:11:37] الاخ رشيد:
مثل ما قال القنصل كانوا هؤلاء الساده وهؤلاء العبيد لان احكام اهل الذمه مافيهاش ملهاش اي وصف تاني غير انه استعباد ديني. استعباد ديني.
[00:11:50]
خلينا نرجع الى احكام الجزيه كما يقول ابن قيم الجوزيه. قاتلوا الذين لا يؤمنون بالله. بيبتدي ده اول حكم. [00:12:00] قاتلوهم حتى يعطوا الجزيه عن يد وهم صاغرون. قال فالجزية هي الخراج المضروب على رؤوس الكفار. يعني انت بتدفع بدل عن راسك.
[00:12:10]
اذلالا وصغارا. والمعنى حتى يعطوا الخراج عن عن رقابهم. انت بتعطي بدل رقبتك قبل ما اقطعها لك انت بتعطي بديل عنها اللي هو فلوس اذلالا وصغارا انت بتدفعها وانت حقير ومحتقر ومذلول.
[00:12:30]
ده كان مقبول. على فكره. المسيحيون في الشرق خضعوا لهذه القوانين الجائره ولم يقاوموها وعاشوا أربعة عشر قرن حتى صارت جزء من ثقافتهم. انه ده شيء عادي. ده واحد من الاشياء ابتدوا يقاوموا لما دخل الانجليز ودخلوا الفرنسيين. ابتدت المقاومة لانه شعروا بانه ممكن يتكلموا.
[00:12:55]
قبل كده. ما قاوموهاش على الاطلاق.
[00:13:00]
اما قول عن يد. يقول ابن قيم الجوزية عن يد وهم صاغرون ويقول بيشرحها لغويا بيقول اي يعطوها اذلاء مقهورين. تعطي الجزية وانت ذليل مقهور.
[00:13:16]
وقوله تعالى وهم صاغرون. يقول الاول حال المسلمين عن يد. بيجبروك ياخذوها بقهر وعن يد والثاني وهم صاغرون. حال الدافع لها يدفعها وهو صاغر ذليل عن يد بيقهرك وهم صاغرون. بتدفعها وانت مقهور.
[00:13:37]
الكلمتين يعبران عن الفاعل والمفعول به. يقول والصواب في الآية ان الصغار هو التزامهم لجريان احكام الملة عليهم واعطاء الجزية فان التزام ذلك هو الصغار المقصود في الايه.
[00:13:57] الاخ رشيد:
قال الامام احمد بن حنبل لان ابن [00:14:00] قيم كان حنبلي. قال كانوا يجرون في أيديهم كانوا يجروهم ويختمون في أعناقهم ويعمل له ختم في عنقه اذا لم يؤد الصغار الذي قال الله تعالى وهم صاغرون.
[00:14:19]
وهذا يدل على ان الذمي اذا بدل ما عليه والتزم الصغار لم يحتج الى ان يجر بيده ويضرب.
[00:14:27]
لو قبلت تيجي ذليل وتدفع الجزية. وعلى فكره الصورة اللي كنت وريتها في بداية الحلقة هي صورة حقيقية يعني رسم حقيقي لما كان يحصل يجي ذمي حقير ذليل امام الحاكم المسلم ياخذ منه الجزيه ويعطيها وياخذ صك بانه دفع.
[00:14:52]
وعلى فكره عاده اللي بيعطي بتكون ايده لفوق واللي بياخد بتكون ايده لتحت الا في الجزيه قالك عشان ميحسش انه هو اليد العليا الذمي بيعطيها ويده تحت والمسلم يده فوق.
[00:15:05]
عشان تعرف الى اي درجه رجع. كان وصل الذل حتى في صغائر الامور.
[00:15:14]
قال الزهري اول من اعطى الجزيه اهل نجران وكانوا نصارى. اول شخص اعطى الجزيه في الشرق الاوسط كانوا مسيحيين. واخذها منهم بطبيعه الحال محمد رسول الاسلام. فهي بدات من عصر محمد لم تنتهي الا بتدخل الغرب لحد الان.
[00:15:35]
للاسف حتى بعض مسيحيي الشرق الاوسط بيعتبروه عدو لهم. يعني اللي حررهم من الذمية هو الغرب اللي بنقول عليه كافر.
[00:15:47]
طيب في فصل من الفصول بيقول رهبان اهل الذمه تؤخذ منهم الجزيه ولا لا؟ عاده رجال الدين ما تاخذش منهم لكن قال لك اذا خالطوا الناس في مساكنهم ومعايشهم فعليهم الجزيه. لو كانوا [00:16:00] مش في الدير لوحدهم ومخالطين الناس يبقى عليهم الجزيه ايضا حتى هم يعطوها.
[00:16:08]
قال لك باتفاق المسلمين ده متفق عليه وهم اولى بها من عوامهم فانهم رؤوس الكفر بل بالعكس هم اللي لازم يدفعوا اكثر لانهم هم رؤوس الكفر وهم بمنزلة علمائهم وشمامستهم.
[00:16:20]
وان انقطعوا في الصوامع والديارات لم يخالطوا الناس في معايشهم ومساكنهم فهل تجب عليهم الجزية؟ الا في حالة الانقطاع مفيش الجزية.
[00:16:31] الاخ رشيد:
كما قلت احكام اهل الذمه تنظم كل حياة المسيحي واليهودي بما فيها الأمكنة التي يمنع عليه دخولها والإقامة فيها. وبنين هذا على قول القرآن “يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ” التوبة 28. بسبب نجاستهم بسبب نجاسة اليهود والمسيحيين في نظر الاسلام انه لازم نحدد لهم الاماكن اللي بيوجدوا فيها والاماكن التي لا يمكن ان يوجدوا فيها.
[00:17:06]
مثلا شبه جزيرة العرب اللي هي كل الحجاز حتى الشام وحتى العراق. دي كلها محرمة على. في نظر بعض علماء الاسلام محرمة على المسيحيين واليهود لانهم نجس. اذن الاماكن ايضا تحدد بحسب احكام اهل الذمه وهنشوف ان الذمي لا يدخل المسجد بينما المسلم ممكن يدخل الكنيسة مثلا حتى لو اضطرار مثلا متنجس المسجد بينما المسلم يدخل كنيسه عادي ولذلك لما تشوف فيديوهات احيانا بيقول لك راح صلي في الكنيسه شوف الاخوه واحنا كلنا واحد.
[00:17:49]
لا هو دايما في اتجاه واحد انه المفعول به دائما مسيحي.
[00:17:57]
وطبعا طبعا هذا [00:18:00] اخدوه من احاديث وآيات قرآنية قالك انه مثلا في حديث لاخرجن اليهود والنصارى من جزيره العرب حتى لا ادع الا مسلما لا يترك بجزيره العرب دينان. كل دي نصوص تؤكد على انه الذمي مش مسموح له ان يوجد في كل الاماكن التي يحكمها الاسلام بينما المسلم هو الذي يحدد له الاماكن التي يوجد فيها والاماكن التي لا ينبغي ان يوجد فيها في حديث آخر أخرجوا يهود اهل الحجاز واهل نجران من جزيرة العرب. ليه؟ لانهم انجاس.
[00:18:43]
طب السلام. طريقة السلام. حتى هي بحددها الاسلام. وبنين على حديث لا تبدؤوا اليهود والنصارى بالسلام. فإذا لقيتم احدهم في الطريق. فاضطروه الى اضيقه. قال لك معاملتهم عند اللقاء كراهة ان يبدأوا بالسلام. كيف يرد عليهم؟ ولذلك كان المسلم الذي يعيش في البلدان الاسلامية ببزحموه في الطريق وبيذلوه ولا يقولوا له سلام عليكم بل يقولوا السلام على من اتبع الهدى.
[00:19:15]
واذا سلم عليهم هو قال السلام عليكم مبيقولوش وعليكم السلام بيقولوا له وعليكم بس.
[00:19:26]
أما التهنئه بشعائر الكفر المختصه به فحرام يعني يقول لك مبروك العيد ولا عيد القيامه المجيد حرام ولذلك لحد الان الشيوخ بيقولوا كده. ده مش ماخوذ من فراغ بل من احكام اهل الذمه مثل ان يهنئهم باعيادهم وصومهم فيقول عيد مبارك عليك او تهنا بهذا العيد ونحوه فهذا ان سلم قائله من الكفر فهو من المحرمات.
[00:19:52]
ده ممكن تصير كافر كمسلم لو قلت لواحد مسيحي مبروك عليك العيد بتصير كافر ولو سلمت [00:20:00] من الكفر على الاقل انت ارتكبت شيء حرام وهو بمنزله ان يهنئه بسجوده للصليب وكانك بتقول له مبروك عليك سجودك للصليب بل ذلك اعظم اثما عند الله واشد مقتا من التهنئه بشرب الخمر يعني تقول له مبروك عيد القيامه اسوء من مبروك عليك شرب الخمر وقتل النفس لو قلت لواحد مبروك عليه قتل النفس الحرام اسهل تقول له مبروك عيد القيامه وارتكاب الفرج الحرام لو تقول له مبروك ارتكبت مثلا الزنا اسهل من تقول لواحد مسيحي مبروك عيد القيامه ده كتاب يباع الان تلاقيه في معرض القاهره مثلا وفي معرض الرياض وفي معرض. كل المعارض عادي وبيدرس عادي ومعملوش قطيعه معاه.
[00:20:54] الاخ رشيد:
وعلى فكره كل مسيحي بيدافع عن اي جماعه اسلاميه ولذلك انا بقول لكل من يدافع عن نظام اسلامي للحكم هو ذمي سواء بتدافع عن حماس او عن حزب الله او الاخوان المسلمين ذمي ليه. لان هؤلاء غايتهم النهائيه هي ان يحكموا العالم.
[00:21:27]
حماس مبتخبيش هذا الامر ولا حزب الله ولا الاخوان مبيخبوش ده موجود في وثائقهم موجود في تصريحات مسؤوليهم مبيخبوش مين اللي بيحاول يخدع العالم وبيجمل صورتهم اللي بيدافعوا عنهم اما هم مبيخبوش بيقولولك يوما ما سنحكم العالم.
[00:21:49]
حتعملوا ايه في المسيحيين هيكونوا اهل ذمه هتعملوا ايه في اليهود ده لو فضل منهم شويه حيكونوا اهل ذمه.
[00:21:58]
طيب انت [00:22:00] كمسيحي بتدافع عن هذه الجماعات ليه؟ بيقول لك الوطن والارض ومش عارف ايه. يا حبيبي بس الغايه النهائيه هي ايه الغايه هي حكم الاسلام.
[00:22:13]
يعني حتى الاخوان كانوا بيستخدموا المسيحيين في مصر عشان يحكموا بيحطوه نائب الرئيس مثلا وهو مالوش اي شيء هو منظر بس لكن عشان يخدعوا المسيحيين بيقول له اهو احنا حاطينكم معانا في الحكم.
[00:22:29]
لكن هو عارف انه في الاسلام ممنوع ان يحكم واحد مسيحي بلد مسلم عادي ده في وثائق الاسلام. طيب بيعملوا كده ليه؟ ايوه عشان هم عارفين ان في بعض المسيحيين بيصدقوا … انه هستخدمك لانك بليد هستخدمك لحد ما اتمكن وبعدها حيجي دورك.
[00:22:53]
كل الجماعات الاسلاميه بتعمل كده طالما هي ليست متمكنه بتقول لك تعال كلنا بنحارب لاجل نفس القضيه لما اتمكن تعال يا ابني انت ذمي هتخضع لاحكام اهل الذمه ده المنطق اللي مش قادرين يفهموه.
[00:23:12]
بيفتكروا احنا بنبالغ زي الناس اللي زيي احنا بنبالغ بنأوفر يعني لا ده اللي هيحصل وكل مدافع عن منطق الجماعات الاسلامية هو ذمي ليه؟ لانه خاضع للجماعة الاسلامية التي تستخدمه في الوصول لغايتها بكل بساطة.
[00:23:38] الاخ رشيد:
احكام اهل الذمه في المنع من استعمال اليهود والنصارى في شيء من ولايات المسلمين وامورهم بحسب احكام اهل الذمه. ممنوع الدولة الاسلامية تستخدم واحد نصراني في الاشياء اللي بتخص المسلمين. قال ابو طالب سألت ابا عبد الله يستعمل اليهودي والنصراني في اعمال المسلمين مثل الخراج [00:24:00] مثلا يجمع الضريبة يجمع الضريبة من اخوانه المسيحيين؟ لا، قال لا يستعان بهم في شيء.
[00:24:10]
امال ليه كان في عهد الخلافة. كانوا بيستخدموا كا كتاب دي بيسموها العلماء كانوا ضدها وبيسموها خروج عن الاسلام كانوا بيتهموا كثير من الخلفاء انهم مخالفين للاسلام. لو استخدم واحد كاتب عنده او استخدمه في منصب من المناصب بيقول لك بص الحاكم ده بيخالف الاسلام زي ما بيقولوا الان عن كثير من الحكام المسلمين في البلدان الاسلاميه بيقول لك ده ملوش من الاسلام بشيء. ليه؟ لانه بيشوفوه مبيطبقش كل حرف من حروف الاسلام.
[00:24:48]
طب حكم تولية اهل الذمة بعض شئون البلاد الاسلاميه التولية انه يصير في منصب كبير. احنا اتكلمنا عن المناصب الصغيره كجمع الضرائب مثلا المناصب الكبيره اللي هي يكون في المخابرات يكون في رئاسة البلاد يكون في قاضي يكون في ده. ده ممنوع شرعا. انت كذمي محروم من هذه المناصب اربعة عشر قرن لا يسمح للذمين بان يكونوا قضاة ولا في مراكز الولاية.
[00:25:21] الاخ رشيد:
امتى ابتدا ابتدأ الامر مع دخول الدولة الحديثة عن طريق الدول الغربية بضغط من السفارة الفرنسية والسفارة الانجليزية والنمسا. رجعت الامبراطورية العثمانية فيما يسمى بالتنظيمات. راجعوا قوانينهم وابتدوا يعطوا شوية حقوق للناس في الشرق الاوسط مع دخول الانجليز والفرنسيين للشرق الاوسط. خلاص فرضوا على الناس قالوا ما فيش ما فيش شيء اسمه اهل الذمة في مواطنة حقوق زي بعض.
[00:25:57]
طبعا المسلمين كانوا زعلانين ليه [00:26:00] ازاي ده يبقى زيي مكانوش متعودين عليها. فالى بداية القرن اتخيل انه تقريبا مر عليه فقط مائة سنة تقريبا. الامر انه مائة سنة فقط مرت على.
[00:26:15]
الى بالامس القريب لسه المسيحي واليهودي بيروح ذليل وبيدفع للمسلم وبتمارس عليه كل الاشياء اللي هقراها الان كل الاشياء بتمارس سواء في لبنان او سوريا. الكتاب ده في سوريا ابن قيم الجوزيه سوري. السوريون كانوا السوريون المسيحيون كانوا اهل ذمه عايشين في الذمه اذلاء تحت الحكم الاسلامي لغايه دخول الانجليز والفرنسيين هم اللي حرروهم.
[00:26:45]
في فلسطين نفس الشيء المسيحيون كانوا اذلاء حقراء بيستخدموا كعبيد من طرف المسلمين الى عهد دخول الانكليز للمنطقه. يللي بيجي وبيبتدي يقول لك والارض والوطن. مكانش عندك وطن يا حبيبي كنت عبد عند اغلبيه مسلمه. الكلام ده مش كلامي ده من الكتب. انت صار لك فقط مائه سنه تقريبا حررت بسبب الدول الغربيه. بس دي الحقيقة المرة الجارحة اللي الناس مش عايزة تعرفها.
[00:27:24]
اجارة دار المسلم لاهل الذمة. تخيل انه كان مستحيل انك تأجر من واحد مسلم بيت بيت. اهو انا مبجبش الكلام ده من عندي.
[00:27:36] الاخ رشيد:
الكتب بيتباع عندكم. روح اي واحد اشتري احكام اهل الذمه من اقرب مكتبة ليك. تلاقيه في جزئين او ثلاثة.
[00:27:43]
حكم اجاره نفسه لهم. اما اجاره دار لاهل الذمه. فقال الخلال باب الرجل يؤاجر داره للذمي او يبيعها منه. قال سألت ذكر عن المهم. سئل عن رجل باع [00:28:00] داره من ذمي وفيها محاريب فأستعظم ذلك؟ وقال نصراني؟! لا تباع يضرب فيها الناقوس وينصب فيها الصلبان.
[00:28:07]
تأجر دارك وتبيعها له ليه؟ يحط فيها صليب يصير يعمل فيها عبادة وثنية. ممنوع تأجره دارك ان شاء الله تبقى مقفولة في البلدان الاسلامية. هذا يحصل وموثق. هذا من احكام معاملة الذمي. متأجرلوش بيتك.
[00:28:30]
ذكر حكم الامصار التي وجدت فيها هذه الاماكن على الكنائس بقى.
[00:28:36]
قسموها قال لك ثلاث اقسام. بلاد انشأها المسلمون في الاسلام زي القاهره مثلا تعتبر انه عملها المسلمون زي بغداد. انشاها المسلمون ممنوع توجد فيها كنيسه. اي بلد أنشأه المسلمون ممنوع توجد فيه كنيسه.. لا صغيره ولا كبيره لا نص نص لا اي شيء ممنوع منعا باتا تهدم ان وجدت. ولذلك لو حكمت اي دوله اسلاميه بالاسلام كل كنائس القاهره لازم تهدم بحسب الاسلام كل كنايس بغداد لازم تهدم بحسب الاسلام.
[00:29:17]
الثاني الوجه الثاني. النوع الثاني بلاد انشئت قبل الاسلام افتتحها المسلمون عنوة وملكوا ارضها وساكنها. في بلاد كانت انشئت قبل مثلا دمشق كانت قبل الاسلام لكن افتتحوها عنوة مثلا لو افتتحوها عنوة مثل مثلا اورشليم. الحكم بتاعها طالما افتتحت عنوة حكمها انه ممنوع. زي الاول ممنوع. اي كنيسة تبقى فيه لانه افتتحت بالسيف بالقوة. [00:30:00] مش عن طريق صلح.
[00:30:09] الاخ رشيد:
بلاد العنوة ممنوع توجد فيها كنيسة مثل البلاد التي أنشأها المسلمون.
[00:30:13]
الثالث بلاد انشئت قبل الاسلام وفتحها المسلمون صلحا تنطبق على دمشق واورشليم الصلح معناه استسلام جيشنا احنا الجيش وحاصرناك روحت انت بعت رسول وقلت انا مش عايز عنف عايز اخضع لكم لشروطكم ونمضي وخلاص ده اسمه بيسموه صلح هو استسلام.
[00:30:40]
طب دي حكمها ايه الشروط اللي اتفقنا عليها؟ ده الحكم بتاع الكنايس. اتفقنا نشيل نشيل اتفقنا نخلي نخلي اتفقنا نشيل شي ونخلي شي بحسب الاتفاق.
[00:30:58]
القسم الاول بلاد انشاها المسلمون في الاسلام ده بينطبق على البصره والكوفه وواسط وبغداد والقاهره كل دول بينطبق عليهم ممنوع الكنائس فيها.
[00:31:11]
قال لك هذه البلاد صافيه للامام ان اراد الامام ان يقر اهل الذمه فيها ببدل الجزيه جاز. طيب لو قال لك لو سمح للمسيحيين يقيموا في المدن دي طب لو اقرهم على ان يحدثوا فيها كنيسه يعملوا كنيسه او يظهروا فيها خمرا او ناقوسا لم يجز حتى لو الامام اعطاهم لا يجوز حرام لازم يهدم ما سمح به الامام.
[00:31:44]
ماذا قال ابن قيم؟ قال لك ان كل كنيسه في مصر والقاهرة والكوفة والبصرة وبغداد ونحوها من الأمصار التي مصرها المسلمون بأرض العنوة فانه يجب ازالتها اما بالهدم او غيره. دي احكام اهل الذمه. [00:32:00]
[00:32:01]
طب حكم بيوت بيوت النصارى واليهود بيتك ياسيدي لا هو كنيسه ولا هو اي شيء بيت تقيم فيه. هذا حكم بيعهم وكنائسهم. اما حكم أبنيتهم ودورهم فان كانوا في محلة منفردة عن المسلمين كنت في محل في.. بتاعتك لا يجاورهم فيها مسلم تركوا وما يبنونه وكيف ارادوا.
[00:32:25]
لو كان عندك حي. ولذلك وجدت في كثير من البلدان الاسلاميه حي النصارى او احنا عندنا في المغرب الملاح اللي هو حي اليهود.
[00:32:34] الاخ رشيد:
الاحياء دي بيقولك ماليش دعوه بيهم يبنوا زي ما هم عايزين. وان جاور المسلمين. لو كان جارك مسلم لم يمكنوا من مطاولتهم في البناء سواء كان الجار ملاصقا او غير ملاصق قرب او بعد.
[00:32:50]
بمعنى لو جاري مسلم وانا عندي عماره سبع ادوار هو عنده عماره ثلاث ادوار لا يهدم وارجع انا دورين. مش لازم يكون بناءك اعلى من بناء المسلم. ليه لاسباب كتيره منها اولا متبانش انك افضل منه. ثانيا متطلعش على عورته يعني لو نساءه هم يتشمسوا في السطح كده متجيش انت تشوفهم.
[00:33:20]
ده ده منطق الاسلام في الامور دي. انا حبدا في اخذ المكالمات لكن خلوني فقط اضيف نقطه او نقطتين.
[00:33:30]
طيب لو جاء زوار للكنيسه مار مسلم جاي من المغرب ياسيدي وجاي لدمشق نعمل ايه؟ قولهم في قول لا نمنع كنائسنا من المسلمين ان ينزلوها في الليل والنهار وان نوسع ابوابها للماره وابن السبيل.
[00:33:51]
ممنوع. واحد قس يمنع كنيسته انه يجي لها اي مسلم يقيم فيها ليل او نهار ولو [00:34:00] طلب منه يوسع الباب يوسع الباب. وهذا صريح في انهم لم يملكوا رقابها. بمعنى انك الكنيسة دي مش ملكك كما يملكون دورهم لانه لو ملكوا رقابها لم يكن للمسلمين ان ينزلوا الا برضاهم ودورهم.
[00:34:18]
يعني بيتك ده ملكك لكن الكنيسه دي مش ملكك ده المسلمين من خيرهم وكرمهم سايبينك سايبلك الكنيسه دي انما متعوها امتاعا واذا شاء المسلمون نزلوها منهم فانها ملك المسلمين فان المسلمين لما ملكوا الارض لم يستبقوا الكنائس والبيع على ملك على ملك الكفار بل دخلت في ملكهم كسائر اجزاء الارض.
[00:34:49]
خلاص لما ملكوا الارض. خلاص خلاص في ملك المسلمين خلاص. الكنائس هي في ملك المسلمين هم سايبينك تعبد ده كرم منهم وسخاء منهم. ولا نضرب نواقصنا نواقيصنا الا ضربا خفيا في جو. في جوف كنائسنا ممنوع. كان على المسيحيين أن يضربوا الناقوس في البلدان الإسلامية. ليه؟ لانه ده من شعائر الكفر تعملوا خفيا خفيا. بمعنى بشوية تسمعوه انتوا جوه الكنيسة بس.
[00:35:29]
ده من احكام اهل الذمه ولا نظهر عليها صليبا. كل الصلبان اللي في الواجهة او فوق تتشال اتشالت. لما كان الصليب من شعائر الكفر الظاهرة. كانوا ممنوعين من اظهاره. قال احمد ابن حنبل ولا يرفعوا صليبا ولا يظهروا خنزيرا ولا يرفعوا نارا ولا يظهروا خمرا وعلى الايمام منعهم من ذلك.
[00:35:56]
كتب عمر بن عبد العزيز ان يمنع النصارى في الشام [00:36:00] ان يضربوا ناقوسا ولا يرفعوا صليبهم فوق كنائسهم فان قدر على من فعل ذلك شيئا بعد التقدم اليه فان سلبه لمن وجده. يعني لو حد عملها من حق واحد ياخد منه كل حاجه عنده يسلبه اياها.
[00:36:21]
ده عمر بن عبد العزيز كتب لمسيحيي سوريا كانوا ممنوعين من ضرب الناقوس. طب ما الان بيضربوا الناقوس. اه ما انا قلتلك كانوا عايشين في احكام اهل الذمه. الى ان جاء الغرب الكافر وحررهم.
[00:36:44]
وانا قلت انه باحدى ثلاث اما بضغط. اما بتاثير. اما بفرض فرض القوانين. بس حتى الاصلاحات اللي صارت في مصر هي بطلب وبتاثير من البلدان الغربيه خاصه فرنسا وانجلترا فاحنا انا بقولكم الواقع خلينا نبدأ في اخذ المكالمات.
[00:37:14]
الاخ يوسف. اهلا بك.
[00:37:16] متصل يوسف:
مرحبا أخي رشيد.
[00:37:17] الاخ رشيد:
مرحبا. اتفضل
[00:37:18] متصل يوسف:
اخي رشيد. انا اؤيدك مية بالمية وثلاث نقاط في اقل من دقيقة واحد انه داعش دخلت الموصل طبقت الشروط اللي انت تقولها من اما القتل او اعلان اسلام او عدم الوقوف البقاء في الموصل. اثنين شيرين ابو عاقلة كاتبة وصحفية قتلت قدموا المسلمين الرحمة عليها. الائمة بس بعد ما عرفوا انها مسيحية قال هي كافرة لا يمكن تقديم الرحمة عليها لانها [00:38:00] مسيحية كافرة. صحيح بس الرئيس صدام حسين الله يرحمه الرجل راح كان عنده مسيحي طارق عزيز مسيحي راد يصير رئيس وزراء بس صدام قال يابا لازم تعلن اسلامك يلا تصير رئيس المسلمين. طارق عزيز رفض ان يصير مسلم قال لا انا مسيحي وما اصير رئيس وزراء لهذا السبب طبقها واكون شاكر جدا اخي العزيز
[00:38:26] الاخ رشيد:
شكرا لك مداخله مهمه بتوضح ما نقوله خلينا ناخد الاخ ماجد اهلا بك. الو اخ ماجد تفضل.
[00:38:37] متصل ماجد:
ايوه اخ رشيد ازي حضرتك.
[00:38:39] الاخ رشيد:
اهلا وسهلا اتفضل.
[00:38:42] متصل ماجد:
بسرعه احب اعلق بس على موت السنوار نعم زي ما حضرتك قلت احنا مش بنشمت بس بنفرح بهلاك الشرير علشان يمنع شره. صحيح وهو في النهايه نفس راحت وهلكت يعني ربنا يرحمه بس في نفس الوقت أنا بقول للمسلمين أنا مش شايف غير أن اليهود هم أصحاب اليد العليا وهو طلع مثلا طير الابابيل طلع يهودي بيصطادهم واحد ورا واحد زي الدبان. يعني انتم عايزين ايه تاني يعني؟ ومع كده برضه في بجاحة أنهم هم المنتصرين وهو هو.
[00:39:23] الاخ رشيد:
وهو دايما دايما دايما صاحب الوهم لما يتشال له وهم بيتمسك بالذي يليه.
[00:39:30] متصل ماجد:
بالضبط.
[00:39:30] الاخ رشيد:
يعني الجزيرة. الجزيرة قاعدة كل الوقت قعدت تمدح في تنفخ في حماس. تنفخ. تنفخ. تنفخ. لما ضربت حماس انتقلوا إلى حزب الله. ولما يخلص حزب الله ينتقلوا للحوثي. وهكذا دواليك كما فعلوها مع الإخوان في ألفين وإحدى عشر. قد ايه نفخوا في الإخوان لحد ما انتهوا الإخوان وقبلها في ما سموه المقاومة الإسلامية في العراق وقبلها في القاعدة في أفغانستان. انا تابعت الجزيرة كل عمري يعني.
[00:39:59] متصل ماجد:
بالضبط بالضبط [00:40:00] ده اللي بيحصل وهم هم انا يعني كان حتى الاتجاه اتجه للبنان الفتره اللي فاتت والناس قالت انهم نسيوا غزه وهم منسيوهمش هم رجعوا انا كنت متوقع انهم هيجيبوا السنوار قريب وده فعلا اللي حصل. نعم اللي هو قائد بيسموه الزعيم انا من وجهه نظري بسميها زعيم حركه منقبات حماس كلهم منقبات وفئران تحت الارض. عموما بالنسبه لحلقة انهاردة الف واربعمءه سنه. انا في وجه نظري ده اطول احتلال استيطاني في التاريخ. صحيح محتلين كل الدول دي لحد النهارده وبيتبجحوا وعايزين ياخدوا الاندلس ومش الاندلس والكلام الفارغ ده كله. اللي مش هيحصل.
[00:40:41] الاخ رشيد:
يعني يعني امريكا لما تتكلم على العبيد مثلا يعني الفصل ما بين البيض والسود ده ما استمرش الا بضع مئات من السنين يعني ما استمر ومع ذلك امريكا الان يعني بيتكلموا عليه وبيقولوا كدا ومش لازم كان يحصل وبيتاسفوا عليه وبيعملوا منظمات وبيعملوا كل شيء. انا بتكلم لك على الف واربعمءه سنه محدش اعتذر محدش اعتبره غلط. ما حدش.
[00:41:10]
لسه بيصدروا الكتب لسه بيطبعوها لسه بيتباهوا بيها. انا مش فاهم ايه اللي بيحصل.
[00:41:17] متصل ماجد:
لا واللي حصل في امريكا ده كان حاجات سياسيه علشان اقتصاد سياسه ما هي ملهاش علاقه بالدين. ما كانش فيه امر كتابي عندنا بيقول اطلع استعبد الناس دي هاتهم من افريقيا وخلوهم عبيد.
[00:41:30] الاخ رشيد:
صحيح.
[00:41:31] متصل ماجد:
دي حاجه في حاجات ملهاش علاقه بالدين. بالنسبه لموضوع الجزيه مثلا كمثال اللي حضرتك اتكلمت عليه كان بيقولك مثلا الجزيه دي احنا بندفعها علشان احنا مندخلش الجيش. مين قال ان احنا مكناش بندخل الجيش ده اشهر فيلم انا ما اعرفش اذا كان المعلومه دي صح ولا غلط ممكن حضرتك تدور فيها اشهر فيلم اللي هو الناصر صلاح الدين كان فيه شخصيه عيسى العوام ايام الصليبيين وكانوا بيقولوا عليه انه مسيحي طب ما كان في جيش وبيدفع جزية يبقى اذا الجزية ملهاش علاقة بعدم [00:42:00] الدفاع عن المسيحيين. المسلمين بيدافعوا عننا ده مش حقيقي. وفي العصر الحديث المسيحيين كانوا بيحاربوا الانكليز وبحاربوا الفرنساوين وبحاربوا اسرائيل. لحد النهاردة.
[00:42:12] الاخ رشيد:
هو كل الناس بتروح في الجيش لما يعني مفيش ناس مبتروحش في الجيش من المسلمين ليه مبيدفعوش الجزية.
[00:42:18] متصل ماجد:
مثلا؟ لكن احنا برضه ما زلنا بنروح الجيش ده اللي انا عايز اقوله. يعني.
[00:42:22] الاخ رشيد:
لا انا. هي هي. هي ترقيعه من الترقيعات اللي بيستخدموها يعني.
[00:42:26] متصل ماجد:
ما ده اللي انا قصدي عليه انا قصدي عليه اللي احنا ما كنا برضه حتى اهالينا كانوا بيروحوا الجيش. انا كنت بسمع برضه والدي بيحكي لي عن اللي كانوا بيروحوا الجيش. محدش ما كانش بيروح.
[00:42:36] الاخ رشيد:
طب هم المسيحيين رفضوا الدفاع عن بلدهم. لا ما انت اللي جايب ده بامر الهي مفيش حاجة في القرآن بتقول لك ادفع الجزية عشان ما تروحش الجيش بيقول لك قاتلوهم حتى يعطوا الجزية عن يد وهم صاغرون. مفيش حاجة دي ترقيعه من ترقيعات الفقهاء بس.
[00:42:54] متصل ماجد:
اه ما انا عارف. وده اللي انا بقوله. عموما شكرا لحضرتك برنامج جميل. ربنا يباركك.
[00:42:59] الاخ رشيد:
الله يخليك شكرا اخ افرام تفضل.
[00:43:04] متصل افرام:
تحياتي لك اخ رشيد.
[00:43:06] الاخ رشيد:
تحياتي لك اتفضل.
[00:43:07] متصل افرام:
عندي تعليقين صغار اولا شي مبدأ دفع الجزية في الاسلام أليس هو نوع من النفاق ومساومة الدين بالمال.
[00:43:19] الاخ رشيد:
صحيح.
[00:43:20] متصل افرام:
اذا كان الدين عند الله هو الاسلام ليش يقبل المسلم انه ابقى انا على على ديني وعلى كفري وياخذ فلوس مقابل نفسي المفروض يربح نفس البشريه اذا كانوا صادقين في في قولهم.
[00:43:38] الاخ رشيد:
عمر بن الخطاب سماه رشوه.
[00:43:43] متصل افرام:
خوش خوش. وتعليقا على القنصل البريطاني في الموصل ونقلا عن شخص مسيحي كبير بالعمر نقلا عنه مباشرة قبل تقريبا أربعين سنة. نعم كان المسيحي في الموصل عندما يمشي بالشارع. [00:44:00] المسلمين يمسحون أيديهم بملابسه.
[00:44:06] الاخ رشيد:
ما استبعدش ده ما استبعدوش.
[00:44:09] متصل افرام:
مما اضطر أنه يضع منشفة. على كتفيه حتى لا تتسخ ملابسه. هذا نقلا عن شخص حكى له وهو عايش في شغلة أخرى. كان يدخل إلى. كنا نسميها شيخان. أو القهوة. يعني الكافتيريا الحالية. نعم لمحل يباع فيه الشاي أو القهوة. عندما كان يدخل المسيحي. يشرب الشاي. من يطلع رأسا يكسرون الفنجان تبعه أو الاستكان تبعه. لأنه هو نجس.
[00:44:43] الاخ رشيد:
نجس. مش لازم يشرب من وراه مسلم طبعا.
[00:44:45] متصل افرام:
مش لازم. ولا يبقى كل هاي دلالة على الذل والاحتقار اللي كان اجدادنا عاشوها بس الحمد لله على نعمه الغرب الكافر الذي حررنا من هذه العبوديه وشكرا جزيلا بارك الله فيك.
[00:45:02] الاخ رشيد:
شكرا لك. شكرا لك اخ رامز تفضل.
[00:45:07] متصل رامز:
صباح الخير اخ رشيد ازاي حضرتك.
[00:45:09] الاخ رشيد:
اهلا وسهلا تفضل.
[00:45:12] متصل رامز:
التعليق الاولاني هو عن برضه ترقيعه شهيره انه عهد ذمه يعني عهد حمايه من مين بقى؟ منك. حماية من مين؟
[00:45:21] الاخ رشيد:
ما هو حمايه بشروط مذله فاهم اللي هي انا عامل شروط اذلال ليك بحميك.
[00:45:33] متصل رامز:
من مين بقى؟
[00:45:34] الاخ رشيد:
مني.
[00:45:36] متصل رامز:
ليه ؟ لان سقوط عهد الذمه معناها ان سقطت معه عصمه دمي.
[00:45:41] الاخ رشيد:
صحيح.
[00:45:42] متصل رامز:
يبقى عهد يبقى ده حمايه من مين؟ منك. اكيد مش عايزها ولا عايزك.
[00:45:48] الاخ رشيد:
ماهو زي العصابات لما. بايرتس لما بيروحوا يقولوا لحد نحن بنحميك ما هم بيحموا من مين بالضبط؟ [00:46:00] منهم القراصنه لما بيقولوا للسفن احنا ادفعوا لنا اتاوه عشان نحميكم من مين؟ من قطاع الطرق اللي هم هم.
[00:46:13] متصل رامز:
بالضبط الحاجه التانيه الترقيعه التانيه انه دي احكام فقهيه ما كانتش بتتطبق. انا سمعت الترقيعه دي كتير سهله اوي ارجع لتاريخ الجبرتي في الجزء اللي بيتكلم فيه عن الحمله الفرنسيه وهتلاقيه كاتب على سبيل الاستعجاب انه النصارى بسبب انهم اتطمنوا لوجود الحمله الفرنسيه بداوا يركبوا الخيول المطهمة..
[00:46:40] الاخ رشيد:
صحيح وده اللي قلته قلت يا اما بتاثير يا اما بالضغط يا اما بفرض يعني مافيش قانون تغير في البلدان الاسلاميه الا باحدى الثلاث طرق دي.
[00:46:49] متصل رامز:
اه ففكره ان هو مجرد حكم مثلا كذا نظري يطبق اذا احتاجوه لكن ما كانش بيطبق في الواقع لا تاريخ الجبرتي لغاية الف سبعمية سبعة وتسعين هو الراجل مستعجب جدا انه احنا يعني جرأنا ويعني نركب خيل. صحيح هي دي تاني حاجه بس ما اعتقدش ان عندي حاجه تانيه.
[00:47:15] الاخ رشيد:
شكرا شكرا شكرا اخ رامز.
[00:47:19]
طيب اجي لشيء ثاني داخل الكنائس كان ممنوع على المسيحيين يرفعوا اصواتهم في الصلاه يعني محدش يصلي بصوت عالي ولا القراءه في الكنائس مما يحضره المسلمون.
[00:47:35]
يعني لو في مسلمين موجودين ما ترفعش صوتك بالصلاه ولا بالقراءه في الكنائس ده عمر بن عبد العزيز قال امنعوا النصارى من رفع أصواتهم في كنائسهم. عمر بن عبد العزيز من الشخصيات التي يتغنى بها المسلمون بيقولوا لك ده كان افضل شخصيه في تاريخ الاسلام.
[00:47:54]
قالك امنعوا النصارى من رفع اصواتهم في كنائسهم فان ابغض الاصوات [00:48:00] الى الله عز وجل واولاها ان تخفض. ابغض الاصوات عند الله هي اصوات النصارى في كنائسهم.
[00:48:10]
ده واحد من احكام اهل الذمه ولا نخرج صليبا ولا كتابا في اسواق المسلمين ممنوع يوروا الصليب برا للمسلمين ممنوع لان الصليب شرك وممنوع وضع الصليب على ابواب الكنائس.
[00:48:31]
والا نخرج باعوثا ولا شعانين. ولا نرفع اصواتنا مع موتانا. ولا نظهر النيران معهم في اسواق المسلمين. ممنوع تحتفل برا عيد. اي عيد. عيد القيامه. تعمل مظاهر الاحتفال.
[00:48:46]
فاما الباعوث فقد فسره الامام احمد في روايه ابنه صالح فقال يخرجون كما نخرج في الفطر والاضحى. يعني لما يكون عندك عيد عيد اي عيد من الاعياد المسيحيه ما تخرجش بره ما توريهش احتفل جوه كنيستك بصوت منخفض ما حدش يعرف من المسلمين.
[00:49:09]
حكم حضور اعياد اهل الكتاب ده من المسلمين بقى كما انهم لا يجوز لهم اظهاره فلا يجوز للمسلمين موالاتهم عليه ولا مساعدتهم ولا الحضور معهم باتفاق اهل العلم الذين هم اهله. يعني ممنوع واحد مسلم يحضر معك اعيادك كا ذمي كا اهل الكتاب لا نجاور لا نجوز او لا نجاور في قول لا نجاوز المسلمين بموتانا.
[00:49:39] الاخ رشيد:
يجوز ان يكون بالزاي والراء قال يعني هي المجاوره ما يكونش موتانا مجاورين لموتى المسلمين. ده حتى لو عندك مقبره خاصه بك ما تكونش مقبره المسيحيين قريبه من مقبره المسلمين لا تجاور قبورهم بيوت المسلمين ولا قبورهم متكونش قريبه من بيت مسلم ولا [00:50:00] من قبور المسلمين بل تنفرد عنهم لانها محل العذاب والغضب فلا تكون هي ومحل الرحمه في موضع واحد لما يلحق المسلمين بذلك من ضرر.
[00:50:12]
مسلم مكانه مكان رحمه مسيحي مكانه مكان غضب وعذاب متجبليش مكان العذاب جنب مكان الرحمه.
[00:50:21]
ميكونوش قراب من بعض الله يخليك عشان بتضرني.
[00:50:28]
ولا نرغب في ديننا ولا ندعو اليه احد لحد الان البلدان الاسلاميه بتطبق هذا الحكم الي هو ممنوع انك تبشر بدينك ما ترغبش ما تقولوش المسيحيه كويسه ولا والمسيحية حلوة ما تدعوش حد للمسيحية.
[00:50:48]
وهذا من اولى الاشياء ان ينتقد العهد به ولو قمت بذلك انتقد العهد يعني لا حمايه لدمك خلاص العهد الذمه انتهى.
[00:50:58]
فانه حراب الله ورسوله باللسان وقد يكون اعظم من الحراب باليد. يعني لو قمت بدعوة شخص للمسيحيه انت بذلك انتقض عهدك وجاز سفك دمك.
[00:51:12]
لا نمنع احدا من اقربائنا اراد الدخول في الاسلام ممنوع على المسيحيين واليهود كان منع واحد من من من عائلتهم انه يدخل في الاسلام.
[00:51:22]
لان ده يعتبر حرب على الاسلام. والذمي لازم يسكت لو اي فرد من عيلته ابنه وبنته اي حد عايز يعتنق الاسلام لازم يسكت وما يدافعش عن هذا الامر ولا يمنعه.
[00:51:38] الاخ رشيد:
ان نلزم زينا حيثما كنا لا نتشبه بالمسلمين في لبس قلنسوه والعمامة ولا فرق شعر ولا في مراكبهم قال لك انه. لازم لازم تستخدم لباس مغاير للمسلمين صغارا وذلا وشهره وعلما عليهم. يعني [00:52:00] عشان تكون معروف انك ذمي لازم تلبس شي ما بيلبسوش المسلمين. ليعرفوا من المسلمين في زيهم ولباسهم ولا يتشبه ولا يتشبهوا بهم.
[00:52:10]
وقد كتب عمر الى الامصار ان تجز نواصيهم وان لا يلبسوا لبسة المسلمين حتى يعرفوا.
[00:52:16]
تعرف ما معنى ان تجز نواصيهم معناها يتم حلاقه الجزء الامامي من الشعر. كان المسيحيون واليهود يحلقون الجزء الامامي من الشعر عشان لما يمشوا في الطريق اعرف انه ذمي وما يلبس شيء يشبه لباس المسلمين ومايفرقش شعره للمسلمين كانوا بيفرقوا شعرهم يعمل اي حته وحتى وهو حالق المقدمه بتاعه شعره التاني ميفرقوش زي ما بيفرق المسلمين. يعملوا اي قصه تانيه الا تسريحه شعر المسلمين لانه لازم يكون مميز عنهم وحتى في اللباس.
[00:52:56]
اللباس قال لك منع اهل الذمه من لباس الارديه ما تلبسش حاجه فخمه رداء كده قلنسوه عمامه لا ما تلبسها ده لباس خاص بالمسلمين وفيه فخر وشرف.
[00:53:10]
انت لازم تلبس البسه فيها ذل ومهانه. اربعه عشر قرن من هذه الاحكام. لا نتشبه بالمسلمين في مراكبهم مثلما قال المتصل لا نركب السروج. السرج معناه فخامه وشرف متركبش على حصان تركب على حمار ولا نتقلد السيوف ما تعملش سيف لانه شرف لا نتخذ شيئا من السلاح ولا نحمله. اهل الذمة ممنوعون من ركوبهم السروج وانما يركبون الاكف وهي البرادع البردعه وما تفرقش رجليك لما تكون راكب لازم رجليك يكونوا في اتجاه واحد حتى في طريقه الركوب عرضا.
[00:53:57] الاخ رشيد:
لا يركب كما يركب المسلمون المسلمون هم اللي بيفرقوا رجلهم على [00:54:00] السرج. انت لازم تركب ورجليك الاتنين في اتجاه واحد، ده كان يطبق على اليهود وعلى المسيحيين. على فكره.
[00:54:11]
جدتي بتحكيلي عن اليهود اللي كانوا في المغرب كان بييجي لقريتنا واحد يهودي كانت بتقول انه كان ممنوع يركب حصان وانا مكنتش فاهم ليه الوضع ده وكان يجز مقدمه شعره وكان يركب ورجليه في اتجاه واحد.
[00:54:32]
السروج من الات الخيل واهل الذمه ممنوعون من ركوبها. فانها عز لاهلها وليسوا من من ليسوا من اهل العز. وعلى هذا جميع الفقهاء.
[00:54:44]
لا نتقلد السيوف. ممنوع يمنع اهل الذمة من تقلد السيوف لما كونهم اهل ذمه. وكونهم يتقلدون السيوف من التضاد فان السيوف عز لاهلها. والسلطان والسلطان.
[00:54:58]
لون لباس اهل الكتاب. من احكام اهل الذمه انه يكون يلبسوا رمادي داكن ولذلك الحد الان الكهنه بيلبسوا في مصر الاسود لانه اجبرهم الحاكم بامر الله ان يلبسوا الاسود حتى يتميزوا عن المسلمين. الاسود رمز لداكن. الابيض يلبسه المسلمون فقط ويشد زنار على الوسط لازم يشد حزام في الوسط.
[00:55:27]
اذا دخلوا الحمام علقوا في رقابهم الاجراس ليعرف انهم من اهل الذمة. لما تدخل الحمام تعمل جرس عشان نعرف انك ذمي.
[00:55:36]
فساد ذمم اهل نساء اهل الكتاب المرأه اذا خرجت فيكون احد خفيها احمر حتى يعرف بانها ذميه ما تلبس في رجليها لازم واحد يكون احمر حتى نميزها ونعرف انها ذميه وكان يمنع النساء ان يدخلن مع نساء المسلمات في الحمامات عشان ما تطلعش على عورتها.
[00:55:58] الاخ رشيد:
ما تكتبش سيدي ومولاي [00:56:00] لاي واحد ذمي حتى في الخطاب في الرسائل. لا تقول للمنافق سيدنا فان يكن سيدكم فقد اغضبت ربكم. يعني الكافر لا يمكن ان يكون سيد المسلم ولذلك لا تخاطبه بسيدي. ولذلك قلت بانها استعباد ديني.
[00:56:15]
استعباد المسلمين للمسيحيين واليهود ديني ونوقر المسلمين في مجالسهم ونقوم لهم على المجالس. لو دخل مسلم انا اقوم.
[00:56:24]
ولا نطلع عليهم في منازلهم منبصش في منازلهم ونرشدهم الطريق ولو طلب منا ارشاد الطريق نرشدهم ليه.
[00:56:36]
لا يشارك احد منا مسلما في التجاره الا ان يكون الى المسلم امر التجاره لو شاركنا في التجاره هو يكون صاحب الامر والنهي.
[00:56:45]
ان نضيف كل مسلم عابر سبيل ثلاثه ايام ونطعمه من اوسط ما نجد لو جاء عندنا واحد مسلم ثلاثه ايام لازم ناكل ونشرب وينزل عندنا.
[00:56:55]
اشياء كثيره اخرها اذا نقضوا ما شرطوا على انفسهم نقض عهدهم. لو واحد من الاشياء اللي معملوهاش ما اعطوش الجزيه ما استضافوش مسلم دعوا حد الى دينهم واحد من الشروط انتقد نسفك دمه لانه العهد انتهى.
[00:57:12]
الذميه عبوديه دينيه. استعبد المسيحيون واليهود طيله اربعه عشر قرن في العالم الاسلامي.
[00:57:21]
اليهود عملوا لنفسهم حل اقاموا دوله وعملوا جيش حتى ينهوا هذا الذل. اما المسيحيون في الشرق الاوسط وباقي الاقليات فهم ينقصون عاما بعد عام. سنة. بعد سنة. قرنا. بعد قرن. إلى أن يصلوا إلى التلاشي. مش عايزين يستفيقوا بعد.
[00:57:42]
أنه انتهى عصر الذمية. ولازم يطالبوا بحقوقهم. انتهت حلقتي لهذا الأسبوع. ألقاكم في حلقة قادمة. وإلى اللقاء.